Mówi: | Gediminas Žiemelis |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | AviaAM Leasing |
Coraz więcej samolotów na świecie w leasingu. To biznes odporny na kryzys
Działalność leasingu samolotów dla linii lotniczych ma duży potencjał. Już ponad połowa wszystkich maszyn na świecie jest własnością spółek leasingowych. Według szacunków producentów maszyn, do 2020 r. może nastąpić aż 50-proc. wzrost globalnej floty.
– Dzisiaj spośród ponad 22 tys. komercyjnych samolotów 55 proc. jest własnością wyspecjalizowanych firm leasingowych. Taka firma jest graczem, dostawcą usług, który może bardziej elastycznie dostarczać usługi przedsiębiorstwom lotniczym, ale jednocześnie są specjalne zasady, wymogi, gdy zaczynamy współpracować z różnymi przewoźnikami – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Gediminas Žiemelis, prezes zarządu AviaAM Leasing. Dodaje: – Jest to sytuacja, w której zarządzamy nie tylko finansowym ryzykiem, ponieważ zaczyna się to od przewidywań finansowych, ale również technicznym ryzykiem.
Flotę powiększy m.in. litewska spółka AviaAM Leasing zajmująca się leasingiem samolotów. AviaAM Leasing ma siedzibę w Wilnie. Spółka posiada 20 samolotów. To łącznie 10 Boeingów z rodziny 737, 1 Boeing 757 oraz 9 regionalnych odrzutowców CRJ200, w tym jeden we współwłasności w trakcie przerabiania na samolot biznesowy. Spółka koncentruje się na rynkach w krajach Wspólnoty Niepodległych Państw (m.in. w Rosji i Tadżykistanie) i ma obecnie 10 klientów.
Dzięki wejściu na warszawską giełdę i zdobyciu środków w modelu pierwszej oferty publicznej (IPO) AviaAM Leasing chce pozyskać środki na rozwój – 65 proc. posłuży do leasingu nowych samolotów, także nowych typów (m.in. Embraery) oraz generacji (Boeingi 737NG). Według Žiemelisa to dobra inwestycja, bo rynek dzierżawionych samolotów rozwija się stabilnie i daje przewidywalny zwrot inwestycji.
– Jest to okazja, by zainwestować za jednym razem duże wolumeny, nie wymaga wysokich wydatków na zarządzanie i równocześnie daje całkiem przewidywalny zwrot inwestycji. Bez względu na turbulencje na rynkach w różnych miejscach świata ten przemysł ciągle gwarantuje stabilny zwrot – podkreśla Žiemelis.
Jak podkreśla Žiemelis, inwestycja w lotnictwo nie jest szczególnie uzależniona od regionalnych czynników. Samoloty to aktywa ruchome – łatwo przenosić je pomiędzy liniami lotniczymi lub krajami. To jednak nie wpływa na bezpieczeństwo inwestycji. Zgodnie z konwencjami, w tym z Konwencją Kapsztadzką, właściciel samolotu powinien być zabezpieczony przez wszystkich udziałowców w tym biznesie, w tym lotniska, linie lotnicze oraz władze.
AviaAM chce zebrać dzięki IPO ponad 110 mln zł. Nowi akcjonariusze będą kontrolować 32,37 proc. kapitału zakładowego. Debiut na parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych ma nastąpić 28 czerwca. Warszawa będzie jedynym miejscem obrotu akcjami AviaAM Leasing.
– Ten rynek jest kapitałochłonny, więc im więcej kapitału możesz wnieść, z tym większym zyskiem możesz zakończyć inwestycję – zauważa Žiemelis i wylicza cele wejścia na giełdę: – Po pierwsze, to jest pozyskanie świeżego kapitału do firmy, który jest potrzebny do dalszego wzrostu. Po drugie, staniemy się spółką publiczną, co pozwala na wykorzystywanie dodatkowych sposobów finansowania: derywaty, finansowanie dłużne, finansowanie strukturyzowane.
Spółka nadal ma zamiar koncentrować się na rynku WNP. Rozwija się on niezwykle dynamicznie. W 2012 r. liczba pasażerów podróżujących wyłącznie do i z Rosji wzrosła o 21,8 proc. Boeing szacuje, że w ciągu 20 najbliższych lat liczba połączeń do krajów WNP będzie rosła o niemal 5 proc. rocznie.
Czytaj także
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-08-12: Rosnące inwestycje firm napędzają rynek leasingu. Za trzy czwarte finansowania odpowiada segment samochodów
- 2024-04-16: Rekordowe notowania złota. Ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie będzie napędzać dalsze wzrosty
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2023-11-15: GPW wiąże duże nadzieje z nowymi liniami spoza rynku finansowego. Do końca roku będzie gotowa platforma obsługująca usługi logistyczne i spedycyjne
- 2023-10-10: Europejskim indeksom nie sprzyjają polityka gospodarcza i koniunktura. Firmy coraz mniej chętnie sięgają po źródła finansowania na rynek publiczny
- 2023-06-01: Polska spółka pracuje nad testem wykrywającym wcześnie raka trzustki z próbki moczu. Przełomowa technologia wchodzi w zaawansowany etap badań
- 2022-12-29: Wielu ekonomistów prognozuje recesję w 2023 roku. Polska może jednak uniknąć tego scenariusza
- 2022-12-29: Na rynku używanych samochodów wciąż się utrzymuje duży popyt. Spadki cen są możliwe, ale niewielkie
- 2022-10-26: Coraz więcej firm decyduje się na wynajem długoterminowy aut. Branża odpowiada już za blisko jedną trzecią sprzedaży nowych samochodów do biznesu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.