Newsy

Ponad 80 proc. firm na całym świecie chce przejść cyfrową transformację. To dla nich szansa na budowanie lepszej pozycji rynkowej

2018-04-16  |  06:25
Mówi:Juan Maria Porcar, Vice President, Eastern Europe, Russia & CIS, and Africa, Fujitsu

Michael Keegan, Senior Vice President, Head of Product Business EMEIA, Fujitsu

Funkcja:dr Joseph Reger, Chief Technology Officer (CTO), Fujitsu EMEIA
  • MP4
  • Liczba przedsiębiorstw, które opracowały cyfrową strategię, wzrosła o połowę w ciągu ostatnich trzech lat. Cyfryzacja zmienia wszystkie branże: od handlu i finansów po sektor produkcyjny, a w ostatnich pięciu latach globalne wydatki na digitalizację fabryk przekroczyły 100 mld dol. Aby była skuteczna, wymaga współdziałania wielu podmiotów. Współpraca w obszarze cyfrowej transformacji to główny motyw tegorocznego Fujitsu World Tour, który w ubiegłym tygodniu wystartował w Warszawie. W kolejnych miesiącach odwiedzi blisko 30 miast w 20 krajach świata. 

    – Transformacja cyfrowa dotyka wszystkich: małe, średnie i duże firmy. Potrzebują jej wszystkie przedsiębiorstwa. Nasze statystyki pokazują, że ponad 80 procent wszystkich firm na świecie chce przejść cyfrową transformację – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Juan Maria Porcar, Vice President, Eastern Europe, Russia & CIS, and Africa, Fujitsu.

    Cyfrowa transformacja firmy jest kluczowa w budowaniu jej pozycji rynkowej i konkurencyjności. Coraz częściej eksperci podkreślają, że przedsiębiorstwa, które nie dostosują się do jej wymogów, skazują się na rynkowy niebyt. Dlatego – jak szacuje globalna firma doradcza IDC – większość największych firm postawiła już technologie cyfrowe w centrum swojej strategii biznesowej, a w 2019 roku wydatki na inicjatywy z tym związane mają już przekroczyć na całym świecie 2,2 bln dol. Głównym czynnikiem, który motywuje przedsiębiorstwa do cyfrowej transformacji, jest chęć zwiększania przychodów – wynika z badania „Digital IQ 2017” firmy doradczej PwC. Tak twierdzi 49 proc. polskich i 57 proc. globalnych firm.

    Cyfryzacja zmienia wszystkie branże: od usług, handlu i finansów aż po sektor produkcyjny – z wyliczeń Capgemini wynika, że globalne wydatki na digitalizację fabryk przekroczyły 100 mld dol. w ostatnich 5 latach. Z kolei według ubiegłorocznego badania KPMG i Harvey Nash liczba firm, które mają cyfrową strategię, wzrosła o połowę w ciągu ostatnich trzech lat. Jednocześnie prawie połowa organizacji w Polsce i pozostałych krajach Europy Środkowo-Wschodniej zatrudnia lub planuje powołać szefa do spraw cyfryzacji (ang. Chief Digital Officer, CDO).

    – Cyfrowa rewolucja będzie napędzana przez transfer w chmurę, sztuczną inteligencję, internet rzeczy i cyberbezpieczeństwo. Wszystkie technologie są równie istotne. Gdybym miał wskazać najważniejsze, wybrałbym sztuczną inteligencję, zmierzanie w stronę robotyzacji produkcji. To będzie miało znaczący wpływ na społeczeństwo, w którym roboty będą przejmowały od nas coraz więcej funkcji. Ten trend stawia nowe wyzwania przed ludźmi, których trzeba będzie na nowo wyszkolić, nauczyć ich nowych umiejętności. Dziś, kiedy dane odgrywają coraz większą rolę, ich zabezpieczenie i ochrona mają kluczowe znaczenie. Te dwie kwestie: sztuczna inteligencja i bezpieczeństwo, są moim zdaniem najważniejsze – podkreśla Michael Keegan, Senior Vice President, Head of Product Business EMEIA, Fujitsu.

    Cyfryzacja ma mieć też pozytywne przełożenie na światową gospodarkę (według Światowego Forum Ekonomicznego cyfrowa transformacja przyniesie światowej gospodarce ok. 100 bln dol.) oraz całe społeczeństwo. Z raportu MGI (A future that works: Automation, employment, and productivity) wynika, że już prawie połowa zadań wykonywanych przez ludzi może zostać zautomatyzowana dzięki technologii, a to z kolei może znacznie zwiększyć efektywność przedsiębiorstw. Z kolei raport „Future of Skills. Employment in 2030” Pearson wskazuje, że do 2030 roku aż 90 proc. znanych obecnie zawodów może zniknąć z rynku. Technologie na nowo kształtują rynek pracy, ale i przyczyniają się do rozwoju cywilizacyjnego.

    – Innowacyjne firmy z branży IT dostarczają rozwiązania i możliwości do współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami, do optymalizacji procedur, obniżania kosztów i tworzenia nowych modeli biznesowych. Jaki to ma związek ze społeczeństwem? Wraz z rozwojem biznesu musi się rozwijać również społeczeństwo. Widzimy, że wszelkie wysiłki – podejmowane w ostatnich latach przez branżę IT i firmy technologiczne – przyczyniają się w ogromnym stopniu do rozwoju społeczeństwa. Rozwijane technologie pomagają społeczeństwu stawać się lepszym, wpływają na dobrostan wszystkich jego członków – nie tylko firm, lecz także obywateli – mówi dr Joseph Reger, Chief Technology Officer (CTO), Fujitsu EMEIA.

    Cyfryzacja oraz innowacje technologiczne i ich przełożenie na biznes to przewodni motyw tegorocznej konferencji Fujitsu World Tour 2018. To jedno z największych na świecie wydarzeń poświęconych zastosowaniu IT w biznesie. Roadshow odbywa się na sześciu kontynentach, w 20 krajach świata, gromadząc co roku około 15 tys. gości, ekspertów, pasjonatów technologii i szefów globalnych firm. Pierwszym przystankiem na trasie była Warszawa, gdzie konferencja Fujitsu World Tour zagościła 10 kwietnia.

    – Warszawa zawsze była ważna na mapie Fujitsu World Tour. Zgromadziliśmy tu ok. 800 osób, więc efekt mnożnikowy takiego spotkania jest znaczny. Dzięki działaniom PR-owym docieramy do wielu ludzi w Polsce, a w ramach Fujitsu World Tour odwiedzimy w tym roku 28 miast na całym świecie – mówi Joseph Reger.

    Globalne wydarzenie to okazja, żeby na przykładzie case study zobaczyć, jak współpraca biznesu i technologii wpływa na budowanie wartości i konkurencyjności przedsiębiorstw. Podczas Fujitsu World Tour japoński koncern technologiczny – na konkretnych przykładach – pokazuje, jak stworzone przez niego innowacje i rozwiązania pomagają rozwijać potencjał i usprawnić funkcjonowanie firm na całym świecie. Hasłem przewodnim tegorocznego roadshow jest „Human Centric Innovation: Co-creation for Success”, czyli współpraca jako sposób na sukces.

    – Fujitsu prezentuje metodologię, którą nazywamy współtworzeniem na rzecz transformacji cyfrowej. Współtworzenie to mechanizm, przepracowywany na warsztatach i spotkaniach, pozwalający realizować te usługi połączone, zaspokajać potrzeby firm i realizować wizję biznesu przyszłości. Poprzez serię wdrożeń łączymy ludzi biznesu i specjalistów od technologii i dzięki temu tworzymy nowe możliwości biznesowe. Czasami są to pewne usprawnienia, a czasami całkowita zmiana modelu biznesowego, ale w obu przypadkach kluczowa jest współpraca – mówi Juan Porcar.

    Japoński gigant sektora technologii podkreśla, że cyfrowa transformacja wymaga zaangażowania i przede wszystkim współpracy wielu stron. Jedną z najlepszych metod jest stworzenie multidyscyplinarnego zespołu, w którym znajdą się zarówno osoby mające dużą wiedzę o danej branży, organizacji i jej strukturach, jak i specjaliści z zakresu wdrażania cyfrowych innowacji.

    – Cyfrowa współpraca jest wtedy, kiedy Fujitsu i jeden z naszych klientów wspólnie zastanawiają się nad tym, jak stworzyć najlepsze rozwiązanie. W ten sposób pomagamy im przejść przez cyfrową rewolucję. Doświadczenie technologiczne w połączeniu z dogłębną znajomością poszczególnych branż, którą mają nasi klienci, mogą przynieść lepsze rozwiązania – dodaje Michael Keegan.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

    Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

    Farmacja

    Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

    Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

    Edukacja

    RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów

    Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.