Mówi: | Marek Cywiński |
Funkcja: | Dyrektor Generalny |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
Firmy z branży infrastrukturalnej łączą siły. Będą współpracować w ramach klastra technologicznego
Firmy infrastrukturalne zjednoczyły się w ramach Klastra „Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury”, by wspólnie przeprowadzić badania i analizy branżowe oraz upowszechniać ich wyniki. Współpracować będą m.in. Politechnika Śląska, Akademia Leona Koźmińskiego, Kapsch Telematic Services i Lotos Asfalt.
Dzięki tej współpracy możliwe będzie także pozyskanie funduszy unijnych i krajowych, które członkowie klastra przeznaczą m.in. na badania.
W ramach Klastra będą działać grupy tematyczne. Politechnika Śląska będzie liderem grupy Innowacyjne technologie w transporcie szynowym. Akademia Leona Koźmińskiego przewodzić będzie grupie zajmującej się tematyką zarządzania systemami transportowymi. Natomiast Kapsch Telematic Services służyć będzie swoim doświadczeniem w tematyce nowoczesnego zarządzania mobilnością poprzez inteligentne systemy transportowe.
– Firma, niezależnie od wprowadzania innowacji, chce się tą wiedzą dzielić, by ona stała się powszechna – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services. – Jesteśmy bardzo zadowoleni, że zostaliśmy zaproszeni do tego Klastra.
Jak wyjaśnia, wiąże się to z filozofią działania firmy, która chce prowadzić działania edukacyjne, zarówno pośród tych, którzy będą wdrażać rozwiązania w zakresie inteligentnych rozwiązań transportowych, jaki i ich przyszłych użytkowników. Dyrektor generalny podkreśla, że innowacyjność Kapscha polega na rozwoju w oparciu o własne badania, jak i wymianę wiedzy oraz doświadczeń ze wszystkimi, którzy chcą na tym polu współpracować. Klaster będzie umożliwiał taką współpracę.
– Przyłączyły się do niego również dwie uczelnie. Mam nadzieję, że to dopiero początek i z czasem więcej uczelni do tego programu przystąpi – mówi Marek Cywiński.
Otwiera to drogę do kształcenia studentów w tym zakresie. Będą oni mogli korzystać z licznych stażów i praktyk, m.in. w firmie Kapsch.
– To możliwość wprowadzenia innowacji nie tylko w zakresie technicznym, ale i organizacyjnym, finansowym, a także w zakresie poprawy życia mieszkańców miast. Chodzi tu np. o rozwój Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS) będącego sztandarowym programem, który chcemy w Polsce realizować – mówi dyrektor generalny firmy.
Wiąże się to z szerszą ideą tzw. smart city, czyli projektem inteligentnych miast. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, m.in. z zakresu infrastruktury, miasta mają się stać przyjazne, bezpieczne, o wysokich standardach ochrony środowiska.
Powstały Klaster „Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury” jest otwarty na nowych członków. Niewykluczone więc, że w jego działanie włączą się wkrótce kolejne podmioty.
Pomysłodawcami tej inicjatywy są prof. Adam K. Prokopowicz, dyrektor Centrum Innowacji Transportowych i Infrastrukturalnych oraz Anna Dąbrowska, prezes zarządu Fundacji Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych, która pełni funkcję koordynatora Klastra.
Czytaj także
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-03-28: Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
- 2024-03-19: Banki przypominają dziś firmy softwarowe. Ich funkcjonowanie coraz bardziej oparte na nowych technologiach
- 2024-04-05: Cyfryzacja polskiej energetyki mocno spowolniła. Pilną potrzebą jest wdrożenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa
- 2024-03-15: Polscy seniorzy w ogonie UE pod względem umiejętności cyfrowych. Rząd chce zaangażować w edukację media publiczne
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-02-29: Szybko wyprzedawane mieszkania dużym problemem dla nabywców. Nowa aplikacja pomoże im śledzić na bieżąco ogłoszenia z portali
- 2024-02-07: Polacy coraz chętniej korzystają z ortodoncji estetycznej. Dzięki technikom cyfrowym leczenie jest mniej uciążliwe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych
Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.
Zagranica
Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
Najnowsze dane gospodarcze z Państwa Środka okazały się lepsze od prognoz. Choć część analityków spodziewa się powrotu optymizmu i poprawy nastrojów, to jednak w długim terminie chińska gospodarka mierzy się z kryzysem demograficznym i załamaniem w sektorze nieruchomości. Władze Chin zresztą już przedefiniowały swoje priorytety i teraz bardziej skupiają się na bezpieczeństwie ekonomicznym, a nie na samym wzroście gospodarczym. – Chiny szykują się na eskalację konfliktu z USA i pod tym kątem należy obserwować chińską gospodarkę – zauważa Maciej Kalwasiński z Ośrodka Studiów Wschodnich. Jak wskazuje, Chiny mocno inwestują w rozwój swojego przemysłu i niezależność energetyczną, chcąc zmniejszyć uzależnienie od zagranicy.
Infrastruktura
Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne. Eksperci ostrzegają przed wysokimi kosztami produkcji energii
Małe przydomowe elektrownie wiatrowe mogą być drogą pułapką – ostrzega Fundacja Instrat. Jej zdaniem koszt wytworzenia prądu z takich instalacji może być kilkukrotnie wyższy od tego z sieci. Tymczasem rząd proponuje program wsparcia dla przydomowych instalacji tego typu wart 400 mln zł. Zdaniem ekspertów warto się zastanowić nad jego rewizją i zmniejszeniem jego skali.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.