Newsy

Branża ubezpieczeniowa odpowiada za 2 proc. polskiego PKB. Łączną wartość inwestycji w gospodarkę szacuje się na 160 mld zł

2017-11-16  |  06:50

Wpływ branży ubezpieczeniowej na polską gospodarkę to nie tylko 1,6 mld zł podatków i ponad 220 tys. etatów w różnych sektorach. Całkowita wartość dodana generowana przez branżę wynosi blisko 36 mld zł, czyli 2 proc. PKB, a łączną wartość inwestycji branży w polską gospodarkę ocenia się na 160 mld zł. Bez ubezpieczeń trudniejsze byłoby też prowadzenie biznesu. Obecnie ubezpieczeniami objęte jest 60 proc. majątku polskich firm.

– Gdy potocznie mówimy o ubezpieczeniach, mamy obraz ubezpieczeń w wymiarze bardzo indywidualnym, bo te są najbardziej dostępne – mamy ok. 10 mln domów, mieszkań, nieruchomości ubezpieczanych w Polsce i 23,5 mln polis OC komunikacyjnego. Za tym indywidualnym wymiarem nie widzimy jednak, jak ubezpieczenia wpływają na polską gospodarkę, a co za tym idzie – na nasze życie i poziom zamożności – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Z przygotowanego przez PIU raportu „Jak ubezpieczenia zmieniają Polskę i Polaków” wynika, że wpływ branży ubezpieczeniowej na polską gospodarkę to 1,6 mld zł podatków odprowadzonych w 2016 roku oraz 225 tys. wygenerowanych etatów w różnych sektorach (łącznie miejsc pracy jest ok 400 tys.). Jednak do tego należy doliczyć dodatkowe dobra i usługi wytwarzane w polskiej gospodarce dzięki wypłatom z tytułu ubezpieczeń. Całkowita wartość dodana wygenerowana przez branżę sięga 36 mld zł, czyli stanowi ok. 2 proc. PKB.

– Ubezpieczenia inwestują w gospodarkę 160 mld zł. To olbrzymia kwota. Ubezpieczyciele mają największy wpływ na branże handlu i napraw samochodów, gdzie generujemy wartość dodaną ok. 7,9 mld zł, finanse i nieruchomości to 3,2 mld zł. W dalszej kolejności jest jeszcze transport i logistyka, gdzie generujemy 1,4 mld zł – wymienia Jan Grzegorz Prądzyński.

Ubezpieczyciele są po bankach największym krajowym inwestorem instytucjonalnym w Polsce. Lokują 60 mld zł swoich aktywów w obligacje, a 17,4 mld zł długoterminowo w akcje spółek. W ten sposób gwarantują rozwój przedsiębiorstw i finansują kluczowe dla kraju obszary.

Specyfiką branży ubezpieczeniowej jest długoterminowość naszych inwestycji. O ile banki to sprinterzy, o tyle my jesteśmy maratończykami. Długoterminowe są nie tylko nasze inwestycje, lecz także jest nasze zaangażowanie w stosunku do naszych klientów – podkreśla prezes PIU.

Branża ubezpieczeniowa jest też gwarantem bezpieczeństwa działania firm. Obecnie objętych ubezpieczeniem jest 60 proc. majątku polskich przedsiębiorstw, przede wszystkim tych największych (ponad 90 proc. jest ubezpieczonych). Wartość ubezpieczonego majątku firm od pożarów i innych żywiołów sięga 1,7 bln zł.

 Przedsiębiorcy w Polsce zdają sobie sprawę z konieczności zabezpieczenia swojego majątku. Zabezpieczamy również płynność finansową polskich przedsiębiorstw – to 460 mld zł ubezpieczonego obrotu firm w 2016 r. Prowadzenie działalności gospodarczej bez ubezpieczeń byłoby dla polskich przedsiębiorców dużo trudniejsze – podkreśla Jan Grzegorz Prądzyński.

Dodatkowo poprzez reasekurację start-upów oraz inwestycje w insurtechy ubezpieczyciele mają swój wkład we wzrost innowacyjności polskiej gospodarki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.