Mówi: | Magdalena Dacka |
Funkcja: | HR Business Partner |
Firma: | ADP Polska |
Firmom coraz trudniej zatrzymać najlepszych pracowników. Rozbudowane pakiety świadczeń nie wystarczają
Na całym świecie rośnie popularność technologii, które umożliwiają pracę zdalną. To oznacza, że pracodawcy mogą sięgać na różne rynki, nawet najbardziej oddalone od ich siedziby, by pozyskać najlepszych pracowników. Zatrzymanie talentów w firmie stanowi nie lada wyzwanie. Umowa o pracę, przyzwoita pensja i dodatkowe benefity mogą nie wystarczyć. Ważne jest m.in. nowoczesne środowisko pracy oraz możliwość rozwoju zawodowego i technologicznego.
– Jeżeli chcemy pozyskać wysoko wykwalifikowanych pracowników, to warto się otworzyć na inne rynki, na nowe lokalizacje. Dzięki postępowi technologicznemu i możliwości pracy z dowolnego miejsca możemy przyciągnąć talenty, które znajdują się w zupełnie innym miejscu Polski czy świata – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Dacka, HR Business Partner w ADP Polska.
93 proc. ankietowanych w ramach globalnego badania „Evolution of Work” (przeprowadzonego przez ADP Research Institute w 13 krajach na ponad 2 tys. pracowników i pracodawców) podkreśliło, że może pracować wszędzie, gdzie będzie zapotrzebowanie na ich umiejętności. To stwarza pracodawcom duże możliwości, ale też stawia duże wyzwania. Po pierwsze, działy HR muszą usprawnić globalną współpracę i zapewnić łączność między członkami zespołów. Po drugie, rośnie ryzyko utracenia talentu. Tym bardziej że zmieniają się ich oczekiwania. To, na co zwracają uwagę pracownicy, to przede wszystkim jakość pracy i zlecanych im zadań.
– Zatrzymać taki talent nie jest łatwo, jest to wypadkowa kilku wektorów. Zwykła pensja wypłacana na czas oraz umowa o pracę stają się niewystarczające. Musimy postawić na nowoczesne środowisko pracy, na dobre traktowanie pracowników, umożliwienie im rozwoju technologicznego i zawodowego – zauważa Magdalena Dacka.
Pracodawcy szukają dobrych rozwiązań motywacyjnych. W wielu firmach standardem są systemy kafeteryjne, które umożliwiają pracownikowi wybór spośród oferowanych przez pracodawcę dodatkowych świadczeń pozapłacowych.
– Świadczenia powiększone o ofertę kafeteryjną są na pewno fantastycznym elementem dodatkowym, natomiast mogą nie wystarczyć do zatrzymania talentów. Widzimy trend, zgodnie z którym pracownicy mający najbardziej pożądane umiejętności na rynku chcą pracować w miejscach, które mają dla nich znaczenie i wykonywać zadania poza wyznaczonym zakresem. Stąd różne inicjatywy CSR czy działania employer branding są bardzo dobrze przez nich postrzegane – mówi Magdalena Dacka.
Ekspertka uważa, że te trendy staną się coraz bardziej odczuwalne. Będą bezpośrednio wpływały na zatrudnienie oraz na jakość pracy. Jak wynika z badania „Evolution of Work” ponad 80 proc. ankietowanych uważa, że w ciągu kilku najbliższych lat chętnie będzie wykonywało pracę, która ma związek z ich zainteresowaniami lub kwestiami ważnymi społecznie.
Dacka podkreśla, że szczególnie przedstawiciele pokolenia Y mają sprecyzowane potrzeby względem pracodawcy i miejsca pracy.
– Nie myliłabym tego z roszczeniowością. Chodzi raczej o to, że ci pracownicy są bardzo zdigitalizowani. Oznacza to, że swoje potrzeby przenoszą często do mediów społecznościowych. Dzięki temu, ten trend jest bardziej widoczny – wyjaśnia Dacka.
Co ciekawe, ich potrzeby względem stabilizacji zatrudnienia są podobne do oczekiwań innych generacji pracowników.
– Jedyną różnicą, jaką widzimy, jest większe nastawienie na automatyzację pewnych procesów oraz możliwość pracy z dowolnego miejsca w Polsce czy na świecie – mówi ekspertka.
Badanie ADP wykazało, że poczucie stabilności i bezpieczeństwo zatrudnienia jest dla dzisiejszych pracowników bardzo istotne. Zmienia się tylko postrzeganie tych zjawisk. Kiedyś bardziej kojarzone były ze stałym etatem, dziś z rozbudowaną siecią kontaktów, które w razie potrzeby umożliwią znalezienie pracy.
Czytaj także
- 2024-08-08: Wysoka jakość snu w weekend pozytywnie wpływa na pracowników przez kolejny tydzień. Odsypianie „na zapas” utrudnia jednak powrót do obowiązków
- 2024-07-05: Co trzecia osoba w wieku 25–34 lata nadal mieszka z rodzicami. Większość gniazdowników pracuje
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
- 2024-07-16: Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr
- 2024-07-16: Na włączeniu komercyjnych projektów do programu Copernicus już korzystają polskie firmy. Jeszcze w tym roku na orbitę trafi największy polski układ optyczny EagleEye
- 2024-06-26: Katarzyna Dowbor: Kocham Andaluzję. Z przyjemnością jeżdżę tam na wakacje do domu moich dzieci
- 2024-07-10: Katarzyna Pakosińska: Cieszę się, że miałam odwagę podjąć decyzję o rozstaniu z Kabaretem Moralnego Niepokoju. Rwało mnie już wtedy gdzie indziej
- 2024-06-19: Katarzyna Pakosińska: Bardzo interesujemy się z mężem Dalekim Wschodem. Marzy nam się lot do Korei, by lepiej poznać tamtejszą historię i kulturę
- 2024-06-04: Nowe systemy biletowe muszą lepiej chronić dane osobowe pasażerów. To cenny łup dla cyberprzestępców
- 2024-06-03: Filip Chajzer: Ciągły hejt i to, że non stop musiałem z kimś walczyć, przestało mi się spinać ze sobą. Moje 40. urodziny to jest rozpoczęcie gry już na moich zasadach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1_1,w_274,_small.jpg)
Liquidy do e-papierosów w przyszłym roku będą droższe niż paczka tradycyjnych papierosów. Krajowi producenci prognozują zwolnienia pracowników i upadłości
– Kiedy my będziemy gasić światło w naszych firmach, czarny rynek będzie otwierał szampana – mówi Przemysław Jaskóła, członek zarządu Fusion Labs. Producenci liquidów do e-papierosów ostro sprzeciwiają się planowanym przez Ministerstwo Finansów podwyżkom akcyzy na te produkty, które już w przyszłym roku mają sięgnąć aż 75 proc. Jak wskazują, spowoduje to skokowy rozrost szarej strefy i uderzy w legalnie działającą część rynku, zwłaszcza krajowe MŚP. Na przygotowanie się do skokowego wzrostu obciążeń rząd zostawił im bardzo mało czasu, raptem kilka miesięcy.
Prawo
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich przygotowuje się do nowych obowiązków związanych z ochroną sygnalistów. Ma czas do grudnia na wdrożenie procedur
![](https://www.newseria.pl/files/11111/rpo-sygnalisci,w_133,r_png,_small.png)
Część przepisów związanych z ochroną sygnalistów – czyli osób zgłaszających nieprawidłowości i naruszenia prawa UE – zacznie obowiązywać już 25 września br. Do zmian przygotowują się tysiące firm i organizacji, które muszą wdrożyć u siebie odpowiednie, związane z tym procedury. Kolejne przepisy, w obszarze zgłoszeń zewnętrznych, wejdą w życie 25 grudnia br. Wsparcia sygnalistom udzielać będzie Rzecznik Praw Obywatelskich, który zajmie się zarówno przyjmowaniem zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości, jak i poradnictwem w zakresie praw i obowiązków wynikających z nowych przepisów.
Handel
Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zeranska-branza-beauty-2,w_133,r_png,_small.png)
Z najnowszego raportu „Kosmetyczna Polska”, który opublikowano po siedmiu latach od poprzedniego raportu o stanie sektora, wynika, że krajowa branża kosmetyczna jest w dobrej kondycji, z roku na rok się rozwija, a jej znaczenie zarówno dla polskiej gospodarki, jak i eksportu rośnie. Zmieniają się odbiorcy polskich kosmetyków, co związane jest z brexitem i sankcjami nałożonymi na Rosję. Prognozy zakładają dalszy wzrost wartości sektora, jednak stoi przed nim wiele wyzwań, z których najważniejsze dotyczą implementacji przepisów Europejskiego Zielonego Ładu.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.