Mówi: | Jarosław Dąbrowski |
Funkcja: | Ekspert Bankowości Międzynarodowej |
Firma: | Dąbrowski Finance |
Chińskie firmy interesują się wejściem na GPW
Warszawska giełda kusi chińskie spółki. - Jest konkretne zainteresowanie firm z sektora energetycznego i infrastrukturalnego - mówi Jarosław Dąbrowski, ekspert bankowości międzynarodowej. I dodaje, że pojawienie się chińskiej spółki na warszawskim parkiecie byłoby znakomitym pomysłem.
Jak podkreśla ekspert na razie oficjalnego zainteresowania nie ma, ale w kuluarach toczą się rozmowy o ptencjalnym wejściu Chińczyków na GPW.
- Było konkretne zainteresowanie ze strony kilku firm chińskich, jeśli chodzi o wejście na giełdę w Warszawie - mówi Jarosław Dąbrowski z Dąbrowski Finance. - Prowadziliśmy rozmowy o tym, jaki jest proces dopuszczenia do notowania akcji zagranicznej, w tym przypadku chińskiej firmy w Polsce. To nie jest niemożliwe.
Na giełdzie w Warszawie notowanych jest 47 spółek zagranicznych - na Rynku Głównym 40, a na NewConnect 7 z różnych krajów świata, m.in. z Ukrainy, Słowenii, Węgier, Litwy, Czech i Austrii. Chińskiej spółki jeszcze nie ma.
- To byłoby znakomite, gdyby Polska umiała przyciągnąć 2-3 firmy, nawet jedną na początek, chińską firmę średniej wielkości, większą, która byłaby w stanie funkcjonować tutaj na giełdzie w Warszawie - ocenia ekspert bankowości międzynarodowej.
Jarosław Dąbrowski dodaje, że zainteresowanie wyraził chiński holding, który realizuje inwestycje w energetykę i infrastrukturę.
- Myślę, że to dla GPW i dla Polski byłby ważny krok. Wiemy, że to nie jest łatwe i będzie to trochę trwało. Jednak dobrze by było, gdyby poprzez Warszawę, a nie przez Frankfurt czy Londyn chińskie firmy mogły stąd startować do ekspansji w Europie - mówi Jarosław Dąbrowski.
Czytaj także
- 2025-05-21: Tadeusz Drozda: Po 52 latach kariery na estradzie wystąpię nie jako artysta kabaretowy, ale jako piosenkarz. Jak przed każdym debiutem jest trema
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-03-31: Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-03-26: Brak różnorodności szkodzi firmom. Nowa dyrektywa może je skłonić do zmiany podejścia
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.