Newsy

Elbląg emituje obligacje, by sfinansować inwestycje i długi

2012-06-29  |  06:05
Mówi:Grzegorz Nowaczyk
Funkcja:Prezydent Elbląga
  • MP4

    Elbląg 12. miastem na rynku obligacji Catalyst. Gminy coraz częściej w ten sposób ratują się przed deficytem budżetowym i szukają pieniędzy na inwestycje, także te dotowane z budżetu Unii Europejskiej.

    Dzięki emisji obligacji Elbląg pozyska 107 mln zł. Ma za to zostać sfinansowany planowany deficyt. Za ich pomocą mają również zostać spłacone wcześniej zaciągnięte kredyty.

     – Od pierwszej do ostatniej złotówki pieniądze te zostaną ulokowane w miejskich inwestycjach, przede wszystkim tych finansowanych z UE – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Grzegorz Nowaczyk, prezydent Elbląga.

    Środki pozyskane z obligacji posłużą jako wkład własny wymagany przy realizacji unijnych projektów. UE zwraca pieniądze dopiero po zakończeniu inwestycji, stąd ten sposób na ich sfinansowanie.

     – Najważniejsze inwestycje to te drogowe, poprawiające komunikację wewnętrzną miasta i połączenie Elbląga z terenami inwestycyjnymi, które leżą na obrzeżach naszego samorządu. Ponadto, inwestujemy w budownictwo mieszkaniowe, komunalne, bo tak jak wszędzie, mieszkań komunalnych również u nas brakuje – informuje prezydent Elbląga.

    W planach władz miasta jest wybudowanie 55 nowych mieszkań komunalnych z pozyskanych funduszy.

    Środki z emisji obligacji zostaną przeznaczone również na oświatę oraz na zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław.

     – Na to elblążanie czekają od wielu lat, szczególnie ci, którzy mieszkają na Zatorzu. Inwestujemy również w sport i rekreację. Pieniądze z obligacji pójdą także na cztery Orliki, które w tym roku wylądują w naszym mieście oraz na rozpoczęcie budowy miejskiego stadionu – wyjaśnia Grzegorz Nowaczyk.

    Obligacje o wartości nominalnej wynoszącej 100 zł lub 1 tys. zł za sztukę od wczoraj mogą nabywać m.in. inwestorzy indywidualni. Co oznacza, że sami elblążanie mogą sfinansować przedsięwzięcia miasta i zarobić na odsetkach. Wykup papierów wartościowych z ostatniej serii nastąpi do końca 2026 r.

     – Obligacja jest bardziej elastycznym instrumentem finansowania inwestycji niż kredyt bankowy. Daje nam możliwość pokazania swoich autów, wypromowania miasta – wyjaśnia prezydent. – Przy otwartej kurtynie pokazujemy swoje możliwości finansowe, zadłużenie, przychody. Aby każdy, kto pomyśli tylko o tym, aby zainwestować w Elblągu, miał pełen obraz naszego miasta przed oczyma.

    Na Catalyst swoje obligacje wyemitowały już takie miasta, jak Rybnik, Zamość czy Warszawa.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.