Newsy

Min. Skarbu: wyczekaliśmy moment na sprzedaż akcji PGE

2012-03-01  |  06:50
Tagi: PGE, akcje, MSP
Mówi:Paweł Tamborski
Funkcja:Wiceminister Skarbu Państwa
  • MP4
    Zeszłotygodniowa sprzedaż udziałów w Polskiej Grupie Energetycznej zaskoczyła inwestorów. - Staramy się zachowywać jak każdy uczestnik rynkowy, czyli wykorzystywać momenty na rynku - podkreśla Paweł Tamborski, wiceminister skarbu państwa.

    O zamiarze sprzedaży akcji przedstawiciele Ministerstwa mówili od dawna, ale nie padały żadne konkretne terminy. Wszystko po to, by wejść na rynek w najlepszym momencie.

     - W budżecie jest zapisana pewna kwota, która musi być pozyskana z prywatyzacji. W związku z tym rozważamy cały czas, co się dzieje na rynkach kapitałowych i przymierzamy się do tego, kiedy ewentualnie jakąś transakcję możemy przeprowadzić tak, aby przynajmniej część tych dochodów zrealizować - zapewnia Paweł Tamborski.

    I dodaje: - Bardzo szczegółowo analizowaliśmy to, co się dzieje na rynkach. Razem z  naszymi doradcami zdecydowaliśmy o wybraniu momentu i przeprowadzaniu transakcji w zeszłym tygodniu.

    W ubiegłym tygodniu Ministerstwo Skarbu Państwa sprzedało 7 proc. udziałów w Polskiej Grupie Energetycznej, czyli 131 mln akcji po 19,2 zł każda. Dzięki transakcji Skarb Państwa zarobił ok. 2,5 mld zł.

     - Gdybyśmy starali się przygotować rynek, obawiam się, że cena, po której ta transakcja mogłaby być zrealizowana byłaby daleko gorsza od tej, którą udało nam się uzyskać. W związku z tym staramy się zachowywać jak każdy uczestnik rynkowy, czyli wykorzystywać momenty na rynku - mówi Paweł Tamborski.

    Przed transakcją Skarb Państwa posiadał blisko 70 proc. akcji PGE.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.