Mówi: | Andrzej Massel |
Funkcja: | Podsekretarz Stanu |
Firma: | Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej |
55 mln zł z obligacji na remont pociągów w Trójmieście
PKP SKM w Trójmieście zyskuje pieniądze na modernizację taboru, ale również na realizację dużej inwestycji rozwojowej. Pieniądze uzyskane z emisji obligacji pozwolą uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej na rozbudowę trójmiejskiej kolei.
W piątek Bank Gospodarstwa Krajowego i PKP SKM w Trójmieście podpisały umowę programu emisji obligacji na kwotę 55 mln zł. Spółka wyemituje długo- i krótkoterminowe obligacje, maksymalnie z 9-letnim terminem spłaty. Jak podkreślają przedstawiciele BGK na decyzję banku o organizacji emisji wypłynęła dobra sytuacja finansowa spółki, przejrzysty sposób realizacji inwestycji, ale również wieloletnie doświadczenie jako przewoźnika.
- Ta umowa zapewnia środki krajowe do dużego projektu finansowanego przez Unię Europejską, obejmującego modernizację taboru. Dzięki temu 21 zespołów trakcyjnych będzie w głębokim zakresie zmodernizowanych - mówi Andrzej Massel, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
PKP SKM w Trójmieście to pierwszy przewoźnik pasażerski w Polsce, który emituje obligacje nie posiadając wieloletniej umowy przewozowej, ani umowy wsparcia, czyli gwarancji właścicieli.
Dzięki obligacjom spółka chce pozyskać fundusze na realizację projektu „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście” współfinansowanego ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W ramach tego projektu spółka wybudowała 32 km linii światłowodowej na trasie Gdańsk-Rumia i zmodernizowała część peronów w Gdańsku, Sopocie i Gdyni. Kolejne rozpoczną się po Euro 2012. Dodatkowo trasa popularnej kolejki zostanie wydłużona o jedną stację: Gdańsk-Śródmieście.
- PKP SMK w Trójmieście to jest kluczowy przewoźnik na terenie Gdańska, Gdyni, Sopotu i całej metropolii. Ten przewoźnik potrzebuje dostosowywać się do nowych oczekiwań pasażerów. Wiadomo, że ich oczekiwania są coraz większe, a jeżeli tak, to i tabor, którym się posługuje przewoźnik musi być coraz lepszej jakości - dodaje Andrzej Massel.
Koszt całej inwestycji szacowany jest na ponad 350 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie blisko 168 mln zł. Prace powinny zakończyć się w połowie 2014 roku.
Czytaj także
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-05-29: Prezes PGE: Energetyka węglowa nie jest w stanie funkcjonować zgodnie z zasadami rynkowymi. Konieczne jest wydzielenie tego segmentu ze spółki
- 2024-06-03: Przewoźnicy kolejowi chcą obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. Pozwoliłoby to im konkurować z towarowym przewozem drogowym
- 2024-04-30: Powstaje nowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Bez tego za rok czy dwa byłoby całkowicie zapchane
- 2024-05-22: Tylko 20 proc. oświetlenia w gminach jest po modernizacji. Motywacją do inwestycji są znaczące oszczędności energii
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.