Newsy

Coraz bliższa współpraca polsko-chińska

2012-06-15  |  06:40
Mówi:Ilona Antoniszyn – Klik
Funkcja:wiceminister
Firma:Ministerstwo Gospodarki
  • MP4

    Współpraca z Chinami coraz bardziej się zacieśnia. - Mieliśmy już ponad 60 delegacji chińskich, które były w tym roku w Polsce i mamy, co najmniej kolejnych 60 zapowiedzianych - informuje wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn–Klik. Jeszcze w tym roku szykują się kolejne wzajemne wizyty na wysokim szczeblu.

    Ostatnie kilka miesięcy to okres gwałtownego przyspieszenia w polsko-chińskich relacjach gospodarczych. Świadczą o tym między innymi wizyty naszego prezydenta w Chinach, chińskiego premiera w Polsce oraz ostatnia wizyta wicepremiera Waldemara Pawlaka. To właśnie resort, którym kieruje Waldemar Pawlak, ściśle nadzoruje polsko-chińskie kontakty.

    - Przede wszystkim przejrzeliśmy wszystkie resorty, zobaczyliśmy co i w którym resorcie jest robione w odniesieniu do Chin. Wiemy dokładnie, kiedy jakie misje będą jechały. Udało nam się przyspieszyć terminy tych misji. Mieliśmy już ponad 60 delegacji chińskich, które były w tym roku w Polsce i mamy, co najmniej kolejnych 60 zapowiedzianych – mówi wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn–Klik.

    Jest o co walczyć. Chińskie inwestycje zagraniczne rosną w tempie średnio 12 proc. rocznie. Z raportu firmy doradczej Deloitte wynika, że na europejski rynek trafi z Chin w najbliższym czasie 40 mld dolarów. Nawet połowa z zaplanowanych inwestycji może dotyczyć regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Jeszcze 5 lat temu był to 1 na 10 realizowanych projektów.

    Dlatego resort gospodarki szkoli urzędników, by lepiej rozumieli specyfikę chińskiego rynku. Wiceminister Ilona Antoniszyn-Klik zapewnia, że wzajemne polsko – chińskie kontakty są bardzo intensywne.

    - Mamy zaplanowane już kolejne wizyty najwyższego szczebla. Proszę zobaczyć, ile wizyt wysokiego szczebla mamy w przeciągu tych ostatnich kilku miesięcy i zapowiadają się następne – zapewnia wiceminister.

    W drugiej połowie roku z wizytą do Państwa Środka wybiera się szef polskiej dyplomacji Radosław Sikorski.

    Ministerstwo Gospodarki chce także wspomóc budowanie relacji na szczeblu samorządowym. Bo ważna, zdaniem wiceminister, jest współpraca z regionami.

    - Zwiększamy ilość kooperacji między regionami, bo wiemy, że nieważne tak naprawdę jest to, co napiszemy na papierze, ale ważne jest, co będzie wykonane, a wykonane to musi być w regionach – uważa Ilona Antoniszyn-Klik.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Handel

    Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

    Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.