Mówi: | Amir Sohrabi |
Funkcja: | dyrektor operacyjny SAS na Europę Wschodnią i Bliski Wschód |
Zaawansowana analityka napędza rozwój cyfrowej gospodarki. Pozwala prześcignąć konkurencję i tworzyć nowe modele biznesowe
Firmy coraz powszechniej korzystają z analizy danych i rozwiązań klasy big data, aby prześcignąć konkurencję i tworzyć nowe modele biznesowe. Segment ten rozwija się w tempie sześciokrotnie szybszym niż cała branża IT, a biznes w coraz większym stopniu dostrzega korzyści związane z analizą danych – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie SAS, globalnego dostawcy analityki biznesowej. Wykorzystanie danych decyduje dziś o bezpieczeństwie i konkurencyjności przedsiębiorstw oraz satysfakcji ich klientów. Może też zapewnić gospodarce miliardowe wpływy.
Zdaniem ekspertów najważniejszymi czynnikami wpływającymi na wzrost wolumenu dostępnych danych są sieci społecznościowe oraz inteligentne urządzenia. Ich produkcja i popularyzacja tworzy zupełnie nowy ekosystem niespotykanych dotąd ilości danych, które mają istotne znaczenie dla biznesu. Ich skuteczne przetwarzanie i wykorzystywanie w procesach podejmowania decyzji, pozwalających np. na ograniczanie nieplanowanych przestojów maszyn i urządzeń, umożliwia oferowanie i dostarczanie nowych usług o dużo większej wartości biznesowej.
– To wszystko zasila cyfrową gospodarkę. Czyli jeżeli zgodzimy się, że big data jest paliwem cyfrowej gospodarki, to możemy powiedzieć, że analityka to silnik, który będzie ją napędzał. Dzieje się tak dlatego, że potrzebujemy tego silnika analitycznego do odkodowania potencjału wszystkich gromadzonych danych. Tak będzie wyglądała przyszłość – powiedział agencji informacyjnej Newseria Biznes Amir Sohrabi, dyrektor operacyjny SAS na Europę Wschodnią i Bliski Wschód podczas listopadowej konferencji SAS Forum Polska 2017.
Zmieniająca się rola analityki biznesowej daje możliwość określenia na nowo rozwiązań odpowiedzialnych w firmach za gromadzenie, przetwarzanie i analizę danych. Zmienia się także podejście do strategii budowania samych rozwiązań. Popularyzacja korzystania z chmur obliczeniowych, wykorzystywania nowoczesnych algorytmów i sztucznej inteligencji zmusza organizacje do poszukiwania nowych rozwiązań i pozyskiwania nowej klasy pracowników - specjalistów data science.
Dyrektor operacyjny SAS na Europę Wschodnią i Bliski Wschód podkreśla, że kluczem do sukcesu w cyfrowych czasach jest umiejętność właściwego wyboru partnera w kreowaniu przewag konkurencyjnych przy pomocy narzędzi analitycznych.
– Organizacje i firmy będą musiały pracować z tymi, którzy posiadają ekspercką wiedzę w domenie analityki. Ona jest sercem cyfrowej transformacji i to tu właśnie SAS wnosi najwięcej doświadczeń. Jesteśmy w tym biznesie od 40 lat - w zaawansowanej analityce, sztucznej inteligencji, przemysłowych zastosowaniach uczenia maszynowego. To nasze DNA, tym się zajmujemy – mówi Amir Sohrabi.
Zdaniem eksperta SAS rosnący popyt na specjalistów do zaawansowanej analizy danych nie jest zaskoczeniem. Jego zdaniem w tym aspekcie nie należy spodziewać się rewolucji w najbliższym czasie. Zaznacza jednak, że należy przygotować się do wsparcia gospodarki w transformacji.
– Zajmujemy się rozwojem talentów od ponad 40 lat, nasz etos i korzenie wywodzą się ze szkolnictwa wyższego. Ponieważ nie chodzi tylko o tworzenie technologii - chodzi o zapewnienie, że będą dostępni ludzie umiejący skutecznie ją wykorzystać. I to jest coś, w czym jesteśmy naprawdę dobrzy. Jestem dumny, że tak wiele uniwersytetów i uczelni wyższych, szczególnie w Polsce, używa oprogramowania SAS do nauczania i rozwijania kompetencji swoich studentów. To pomaga napędzać ten typ innowacyjności, który jest krytyczny dla cyfrowej gospodarki. – mówi Amir Sohrabi
Globalna firma badawcza IDC szacuje, że w 2020 r. wydatki przedsiębiorstw związane z implementacją uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji wyniosą już 47 mld dolarów, co oznacza pięciokrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2016. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez SAS, z których wynika, że tę technologię wykorzystuje już blisko co trzecie przedsiębiorstwo, a kolejne 30 proc. planuje w ciągu najbliższych kilku lat wykorzystać uczenie maszynowe (na przykład w projektach związanych z cyberbezpieczeństwem).
Dyrektor operacyjny SAS na Europę Wschodnią i Bliski Wschód zaznacza, że SAS jest gotowy do współpracy z biznesem i administracją publiczną w cyfrowej technologii i jej procesach.
– Dlaczego SAS? To kombinacja technologii którą stworzyliśmy, 40 lat aktywnej obecności na rynku i faktu, że opiekujemy się naszymi klientami oraz rozwijamy kadry i kompetencje dla kolejnych etapów rozwoju cyfrowej gospodarki – mówi Amir Sohrabi.
Wpływ analityki na rozwój gospodarki, big data, uczenie maszynowe, sztuczna inteligencja i Internet rzeczy – czyli główne trendy napędzające cyfrową transformację biznesu – były głównym tematem zakończonej w Warszawie konferencji SAS Forum Polska 2017. To jedno z najważniejszych spotkań praktyków i użytkowników analityki biznesowej w Polsce, które rokrocznie przyciąga około tysiąca ekspertów z kraju i całego świata.
Czytaj także
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2025-01-02: Zmieniają się zagrożenia dla polskiej gospodarki. Ekonomiści boją się skutków szybkiego zadłużania się rządu i napięć geopolitycznych
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.