Mówi: | Dominik Wójcicki |
Funkcja: | dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej |
Firma: | Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii |
Z usług e-administracji samodzielnie korzysta ponad 70 proc. firm. Liczba udogodnień dla nich szybko rośnie
Ponad 70 proc. przedsiębiorstw samodzielnie korzysta z e-administracji. Jeszcze więcej, bo prawie 90 proc., przynajmniej raz uzyskało informacje za pośrednictwem strony internetowej danej instytucji. Odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców jest portal biznes.gov.pl, gdzie mogą oni uzyskać dostęp do 350 e-procedur. Średnio co miesiąc z portalu korzysta 1,5 mln osób, rocznie – już ponad 15 mln. Będziemy uruchamiać kolejne udogodnienia, już niedługo planujemy wprowadzić usługę e-doręczeń – zapowiada Dominik Wójcicki z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.
– Oczekiwania firm wobec administracji w zakresie usług online są takie same jak oczekiwania wobec rynku komercyjnego. Chodzi o to, żeby można było załatwić sprawę szybciej, łatwiej, bez czytania wielu stron. Świat w tę stronę zmierza. Informacja ma być podana tu i teraz, w sposób przystępny, a my chcemy być częścią tego świata – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dominik Wójcicki z Departamentu Gospodarki Elektronicznej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.
Raport międzynarodowej firmy doradczej McKinsey „Polska jako cyfrowy challenger 2018” wskazuje, że pod względem cyfryzacji nasz kraj jest w czołówce Europy. Już w 2016 roku wartość usług cyfrowych wynosiła ok. 112 mld zł, czyli 6,2 proc. naszego PKB. W 2025 roku ma to być już 275 mld zł. Pod względem cyfryzacji rozwijamy się nawet dwukrotnie szybciej niż największe europejskie kraje. Szybko rośnie też liczba spraw urzędowych, które można załatwić bez wychodzenia z domu. Polacy już teraz mogą korzystać z kilkudziesięciu e-usług publicznych na platformach i portalach rządowych.
– Portal biznes.gov.pl jest stworzony dla przedsiębiorców po to, żeby mogli znaleźć tam potrzebne informacje i załatwić sprawy administracyjne. Jest to odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców, którzy chcą załatwiać sprawy w sposób cyfrowy, czyli w tym wypadku online – wskazuje Dominik Wójcicki.
Z raportu McKinsey wynika, że już ponad 71 proc. przedsiębiorstw samodzielnie korzysta z e-administracji, a w ogóle z usług administracji publicznej za pomocą internetu – 35 proc. dorosłych Polaków. Niektórzy tylko częściowo korzystaj z e-usług, ale drukują dokumenty i idą z nimi do placówki, ale coraz więcej chce korzystać już tylko z internetu.
– Coraz więcej jest klientów tylko cyfrowych lub w połowie cyfrowych. Reakcja przedsiębiorców na nowe usługi cyfrowe jest pozytywna. Tego właśnie oczekują – zaznacza przedstawiciel MPiT.
Z portalu biznes.gov.pl w 2018 roku skorzystało 7 mln użytkowników (wzrost o blisko 64 proc. rdr.). Tylko w grudniu 2018 roku portal zanotował 1,5 mln wyświetleń, jeszcze na początku 2017 roku było to trzykrotnie mniej. Łącznie w 2018 roku strona miała 15 mln wyświetleń przy 8,7 mln rok wcześniej.
– Te wszystkie dane pokazują, że apetyt na to, żeby załatwiać sprawy cyfrowo i żeby szukać odpowiedzi w sposób cyfrowy, jest coraz większy. My widzimy to od drugiej strony. Administracja musi nadrobić te niewielkie opóźnienie, które ma do poziomu bankowości czy strefy finansów, tak by przedsiębiorca – tak samo jak załatwia sprawę w banku – mógł załatwiać sprawy administracyjne – przekonuje Wójcicki.
Portal biznes.gov.pl to 1,3 tys. poradników dotyczących zakładania i prowadzenia biznesu i 500 artykułów, z których w 2018 roku skorzystało 600 tys. przedsiębiorców. Można też skorzystać z 350 e-procedur, np. uzyskać zaświadczenia i zezwolenia czy złożyć wnioski.
– Z nowych funkcjonalności warty docenienia jest Głos Przedsiębiorcy. To miejsce, w którym przedsiębiorcy mogą zgłaszać pomysły na zmiany legislacyjne, prawne czy na kwestie, na które administracja rządowa powinna zwrócić uwagę. Mamy już opublikowanych ponad 250 takich pomysłów, wiele z nich jest zrealizowanych albo w trakcie realizacji – wskazuje Dominik Wójcicki.
Funkcjonalności i rozwiązań w ramach e-administracji będzie coraz więcej. Jak zapowiada Dominik Wójcicki, już niedługo portal biznes.gov.pl i CEIDG mają zostać zintegrowane tak, aby sprawy można było załatwiać, logując się jednym loginem i hasłem.
– Wraz z Ministerstwem Cyfryzacji planujemy realizację projektu e-doręczeń, żeby pisma urzędowe były dostarczane tak jak e-mail, czyli do skrzynki odbiorczej. Myślę, że wielu przedsiębiorców to doceni – mówi Dominik Wójcicki.
Czytaj także
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-21: Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.