Newsy

Polski rynek artykułów higienicznych rośnie o ok. 4 proc. rocznie. Producenci zaczynają stawiać na ekologię

2018-05-15  |  06:17
Mówi:Rafał Szczepkowski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Harper Hygienics
  • MP4
  • Rynek artykułów higieniczno-kosmetycznych stabilnie rośnie o około 3–4 proc. rocznie. Szybciej rozwija się stosunkowo nowy segment produktów do utrzymania czystości w domu. W obu przypadkach dominującym trendem, który będzie rządzić tym rynkiem w następnych latach, jest ekologia i innowacje. Mogłoby się wydawać, że innowacyjność w produkcji wacików czy patyczków jest ograniczona. Wręcz przeciwnie, można być bardzo innowacyjnym w produkcji nawet tak podstawowych produktów higienicznych – podkreśla Rafał Szczepkowski, prezes Harper Hygienics.

    – Polski rynek produktów kosmetycznych jest wart – w zależności od kategorii – około 150 mln zł w przypadku zwykłych, suchych płatków higienicznych i ok. 50–60 mln zł w przypadku patyczków higienicznych. Ten rynek jest dosyć stabilny – rośnie ok. 3–4 proc. w skali roku. Ponadto pojawiają się również różnego rodzaju specjalistyczne produkty do demakijażu czy pielęgnacji dziecięcej. W innych kategoriach również jest duży potencjał, ale nie są to duże przyrosty –mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rafał Szczepkowski, prezes Harper Hygienics.

    Na tle europejskiego rodzimy rynek jest bardziej rozwinięty pod względem kategorii produktów higieniczno-kosmetycznych i ich dostępności.

    – Byłem bardzo zaskoczony, odwiedzając niedawno kilka krajów w Europie Centralnej, gdzie na półkach hipermarketów stoją np. pudełka z patyczkami higienicznymi dwóch firm, natomiast w Polsce mamy ich co najmniej osiem. Tutaj ten rynek jest bardzo rozwinięty, lubimy stosować różnego rodzaju innowacje również w takich prostych produktach jak waciki – mówi Rafał Szczepkowski.

    W tradycyjnych kategoriach produktowych, jakimi są płatki i patyki higieniczne, Harper Hygienics ze swoją marką Cleanic jest liderem z około 25-proc. udziałem w całym rynku. Prezes spółki ocenia, że potencjał tego segmentu rynku jest wzrostowy ze względu na powiązany z nim szybki rozwój branży kosmetycznej.

    – Możliwości rynku kosmetycznego w Polsce są ogromne. Mamy duży potencjał do rozwoju obecnie oferowanych produktów, ale również możliwość do wejścia w nowe, niezagospodarowane dotąd kategorie produktów. Dzięki naszemu zapleczu technologicznemu oraz pozycji lidera w innowacyjnych produktach bawełnianych jesteśmy w stanie odpowiedzieć m.in. na globalny trend i oferować innowacyjne – bardziej ekologiczne produkty higieniczne i kosmetyczne – podkreśla Rafał Szczepkowski.

    Jedną z widocznych już zmian na tym rynku są patyczki kosmetyczne. Dotychczas składały się głównie z polipropylenu i czystej bawełny. Jednak Unia Europejska klasyfikuje polipropylen jako odpad, dlatego producenci zaczęli wprowadzać ekologiczne patyczki papierowe, które np. we Francji są już jedynymi dostępnymi na rynku.

    – Jesteśmy absolutnie przekonani, że ekologia będzie wyznaczać trendy na następne kilka lat. Jesteśmy gotowi na tę zmianę. Dostarczamy już takie patyczki – produkujemy je i mamy stałe kontrakty na ich wykonanie. Co ważne, nie kończymy wyłącznie na tym produkcie. Dzięki innowacyjnej linii technologicznej Arvell stale pracujemy nad rozwojem naszej oferty, aby móc oferować jak najlepsze produkty przyjazne środowisku – mówi Rafał Szczepkowski.

    Kluczowe dla Harper Hygienics kategorie produktowe to higiena osobista (produkty kosmetyczne suche – płatki, patyki, chustki), higiena dziecięca oraz kategoria produktów do utrzymania czystości w domu. Ta ostatnia jest na polskim rynku stosunkowo nowa i szybko rośnie.

    – W Polsce kategoria produktów do szybkiego czyszczenia chusteczkami nawilżanymi ciągle dynamicznie się rozwija. Harper Hygienics z marką Presto jest liderem w tej kategorii, ponadto dostarczamy wiele produktów private label dla sieci handlowych. To jest kategoria, która w Polsce jest stosunkowo nowa i bardzo szybko rosnąca, więc wiążemy z nią duże oczekiwania – mówi Rafał Szczepkowski.

    Przychody ze sprzedaży Harper Hygienics zwiększyły się w 2017 r. o blisko 40 mln zł rok do roku. Polska jest dla Harper Hygienics kluczowym rynkiem, który odpowiada za ponad połowę sprzedaży.

    – W najbliższych okresach planujemy konsekwentnie zwiększać sprzedaż zarówno w kraju, jak i za granicą. Chcąc sprzedawać w Czechach albo Emiratach Arabskich, w pierwszej kolejności musimy zadbać o to, żeby nasz produkt był liderem rynku w Polsce. Musimy wspierać siłę i prestiż naszych marek, tak aby Harper stawał się wiarygodnym i coraz szerzej rozpoznawalnym partnerem również na nowych rynkach ekspansji – mówi prezes Harper Hygienics.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

    W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

    Polityka

    Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

    W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

    IT i technologie

    Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

    Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.