Mówi: | Tomasz Tomczykiewicz |
Funkcja: | Wiceminister Gospodarki |
Giełda ratunkiem dla kopalń. Węglokoks zadebiutuje wiosną 2013, Kompania Węglowa rok później
Jastrzębska Spółka Węglowa i LW Bogdanka udowadniają, że kopalnie można sprywatyzować z sukcesem. W kolejce do giełdowego debiutu stoją Kompania Węglowa i Węglokoks. Ta ostatnia jest najbliżej upublicznienia, trwają ostatnie przygotowania do wejścia na parkiet. Nie należy jednak liczyć, że stanie się to jeszcze w tym roku. – W tym terminie wydaje się to niemożliwe. Kondycja spółek na giełdzie jest różna. Realny okres dzisiaj to wiosna przyszłego roku – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Tomczykiewicz, wiceminister gospodarki.
Wiceminister, odpowiedzialny w resorcie gospodarki za sprawy górnictwa, uważa, że to dobra droga na pozyskanie kapitału i restrukturyzację węglowych spółek. Zyskała na tym np. spółka Lubelski Węgiel Bogdanka, która była pierwszym sprywatyzowanym podmiotem w polskim górnictwie i pozyskała z giełdowego debiutu 528 mln zł.
– Pokazuje to też Jastrzębska Spółka Węglowa, bo przecież mimo zawirowań na rynku, mimo kryzysu europejskiego, ma się całkiem dobrze. Zyski ubiegłoroczne były rewelacyjne. Jestem przekonany, że to jest jedyna droga do tego, aby przemysł węglowy miał się dobrze – przekonuje Tomasz Tomczykiewicz.
JSW zadebiutowała na GPW w 2011 roku, czyli trzy lata po wejściu Bogdanki na warszawski parkiet. Oba przedsiębiorstwa pieniądze przeznaczają na rozwój.
Po przetarciu szlaku przez Bogankę i JSW, czas na inne węglowej spółki. Na pierwszy ogień ma pójść Węglokoks, którego debiut na giełdzie wiceminister prognozuje na wiosnę przyszłego roku.
– W przypadku Węglokoksu Ministerstwo Skarbu Państwa ma wybrać doradcę prywatyzacyjnego. Po tej decyzji i pracy doradcy będzie można powiedzieć, że spółka jest przygotowana do wejścia na giełdę – informuje Tomasz Tomczykiewicz.
Następna w kolejce jest Kompania Węglowa, która zgodnie z planem ma zostać sprywatyzowana w 2014 roku.
– To jest realny termin. Spółka się już przygotowuje, ale nie ma jeszcze decyzji formalnej, właścicielskiej o tym, żeby do prywatyzacji przystąpić. Czekamy na ostateczną decyzję premiera Pawlaka – zapowiada wiceminister.
Mimo że utrzymuje się światowa koniunktura na węgiel, polskie niedoinwestowane kopalnie nie są w stanie jej wykorzystać. Stąd pilna potrzeba zwiększania wydajności wydobycia, a co za tym idzie – pozyskania kapitału na inwestycje. Od 2008 roku Polska jest importerem węgla netto, czyli kupuje z zagranicy więcej niż tam sprzedaje.
W ubiegłym roku import węgla do Polski wzrósł do 14,7 mln ton, wobec 14,1 mln ton w porównaniu do 2010 roku. Najwięcej tego surowca kupiliśmy z Rosji, Ukrainy i Czech. Sprowadzamy węgiel również z Kolumbii i USA. Z kolei polski eksport węgla wyniósł w ubiegłym roku 5,7 mln ton.
Czytaj także
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-01-28: Europoseł AfD: Elon Musk poprawił nasz wizerunek za granicą. Jego wsparcie nam pomaga
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
- 2024-11-12: Tomasz Tylicki: W programach na żywo jak „Pytanie na śniadanie” niezbędna jest swoboda. Jeżeli scenariusz za dużo by nam narzucał, to byłoby sztywno
- 2024-11-22: Tomasz Tylicki: Moje psy raz mieszkają u mnie, raz u moich rodziców. Tak sobie po prostu wędrują i jest im dobrze
- 2024-09-05: Tomasz Jacyków: Dla próżności i uciechy innych nie będę zaśmiecał tej planety. Kupuję niewiele ubrań i bardzo lubię second handy
- 2024-08-05: Tomasz Jacyków: Uwielbiam upały, gdy ciepło wychodzi z betonu i pali siedzenie w rozgrzanym samochodzie. Na wakacje jeżdżę poza sezonem
- 2024-08-28: Tomasz Jacyków: Ludzie z niską samooceną zakładają cudze metki i eksponują wielkie logo. Często noszą ubrania podrabiane, czyli są to udawacze, oszuści
- 2024-08-20: Tomasz Jacyków: W każdej grupie społecznej są osoby bardzo dobrze ubrane, relatywnie przeciętnie i tragicznie. Wiele osób ubiera się niestosownie do okazji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.