Newsy

Min. Kosiniak-Kamysz: spółdzielnie socjalne sposobem na walkę z bezrobociem. Trafi do nich 30 mln zł

2012-07-23  |  06:50
Mówi:Władysław Kosiniak-Kamysz
Funkcja:Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MP4

    O 100 tys. zł preferencyjnej pożyczki będą mogły ubiegać się spółdzielnie socjalne i organizacje pozarządowe. Do 2015 roku na wsparcie tego sektora Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przeznaczy łącznie 30 mln zł. To zdaniem Władysława Kosiniaka-Kamysza, szefa resortu, jeden z istotnych sposobów radzenia sobie z bezrobociem, zwłaszcza wśród osób wykluczonych społecznie.

     – Ten program daje szansę na rozwój spółdzielni socjalnych i w ogóle ekonomii społecznej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Władysław Kosiniak-Kamysz.

    Około 25 mln zł z Europejskiego Funduszu Społecznego zostanie przeznaczonych na preferencyjne kredyty dla podmiotów ekonomii społecznej prowadzących działalność gospodarczą, np. dla spółdzielni socjalnych lub organizacji pozarządowych. 5 mln zł mają pochłonąć koszty administracyjne i związane z doradztwem.

     – To są pożyczki na bardzo dobrych warunkach, ale które trzeba będzie zwrócić. To są też porady, wsparcie merytoryczne. Myślę, że warto korzystać z tego programu – zachęca minister.

    Polska ma niski wskaźnik zatrudnienia w podmiotach społecznych – w 2010 r. nie przekraczał 1 proc. wszystkich zatrudnionych, z kolei w Niemczech wynosił 10 proc., a w Holandii 14 proc.

    Zdaniem ministra pracy te dysproporcje sprawiają, że trzeba podjąć intensywne działania, wspomagające rozwój podmiotów ekonomii społecznej i ich samodzielne funkcjonowanie na rynku. A bez finansowego wsparcia rozwój ten nie będzie możliwy.

    Na preferencyjne kredyty może liczyć ok. 250 przedsiębiorstw społecznych. Jesienią BGK ogłosi przetarg na podmioty, które będą przekazywały pieniądze w poszczególnych województwach, a od przyszłego roku mają zostać uruchomione kredyty.

     – To jedno z narzędzi, jakimi możemy się posługiwać w walce z bezrobociem. I jest to dobry sposób na walkę z wykluczeniem społecznym, aktywizację długotrwale bezrobotnych. Również dla osób niepełnosprawnych i ich aktywności zawodowej wsparcie przez podmioty ekonomii społecznej jest bardzo potrzebne – mówi Władysław Kosiniak-Kamysz.

    Według raportu „Ekonomia Społeczna – Przyszłość Europy. Szansa na pomoc” przedsiębiorstwa społeczne wytwarzają około 10 proc. całkowitego europejskiego produktu brutto. Zatrudnionych jest w nich ok. 10 mln pracowników w całej Europie. Z kolei z najnowszych danych Ogólnopolskiego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Socjalnych w Polsce wynika, że jest tu zarejestrowanych 499 spółdzielni socjalnych.

    Spółdzielnie socjalne są przedsiębiorstwami, które tworzą  przede wszystkim osoby zagrożone marginalizacją ze względu na długotrwałe bezrobocie, niepełnosprawność, chorobę psychiczną czy bezdomność.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.