Newsy

Przerwy w działalności spowodowane cyberatakiem największym zagrożeniem dla firm. Przedsiębiorcy coraz częściej obawiają się też zmian klimatu i braku kadr

2019-02-06  |  06:25

Przerwy w działalności biznesowej oraz cyberataki to największe zagrożenia dla firm – wynika z Barometru Ryzyk Allianz 2019. W 2018 roku cyberprzestępczość kosztowała firmy na całym świecie rekordowe 600 mld dol rocznie. W zestawieniu rośnie też liczba wskazań dla ryzyk związanych ze zmianami klimatu i brakami wyspecjalizowanej kadry. Polskie przedsiębiorstwa obawiają się także zmian w prawie– wskazuje Tomasz Kryłowicz z Allianz Polska.

– Głównymi zagrożeniami dla firm w ocenie menadżerów są przerwy w działalności oraz zagrożenia cyber, obydwa w podobnym stopniu są wskazywane przez uczestników badania. Jako ryzyka najbardziej rosnące zostały wskazane zmiany klimatyczne i braki w kadrach, szczególnie specjalistów – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Kryłowicz, dyrektor departamentu zarządzania ryzykiem, Allianz Polska. 

Wyniki Barometru Ryzyk Allianz 2019 pokazują, że według firm największym zagrożeniem dla ich działalności są incydenty cybernetyczne i przerwy w działalności (po 37 proc.). Nieco mniej ankietowanych (28 proc.) wskazuje na katastrofy naturalne. W ciągu ostatnich kilku lat liczba cyberataków tylko na komputery wzrosła na całym świecie o 232 proc. W Polsce w 2017 roku podjęto prawie 6 mln prób takich ataków. W Stanach Zjednoczonych niemal 93 proc. przedsiębiorstw stało się celem ataku hakerów. Nie dziwi więc, że cyberzagrożenia co roku są wskazywane przez firmy jako największe zagrożenie, zwłaszcza że mogą powodować przerwy w działalności.

– Przerwy w działalności biznesowej już po raz siódmy w Barometrze Ryzyk Allianz zostały wskazane jako najważniejsze zagrożenie dla firm, zarówno globalnie, jak i w poszczególnych krajach. Jest to ryzyko wskazywane w krajach Ameryki Płn., Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, w Europie Zachodniej m.in. Niemcy, Hiszpania, Włochy, jak również w Chinach – wskazuje Tomasz Kryłowicz.

Z danych Allianz wynika, że cyberzagrożenia są tym czynnikiem, który w największym stopniu wpływa na przerwy w działalności (blisko połowa firm), rzadziej na przestoje w firmach wpływają pożary czy klęski żywiołowe. Jednocześnie przerwy w działalności są postrzegane jako największa przyczyna strat finansowych dla firm, zaraz po incydentach cybernetycznych.

– Źródłem przerw w działalności mogą być katastrofy naturalne, które przerywają ciąg dostaw do producentów, również zamieszki polityczne, ale największy wpływ w ocenie zarządzających firmami, ma ryzyko cybernetyczne, przerwy w systemach informatycznych. To one są wskazywane jako główne ryzyko, które powoduje przerwy w działalności biznesowej, na kolejnych miejscach znajdują się pożary, eksplozje i katastrofy naturalne – mówi ekspert.

Cyberataki co roku powodują ogromne straty finansowe. Tylko w 2018 roku było to ok. 600 mld dol. W 2014 roku było to ok. 445 mld dol. Te kwoty będą rosnąć, zwłaszcza że w dobie cyfryzacji rośnie liczba możliwości potencjalnego ataku. W dobie internetu rzeczy atak na jedno urządzenie może pociągnąć za sobą zagrożenie dla innych, połączonych urządzeń. Dla porównania koszt przeciętnej, 10-letniej ekonomicznej straty z powodu katastrof naturalnych to rocznie nieco ponad 200 mld dol.

– Jest większa ekspozycja firm na tego typu zdarzenia, coraz więcej systemów informatycznych jest stosowanych, widać coraz większą digitalizację systemów i pracy poszczególnych firm, czyli jest większa ekspozycja na tego typu ryzyka i w końcu większe konsekwencje. Firmy nie tylko muszą się liczyć ze stratami, które same ponoszą w swojej własnej działalności, np. niższa sprzedaż, ale też muszą być gotowe na poniesienie kosztów strat, które ponieśli ich klienci i akcjonariusze. Zwiększające się regulacje (np. RODO) też tutaj nie pomagają – tłumaczy Kryłowicz.

Zmiana klimatu (13 proc.) oraz brak wykwalifikowanej kadry (9 proc.) to ryzyka, które odnotowały w tegorocznym barometrze najwyższy wzrost. Zmiana klimatu może być nie tylko zwiastunem rosnących strat i zakłóceń spowodowanych ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi. Może mieć także duży wpływ na regulacje i odpowiedzialność firm, biorąc pod uwagę cele w zakresie emisji oraz nowe wymogi w zakresie sprawozdawczości i ujawniania informacji w wielu sektorach.

Z kolei niedobór wykwalifikowanej kadry pojawia się po raz pierwszy wśród dziesięciu najważniejszych zagrożeń biznesowych na świecie, a także w wielu krajach Europy Środkowej i Wschodniej, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii. Ryzyko to związane jest z takimi czynnikami, jak zmieniająca się demografia, niepewność związana z brexitem i niewielka pula talentów w gospodarce cyfrowej.

– Z kolei to, co jest mniej wskazywane przez uczestników badania, to ryzyko utraty konkurencji i ryzyko utraty reputacji przez markę. Zmniejszenie liczy wskazań tego typu ryzyka jest prawdopodobnie związane z tym, że menadżerowie w sposób bardziej świadomy widzą źródła utraty konkurencyjności – wskazuje przedstawiciel Allianz Polska.

Polskie firmy, podobnie jak przedsiębiorstwa na całym świecie, jako największe ryzyko wskazują na przerwy w działalności. Na kolejnych miejscach uplasowały się ryzyka związane ze zmianami w regulacjach prawnych, cyberataki i zmiany rynkowe.

– Polscy eksperci wyżej niż reszta świata wskazywali zagrożenia związane ze zmianami w prawie i w brakach wyspecjalizowanej kadry pracującej w ich przedsiębiorstwach. Może być to związane m.in. ze zmianami demograficznymi oraz odpływem wyspecjalizowanych pracowników z Polski do innych krajów Europy – mówi Tomasz Kryłowicz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

Farmacja

Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Edukacja

RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów

Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.