Newsy

Giełda ratunkiem dla kopalń. Węglokoks zadebiutuje wiosną 2013, Kompania Węglowa rok później

2012-09-13  |  06:45
Mówi:Tomasz Tomczykiewicz
Funkcja:Wiceminister Gospodarki
  • MP4

    Jastrzębska Spółka Węglowa i LW Bogdanka udowadniają, że kopalnie można sprywatyzować z sukcesem. W kolejce do giełdowego debiutu stoją Kompania Węglowa i Węglokoks. Ta ostatnia jest najbliżej upublicznienia, trwają ostatnie przygotowania do wejścia na parkiet. Nie należy jednak liczyć, że stanie się to jeszcze w tym roku. – W tym terminie wydaje się to niemożliwe. Kondycja spółek na giełdzie jest różna. Realny okres dzisiaj to wiosna przyszłego roku – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Tomczykiewicz, wiceminister gospodarki.

    Wiceminister, odpowiedzialny w resorcie gospodarki za sprawy górnictwa, uważa, że to dobra droga na pozyskanie kapitału i restrukturyzację węglowych spółek. Zyskała na tym np. spółka Lubelski Węgiel Bogdanka, która była pierwszym sprywatyzowanym podmiotem w polskim górnictwie i pozyskała z giełdowego debiutu 528 mln zł.

     – Pokazuje to też Jastrzębska Spółka Węglowa, bo przecież mimo zawirowań na rynku, mimo kryzysu europejskiego, ma się całkiem dobrze. Zyski ubiegłoroczne były rewelacyjne. Jestem przekonany, że to jest jedyna droga do tego, aby przemysł węglowy miał się dobrze – przekonuje Tomasz Tomczykiewicz.

    JSW zadebiutowała na GPW w 2011 roku, czyli trzy lata po wejściu Bogdanki na warszawski parkiet. Oba przedsiębiorstwa pieniądze przeznaczają na rozwój.

    Po przetarciu szlaku przez Bogankę i JSW, czas na inne węglowej spółki. Na pierwszy ogień ma pójść Węglokoks, którego debiut na giełdzie wiceminister prognozuje na wiosnę przyszłego roku.

     –  W przypadku Węglokoksu Ministerstwo Skarbu Państwa ma wybrać doradcę prywatyzacyjnego. Po tej decyzji i pracy doradcy będzie można powiedzieć, że spółka jest przygotowana do wejścia na giełdę – informuje Tomasz Tomczykiewicz.

    Następna w kolejce jest Kompania Węglowa, która zgodnie z planem ma zostać sprywatyzowana w 2014 roku.

     – To jest realny termin. Spółka się już przygotowuje, ale nie ma jeszcze decyzji formalnej, właścicielskiej o tym, żeby do prywatyzacji przystąpić. Czekamy na ostateczną decyzję premiera Pawlaka – zapowiada wiceminister.

    Mimo że utrzymuje się światowa koniunktura na węgiel, polskie niedoinwestowane kopalnie nie są w stanie jej wykorzystać. Stąd pilna potrzeba zwiększania wydajności wydobycia, a co za tym idzie – pozyskania kapitału na inwestycje. Od 2008 roku Polska jest importerem węgla netto, czyli kupuje z zagranicy więcej niż tam sprzedaje.

    W ubiegłym roku import węgla do Polski wzrósł do 14,7 mln ton, wobec 14,1 mln ton w porównaniu do 2010 roku. Najwięcej tego surowca kupiliśmy z Rosji, Ukrainy i Czech. Sprowadzamy węgiel również z Kolumbii i USA. Z kolei polski eksport węgla wyniósł w ubiegłym roku 5,7 mln ton.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.