Mówi: | Paweł Bednarek |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Columbus Elite |
Rośnie zainteresowanie dotacjami do produktów OZE. Firmy z branży zielonej energii znów notują wzrosty klientów
Dotacje rządowe ponownie zachęcają Polaków do inwestowania we własne źródła energii. Ogromną popularnością cieszy się zwłaszcza program Czyste Powietrze, który pozwala na dofinansowanie wymiany źródła ciepła oraz termomodernizację budynku. Beneficjenci mogą w nim pozyskać nawet do 135 tys. zł. – Ci, którzy mieli wątpliwości o zabezpieczenie źródeł finansowania, od kwietnia br. śmiało składają wnioski. Teraz jest bardzo dobry czas na podjęcie decyzji – mówi Paweł Bednarek, prezes zarządu Columbus Elite.
Ogólnopolski program Czyste Powietrze umożliwia Polakom dopłaty do wymiany starych pieców oraz docieplenia domów jednorodzinnych. Obecna edycja programu pozwala uzyskać nawet 135 tys. zł bezzwrotnej dotacji na termomodernizację i nowe źródło ciepła. Ogłoszenie przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w kwietniu 2024 roku nowych źródeł finansowania z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS – 6,4 mld zł) zapewnia bezpieczeństwo finansowe realizacji programu Czyste Powietrze na lata 2024–2029. Daje to jednocześnie szansę ponad 145 tys. gospodarstw domowych na dotacje do wymiany ok. 111 tys. źródeł ciepła i modernizację ok. 100 tys. budynków.
– Teraz jest dobry czas na podjęcie decyzji – mówi agencji Newseria Biznes Paweł Bednarek. – Zainteresowanie programem jest bardzo duże, zwłaszcza w ostatnich tygodniach, a lipiec br. był pod tym względem rekordowy. W samym lipcu nasza spółka podpisała 1468 nowych umów z klientami, w tym w ramach programu Czyste Powietrze. To najwyższy wynik w tym roku. Szacujemy, że łączna wartość tej kontraktacji za lipiec br. przekracza 120 mln zł. Oczywiście wpływa na to atrakcyjność samej dotacji, ale też wiedza i kompetencje, skalowanie naszych zespołów sprzedażowych, umiejętność dotarcia do klientów i system pracy, który wypracowaliśmy w Columbus Elite przez pięć ostatnich lat.
Według danych NFOŚiGW Czyste Powietrze niezmiennie cieszy się dużą popularnością. Od momentu jego uruchomienia do początku sierpnia br. w ramach programu złożono ponad 930,1 tys. wniosków i podpisano 754,8 tys. umów z beneficjentami.
– Dotacje w ramach programu Czyste Powietrze trafiają do najuboższych, wspierają gospodarstwa domowe wymagające usług termomodernizacji, zwiększenia efektywności energetycznej – mówi prezes Columbus Elite. – Dofinansowanie wynosi tu nawet 80 bądź 100 proc. kwoty netto inwestycji, co bardzo pozytywnie zaskakuje klientów i zachęca do skorzystania z dotacji.
W Polsce jest w sumie ok. 14,2 mln budynków, z czego prawie 40 proc. (czyli 5,6 mln) to budynki mieszkalne jednorodzinne. Wiele z nich – zwłaszcza oddawanych do użytku kilkadziesiąt lat temu, dla których podstawowym źródłem ciepła wciąż są kotły na paliwa stałe – cechuje się bardzo wysokim zapotrzebowaniem na energię i wymaga pilnej termomodernizacji, ponieważ słaba izolacja cieplna budynku i dachu czy stare, nieenergooszczędne okna powodują bardzo duże straty ciepła. Taka modernizacja przyczynia się jednak nie tylko do zmniejszenia kosztów eksploatacji budynku, ale i ograniczenia niskiej emisji i zjawiska smogu oraz poprawy stanu zdrowia mieszkańców.
Dotacja z programu Czyste Powietrze to pieniądze, które gospodarstwa domowe mogą przeznaczyć m.in. na wymianę nieefektywnego źródło ciepła na nowe, bardziej efektywne i ekologiczne, modernizację instalacji grzewczej, ocieplenie budynku, wymianę okien i drzwi, zakup wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła czy montaż instalacji fotowoltaicznej.
– Program Czyste Powietrze jest wymagający. To już nie jest ten etap, gdzie wystarczyło zainstalować samą fotowoltaikę czy pompę ciepła, potrzebne są kompetencje i spore grono ekspertów. Dzisiaj w Columbus Elite mamy 500 osób na pokładzie. Gdy rozpoczynaliśmy działalność, cały rynek był oparty głównie na instalacjach PV. Dość szybko zorientowaliśmy się, że dojdzie do pewnych zmian i tak zwanej multiproduktowości – mówi Paweł Bednarek. – Mamy jakość, sprzęt, ale również kapitał, dzięki czemu jest nam łatwiej, ponieważ specyfika programu Czyste Powietrze wymaga od spółek zaangażowania kapitałowego. Z kolei kompetencje sprzedażowe, które posiadamy, pozwalają nam dynamicznie rozwijać sieć dystrybucji i w krótkim czasie docierać do rzeszy potencjalnych klientów. Rozwijamy również nowoczesne technologie, jak magazynowanie energii, produkty HEMS, czyli zarządzanie energią w gospodarstwach domowych. Więc tych produktów i usług jest dużo więcej. One również stanowią pewną barierę wejścia do biznesu, wymagają odpowiedniego zaplecza, często własnych rozwiązań technologicznych.
Prezes Columbus Elite szacuje, że doradcy energetyczni firmy docierają do ponad miliona potencjalnych klientów, których również edukują w zakresie transformacji energetycznej.
– Edukujemy też rynek, pokazując, że teraz jest dobry czas na podjęcie decyzji, ponieważ pula środków w ramach dotacji będzie topnieć i część osób może po prostu nie zdążyć z tej dotacji skorzystać – mówi ekspert.
Czytaj także
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-11-18: Maciej Rock: „Must Be the Music” to jeden z moich ulubionych programów. Szczególnie wspominam Korę
- 2024-11-21: Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-20: Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
- 2024-11-18: Potrzeba 10 razy większej mocy magazynów energii, niż obecnie mamy. To pomoże odciążyć system
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-10-15: Klaudia Carlos: Nie myślę o konkurowaniu z innymi formatami. „Pytanie na śniadanie” jest programem interdyscyplinarnym i wielopokoleniowym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.