Newsy

Tylko niewielka grupa Głuchych jest aktywna zawodowo. To nie tylko kwestia bariery komunikacyjnej, lecz także obaw pracodawców

2019-08-20  |  06:15

Nawet 80 proc. Głuchych i słabosłyszących w Polsce nie ma pracy. Z jednej strony to problemy komunikacyjne sprawiają, że trudno im uczestniczyć w rekrutacjach. Z drugiej strony wciąż widoczny jest lęk pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami. Pomóc może program Dostępność Plus, który ma likwidować wszelkie bariery. Docelowo może doprowadzić do integracji całego społeczeństwa, bez względu na czasowe lub trwałe niepełnosprawności.

– W Polsce blisko 80 proc. osób, które są niesłyszące bądź słabosłyszące, jest dotkniętych bezrobociem. To ponad 170 tysięcy osób, które nie mają stałej pracy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Potakowski, prezes agencji Praca Bez Barier.  

Szacuje się, że liczba Głuchych w Polsce sięga około 500 tys., a 900 tys. Polaków ma poważny uszczerbek słuchu. Z danych PFRON wynika, że w Polsce pracuje zaledwie 28 proc. ogółu osób niepełnosprawnych. Unijna średnia sięga natomiast 40 proc. 

– Jest to dla nich trudne, ponieważ bariera komunikacyjna uniemożliwia im samodzielne, efektywne uczestnictwo w procesach rekrutacji. Do tego dochodzi jeszcze bariera po stronie pracodawców, którzy boją się zatrudniać osoby niepełnosprawne – mówi Paweł Potakowski. – Jako agencja Praca Bez Barier odnajdujemy firmy, które są gotowe do tego, żeby otworzyć się na pracowników z niepełnosprawnościami, i skutecznie docieramy do Głuchych, których łączymy z firmami. Najlepsze jest faktyczne działanie, którego celem jest trwała aktywizacja i zachęcenie tych osób do podjęcia pracy. 

Jak podkreśla, pierwszym warunkiem są zmiany w rekrutacji – osoby z problemami ze słuchem nie rozmawiają przez telefon. Dlatego kontakt telefoniczny w pracy mogą zastąpić e-maile i SMS-y, można korzystać też z tłumacza języka migowego online. Można też przypominać pracodawcom, że zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami może się po prostu opłacać. Dostępne są m.in. dofinansowanie do wynagrodzenia i przystosowania miejsca pracy czy zmniejszenie składki do PFRON-u.

 Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ma swoje projekty, których celem jest znalezienie pracy osobom z niepełnosprawnością. Można też szukać różnego rodzaju działań prowadzonych przez urzędy pracy – wymienia prezes agencji Praca Bez Barier.

Za granicą osoby z problemami słuchu pracują w największych korporacjach, np. jako inżynierowie Boeinga czy mechanicy w firmach BMW i Mercedes. W Polsce wciąż jeszcze pokutuje przekonanie, że zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami wiąże się z trudnościami. Pomóc to zmienić ma program Dostępność Plus, który ma likwidować bariery dla takich osób, a architektura, administracja publiczna, cyfryzacja, edukacja czy służba zdrowia mają brać pod uwagę ich potrzeby.

– Program Dostępność Plus dla Głuchych i dla wszystkich osób z niepełnosprawnościami przede wszystkim zmienia kwestie świadomości i zrozumienia problemów, które dotyczą tej grupy społeczeństwa. To kluczowa misja realizowana przez ten program. Dzięki temu dużo więcej osób zaczyna faktycznie otwarcie rozmawiać. Nam, agencji, która zajmuje się aktywizacją zawodową osób z niepełnosprawnościami, jest dużo łatwiej rozmawiać z firmami, które już są przynajmniej częściowo uświadomione bądź zainteresowane zatrudnieniem tych osób – ocenia Paweł Potakowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

Farmacja

Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Edukacja

RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów

Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.