Newsy

J. Lewandowski: w nowej perspektywie środki ułatwią dostęp do finansowania małym i średnim firmom

2013-11-18  |  06:55

Jednym z priorytetów nowej unijnej perspektywy ma być finansowanie przedsiębiorczości, szczególnie małym i średnim firmom. – To jest mieszkanka różnych programów w tym budżecie plus akcja Europejskiego Banku Inwestycyjnego – mówi komisarz UE ds. budżetowych Janusz Lewandowski. Mają one zmniejszać ryzyko banków w finansowaniu europejskich firm.

 – Po raz pierwszy mamy w budżecie zupełnie nowy pieniądz, który się nazywa pieniądzem na ułatwienie dostępu do źródeł finansowania przez małe i średnie firmy. Jestem bardzo ciekaw, w jaki sposób ten program dotrze do Polski, bo to jest coś nowego – podkreśla Janusz Lewandowski w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.
 
Unia Europejska jest bliska przyjęcia ostatecznej wersji budżetu na lata 2014-2020. W ubiegły czwartek dokument zatwierdziła komisja budżetowa Parlamentu Europejskiego. Europosłowie na sesji plenarnej zajmą się nim we wtorek.

Polska ma otrzymać w ciągu siedmiu lat ponad 400 mld zł.

 – Każdy kraj na prawo wyboru swoich celów strategicznych. Polska pośród nich musi ciągle mieć infrastrukturę, bo mamy ogromną lukę, jeżeli mniej na autostrady i drogi szybkie, to więcej na kolej. Może niekoniecznie wszędzie lotniska. Będzie też pula pieniędzy na innowacyjność i przedsiębiorczość, w tym również pożyczki, bo nasze firmy zaczęły z nich korzystać w toku siedmiolatki 2007-2013 – mówi Janusz Lewandowski.

Liczy na to, że dodatkowe środki polskie firmy wykorzystają na innowacyjność. Jak podkreśla, finansowanie śmiałych przedsięwzięć innowacyjnych to wyzwanie, które stoi przed Polską w najbliższych latach.

 – Byłbym niezwykle szczęśliwy, gdyby w tych pieniądzach z siedmiolatki 2014-2020 znalazł się motyw innowacyjności, który jest trudnym problemem w całej Europie – mówi komisarz. – Skok od gospodarki, która jest głównie naśladowcza, która pozyskuje patenty z zagranicy, do gospodarki, która sama jest innowacyjna – to może być jeden z najlepszych celów wydawania tych pieniędzy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.