Newsy

Maleją unijne dopłaty dla eksporterów

2012-03-20  |  06:35
Mówi:Lucjan Zwolak
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Agencja Rynku Rolnego
  • MP4

    W ubiegłym roku na refundacje wywozowe wydano blisko 60 mln zł. Korzystają z nich głównie producenci mięsa wieprzowego i wołowego. Do końca lutego ARR dofinansowała eksport kwotą ponad 11 mln zł.

    Refundacja wywozowa to jeden z instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej. Dzięki dopłatom z Komisji Europejskiej unijni eksporterzy mają szansę konkurować na światowych rynkach z tańszymi produktami z krajów spoza UE.

     - W okresie od akcesji wypłaciliśmy ponad 2 mld zł refundacji wywozowych. Obecnie, gdy UE odchodzi od finansowania refundacji wywozowych, ta kwota się zmniejszyła. W ubiegłym roku to było tylko ok. 60 mln zł, głównie dotyczy to eksportu wieprzowiny - mówi Lucjan Zwolak, wiceprezes Agencji Rynku Rolnego.

    Dofinansowanie było prawie o 1/4 większe niż w 2010 roku. Łącznie wpłynęło ponad 6,3 tys. wniosków o refundacje wywozowe.

    W tym roku większość refundacji dotyczy eksportu świeżej i mrożonej wołowiny oraz bydła hodowlanego. Do 24 lutego ARR wypłaciła z tego tytułu 8,5 mln zł. Do eksportu mięsa wieprzowego, drobiowego i jaj dopłaciła 2,5 mln zł.

    Zdaniem wiceprezesa ARR refundacje wywozowe to ważny aspekt sprawnego obsługiwania całości eksportu w zakresie, który podlega monitorowaniu i kontroli ze strony Komisji Europejskiej.

     - Refundację może otrzymać ten, który spełni warunki uprawniające go do refundacji, czyli wyeksportuje różnego rodzaju towary, ostatnio dotyczy to głównie wołowiny i wieprzowiny, w zakresie spełniającym wymogi UE - wyjaśnia Lucjan Zwolak.

    W 2011 roku wzrosły dopłaty do wywozu wołowiny głównie na rynek turecki. Było to związane z uchyleniem przez Turcję zakazu importu. W poprzednich latach ARR najwięcej dopłacała do wywozu cukru i mleka. Decyzją Komisji Europejskiej stawki refundacji tych produktów zostały zredukowane do zera.

    Od maja 2004 roku Agencja Rynku Rolnego wydała ok. 50 tys. pozwoleń na przywóz różnego rodzaju towarów do Polski. W ubiegłym roku było to ponad 6 tys. zgód.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.