Newsy

SKM w Trójmieście: umowa na remont pociągów w przyszłym miesiącu

2012-04-02  |  06:30
Mówi:Maciej Lignowski
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście
  • MP4

    W ciągu 14 miesięcy SKM w Trójmieście zamierza zmodernizować 21 z posiadanych 43 pojazdów. W pociągach zostanie wymienione całe wnętrze i systemy sterowania. Modernizacja jednego pojazdu będzie kosztowała ponad 5 mln zł.

    Przetarg na modernizację 21 składów SKM w Trójmieście wygrała spółka Tabor Szynowy Opole wraz ze Skoda Polska. Decyzja o wynikach czeka jeszcze na kontrolę przez Urząd Zamówień Publicznych.

     - Mamy nadzieję, że na przełomie kwietnia i maja dojdzie do podpisania umowy i wtedy tabor trafi do modernizacji. W ciągu 14 miesięcy 21 sztuk z naszych pojazdów zostanie gruntownie zmodernizowanych i przebudowanych - mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

    Gruntownie, bo ze starego wyposażenia zostanie jedynie zewnętrzna powłoka, czyli metalowa skorupa i podstawa, na której pociąg został wybudowany.

     - Całe wnętrze będzie nowe. Przestrzeń pasażerska zostanie wybudowana od nowa, nowe systemy sterowania pojazdem, nowe czoło pojazdu, nowa kabiny maszynisty. To wszystko sprawi, że pojazd uzyska lepszą dynamikę jazdy, będzie cichszy, będzie mógł się poruszać z większą prędkością - ok. 120 km/h - wymienia Maciej Lignowski.

    Każdy pociąg będzie wyposażony w m.in. system monitorujący, informację wizualną i audio dla pasażerów oraz ułatwienia dla niepełnosprawnych.

    Na decyzję o modernizacji taboru, zamiast jego wymiany, wpływ miały przede wszystkim względy ekonomiczne.

     - Zakup nowego pojazdu to jest wydatek ok. 15 mln zł. Modernizacja, według oferty firmy TS Opole to jest 5,1 mln zł. W związku z tym możemy zmodernizować 3 pojazdy w cenie jednego nowego - podkreśla prezes SKM.

    Projekt zostanie sfinansowany z pieniędzy unijnych. Środki na wkład własny spółka uzyska ze sprzedaży obligacji. W piątek przedstawiciele PKP SKM w Trójmieście i Banku Gospodarstwa Krajowego podpisali umowę programu emisji długo- i krótkoterminowych obligacji na kwotę 55 mln zł. Do ich spłaty dołożyć będą musieli się również pasażerowie. Jak zapewnia prezes spółki można spodziewać się podwyżki cen biletów, jednak niewielkich i na pewno nie w tym roku.

     - Podwyżki będą, bo trzeba pozyskać pieniądze na spłatę tych obligacji. Natomiast nie będą to podwyżki kilkunastoprocentowe. To będą podwyżki zapewniające nam pokrycie inflacji lub wzrostu jakichś podatków - dodaje Maciej Lignowski.

    Modernizacja taboru to tylko część większego projektu inwestycyjnego, w ramach którego stopniowo odnawiane są kolejne stacje kolejki łączącej Gdańsk, Sopot i Gdynię. Projekt zakłada również wydłużenie linii o jedną stację Gdańsk-Środmieście oraz wdrożenie nowego systemu sterowania linii. Łączna wartość inwestycji to 350 mln zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.