Mówi: | Grzegorz Nowaczyk |
Funkcja: | Prezydent Elbląga |
Elbląg emituje obligacje, by sfinansować inwestycje i długi
Elbląg 12. miastem na rynku obligacji Catalyst. Gminy coraz częściej w ten sposób ratują się przed deficytem budżetowym i szukają pieniędzy na inwestycje, także te dotowane z budżetu Unii Europejskiej.
Dzięki emisji obligacji Elbląg pozyska 107 mln zł. Ma za to zostać sfinansowany planowany deficyt. Za ich pomocą mają również zostać spłacone wcześniej zaciągnięte kredyty.
– Od pierwszej do ostatniej złotówki pieniądze te zostaną ulokowane w miejskich inwestycjach, przede wszystkim tych finansowanych z UE – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Grzegorz Nowaczyk, prezydent Elbląga.
Środki pozyskane z obligacji posłużą jako wkład własny wymagany przy realizacji unijnych projektów. UE zwraca pieniądze dopiero po zakończeniu inwestycji, stąd ten sposób na ich sfinansowanie.
– Najważniejsze inwestycje to te drogowe, poprawiające komunikację wewnętrzną miasta i połączenie Elbląga z terenami inwestycyjnymi, które leżą na obrzeżach naszego samorządu. Ponadto, inwestujemy w budownictwo mieszkaniowe, komunalne, bo tak jak wszędzie, mieszkań komunalnych również u nas brakuje – informuje prezydent Elbląga.
W planach władz miasta jest wybudowanie 55 nowych mieszkań komunalnych z pozyskanych funduszy.
Środki z emisji obligacji zostaną przeznaczone również na oświatę oraz na zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław.
– Na to elblążanie czekają od wielu lat, szczególnie ci, którzy mieszkają na Zatorzu. Inwestujemy również w sport i rekreację. Pieniądze z obligacji pójdą także na cztery Orliki, które w tym roku wylądują w naszym mieście oraz na rozpoczęcie budowy miejskiego stadionu – wyjaśnia Grzegorz Nowaczyk.
Obligacje o wartości nominalnej wynoszącej 100 zł lub 1 tys. zł za sztukę od wczoraj mogą nabywać m.in. inwestorzy indywidualni. Co oznacza, że sami elblążanie mogą sfinansować przedsięwzięcia miasta i zarobić na odsetkach. Wykup papierów wartościowych z ostatniej serii nastąpi do końca 2026 r.
– Obligacja jest bardziej elastycznym instrumentem finansowania inwestycji niż kredyt bankowy. Daje nam możliwość pokazania swoich autów, wypromowania miasta – wyjaśnia prezydent. – Przy otwartej kurtynie pokazujemy swoje możliwości finansowe, zadłużenie, przychody. Aby każdy, kto pomyśli tylko o tym, aby zainwestować w Elblągu, miał pełen obraz naszego miasta przed oczyma.
Na Catalyst swoje obligacje wyemitowały już takie miasta, jak Rybnik, Zamość czy Warszawa.
Czytaj także
- 2024-03-11: Świadomość inwestycyjna mocno wzrosła w ciągu kilku ostatnich lat. Kobiety są nieco ostrożniejszymi inwestorkami niż mężczyźni
- 2024-03-05: Polacy inwestują niechętnie i zachowawczo. W wielu wypadkach umiejętności nie dorównują wyobrażeniom o nich
- 2022-10-07: W obliczu szybko rosnących cen Polacy szukają bezpiecznych sposobów na ochronę kapitału. Do łask wracają lokaty bankowe i obligacje detaliczne
- 2022-06-28: Powrót do hossy na kryptowalutach może potrwać kilka lat. Podlegają one tym samym cyklom koniunkturalnym jak giełda czy rynek obligacji
- 2022-04-07: Grzegorz Skawiński: Jakoś nie zdziwiło mnie to, co się teraz dzieje w Ukrainie. Przez lata pobłażania takim ludziom jak Putin mamy to, co mamy
- 2022-03-24: Grzegorz Skawiński: „Mask Singer” nie ma wartości intelektualnych. Ten program ma w trudnych czasach przynieść odrobinę rozrywki.
- 2022-04-13: Grzegorz Skawiński: Umiem w domu naprawić cieknący kran i wymienić uszczelkę
- 2021-09-16: Zespół Kombii: Wielu naszych fanów twierdzi, że „5” to nasz najlepszy album. Jesteśmy dumni z tego krążka i nic byśmy na nim nie zmienili
- 2021-07-22: W. Orłowski: Pandemia spowodowała ogromne wzrosty deficytu i długu. Dalsze zadłużanie grozi kryzysem finansowym
- 2021-05-28: Obligacje skarbowe biją rekordy popularności. Sprzedaż sięga prawie 4 mld zł miesięcznie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.