Newsy

Inwestorzy zainteresowani zakupem ENEL-MED. Na rynku szykują się konsolidacje

2013-05-07  |  06:35
Mówi:Jacek Rozwadowski
Funkcja:Wiceprezes Zarządu, Dyrektor zarządzający
Firma:Enel-Med
  • MP4
  • Strategia rozwoju grupy ENEL-MED na trzy kolejne lata będzie znana do końca sierpnia. Wiceprezes firmy prognozuje jednak, że do tego czasu ENEL-MED zacznie prowadzić rozmowy z konkretnymi inwestorami. Podkreśla jednocześnie, że możliwych scenariuszy jest kilka, m.in. inwestor strategiczny, branżowy lub finansowy, ale w grę wchodzi również emisja akcji.

    Sytuację na rynku medycznym ożywiło przejęcie konkurencyjnej spółki przez brytyjską grupę  Bupa, które formalnie dokonało się w połowie kwietnia br.

    To przejęcie rozgrzało apetyty tych, którzy chcą się sprzedać i funduszy, które poszukują perspektywicznych spółek medycznych – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jacek Rozwadowski, wiceprezes zarządu i dyrektor zarządzający Centrum Medycznego ENEL-MED.  Na pewno mimo ponad 20-letniej historii komercyjny rynek usług medycznych w Polsce jest nadal niedojrzały. W tej chwili wiele funduszy inwestycyjnych puka do naszych drzwi, mając nadzieję na jego reformę i szukając ciekawych spółek – dodaje.

    Tym bardziej, że rynek rośnie w szybkim tempie. Dziś cały rynek usług medycznych wart jest ponad 100 mld zł.

    Możliwe kolejne przejęcia

    To jest olbrzymi rynek, na którym jest bardzo duże rozdrobnienie i zaczął się naturalny proces konsolidacji – twierdzi Rozwadowski. – Fundusze szukają większych i odnoszących sukcesy spółek do roli integratorów.  Spółka Centrum Medyczne ENEL-MED widzi się w roli integratora rynku. 

    Grupa ENEL-MED  jest jedną z trzech największych spółek, pod względem wartości przychodów na polskim rynku usług medycznych. W 2011 r. weszła na giełdę, co spowodowało zwiększenie środków na inwestycje znajdujących się w jej posiadaniu. Spółka uzyskała wówczas 35,5 mln zł od inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych. Lata 2011-2012 były największym w historii Spółki okresem inwestycji. W czerwcu 2012 roku ENEL-MED otworzył drugi szpital w Warszawie, Szpital Centrum, w którym wykonywane są operację ortopedyczne, neurochirurgiczne oraz z zakresu  chirurgii ręki. W 2012 roku zaczęły również funkcjonować placówki uruchomione w czwartym kwartale 2011 roku: Przychodnia wieloprofilowa wraz z Pracownią diagnostyczną w Gdańsku, Oddział diagnostyczny Centrum w Warszawie oraz Pracownia diagnostyczna w Koninie. Łączny koszt inwestycji wyniósł 58 mln zł. 

    Nasza strategia rozwoju na pewno zakłada przyspieszenie – mówi Rozwadowski. – Musimy obserwować konkurencję, żeby nas nie zdystansowała. Na szczęście w  usługach medycznych nie tyle liczy się rozmiar firmy, co jakość i kompleksowość świadczonych usług. Dobra opinia wśród pacjentów oraz posiadanie szpitali, diagnostyki obrazowej, przychodni w całej Polsce na pewno pomagają rozwojowi biznesu.

    Spółka medyczna ENEL-MED powstała w 1993 r. Jest firmą rodzinną, która pierwotnie miała dostarczać wyłącznie usługi stomatologiczne. Przedsiębiorstwo posiada obecnie jako jedyna Spółka medyczna w kraju dwa wieloprofilowe szpitale w Warszawie, dwanaście  przychodni wieloprofilowych oraz dziesięć oddziałów i pracowni diagnostycznych. 

     

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.