Newsy

Lotos stawia na ropę. Jest szansa na dywidendę

2014-02-17  |  06:40
Mówi:Paweł Olechnowicz
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Lotos SA
  • MP4
  • Koncentracja na poszukiwaniu i wydobywaniu ropy naftowej w Polsce i Norwegii oraz dalsza reorganizacja struktury grupy – to cele na nadchodzące miesiące dla Lotosu. Decyzja w sprawie wypłaty dywidendy za 2013 rok jeszcze nie zapadła, ale prezes grupy podkreśla, że jest przygotowany do rozmowy z głównym akcjonariuszem”  na ten temat.

    W minionym roku zarząd grupy zdecydował, że zysk netto za 2012 roku pozostanie w spółce. Tym razem jest szansa, że jego część trafi do akcjonariuszy.

     – Jesteśmy przygotowani do tego, żeby rozmawiać na temat dywidendy, bo zrealizowaliśmy inwestycję 10+, mamy dobrą pozycję finansową. Mamy również szeroki program rozwojowy na temat tego, w jaki sposób podzielić zysk. On jeszcze nie jest poddany audytowi, więc dopiero będziemy wiedzieli, jaki zysk będzie i czy będziemy go przeznaczać częściowo na dywidendę. To będzie przedmiotem dyskusji z naszym głównym właścicielem, czyli ze Skarbem Państwa – mówi Paweł Olechnowicz, prezes Lotosu.

    Ten rok będzie kontynuacją programu „Efektywność i Rozwój 2013-2015”, który zakłada poprawę wskaźników finansowych Lotosu, dalszy jej rozwój poprzez realizację inwestycji w core biznes oraz reorganizację grupy kapitałowej.

     – Zdecydowane nastawienie na rekonstrukcję naszych aktywów i na rozwój w biznesach podstawowych: w poszukiwaniu, wydobyciu ropy naftowej, pozostawieniu części przerobu ropy i inwestycyjne dostawienie części, która nam da większą marżę zysku, mówimy tutaj o koksowaniu – zapowiada prezes Lotosu.

    Olechnowicz zapewnia, że poszukiwania i wydobycie ropy to strategiczny kierunek.

     – Szelf Morza Norweskiego, Polska, współpraca z PGNiG. To są zadania już dość dobrze rozkręcone i w tym roku będą widoczne konkretne posunięcia, czy to w działaniach inwestycyjnych w tym zakresie, czy to w działaniach efektywnościowych wewnątrz firmy – zapowiada prezes.

    Strategia grupy w działalności handlowej zakłada poprawę jakości i zwiększenie wolumenu sprzedaży sieci detalicznej, które powinno przełożyć się na 10-proc. udział Lotosu w rynku.

    Spółka chce również kontynuować proces wyłączeń spółek z grupy. Chodzi głównie o Lotos Kolej, choć brane pod uwagę są również inne, mniejsze spółki zależne.

     – Nastawiając się na strategiczny kierunek działania, chcemy odciążyć się od rozwoju pomocniczych elementów biznesowych, które potrzebują właściciela strategicznego. Szukamy więc partnera, który w drugiej firmie na polskim rynku stworzy jeszcze lepszy model rozwojowy przewoźnika towarowego, który będzie również woził towary grupy Lotos. Zakładamy, że to, co zbudowaliśmy, powinno jeszcze lepiej funkcjonować dla naszej działalności, ale i samo powinno się rozwijać, a więc nowe miejsca pracy, a nie zwolnienia, większe aktywność i ambicje managementu podmiotu wyłączonego ze wsparciem właściciela – podkreśla Paweł Olechnowicz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Infrastruktura

    Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

    Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

    Handel

    Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

    Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.