Mówi: | Krzysztof Przybył, prezes zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” Jakub Barański, uAvionix Technologies |
Coraz większa rozpoznawalność polskiej marki za granicą. To pomaga krajowym firmom w ekspansji
Polskie firmy coraz lepiej radzą sobie za granicą. W ubiegłym roku wyeksportowały towary za rekordową kwotę 203 mld euro. Wśród eksportowych hitów „made in Poland” są m.in. produkty rolno-spożywcze, meble, stolarka okienna i drzwiowa, a także maszyny. Krajowe firmy bardzo dobrze radzą też sobie w wyspecjalizowanych czy niszowych branżach, jak produkcja jachtów czy gier komputerowych. Przyczynia się do tego nie tylko dobra koniunktura w strefie euro i Stanach Zjednoczonych, lecz także coraz większa konkurencyjność polskich firm i rosnąca rozpoznawalność polskiej marki za granicą.
– Polskie marki przebijają się na rynkach zagranicznych od samego początku działalności, bo tych z wielowiekową tradycją jest niewiele. Na szczęście są takie branże, w których można szybko zaistnieć i osiągnąć ogromne sukcesy – przykładem są gry komputerowe, w których jesteśmy potęgą światową. Również w branży rolno-spożywczej zdobywamy nowe rynki nie dzięki tanim produktom, lecz także dzięki ich najwyższej jakości. To w eksporcie jest najważniejsze – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Przybył, prezes zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.
Polskie firmy coraz lepiej radzą sobie na zagranicznych rynkach. W ubiegłym roku wyeksportowały za granicę towary za rekordową kwotę 203 mld euro, co oznacza ponaddziesięcioprocentowy wzrost rok do roku (GUS). Eksport rośnie nie tylko dzięki dobrej koniunkturze w strefie euro i Stanach Zjednoczonych, lecz także dzięki coraz większej konkurencyjności polskich firm i rozpoznawalności polskiej marki. To zasługa m.in. takich gigantów jak Maspex, LPP, CCC, Fakro i Oknoplast, Ursus, Wielton, Solaris czy Fabryka Mebli Forte, które cieszą się dużym uznaniem na zagranicznych rynkach i są zaliczane do grona liderów polskiego eksportu.
– Patrząc przez pryzmat ostatnich 30 lat, ranga i rola polskich przedsiębiorstw za granicą bardzo wzrosła, również dlatego, że polska marka zdobyła już swoje miejsce na liście najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Jesteśmy potęgą w produkcji rolno-spożywczej, meblarstwie oraz w wąskich dziedzinach jak produkcja jachtów czy biżuterii bursztynowej, w której jesteśmy mistrzami. Mamy kilka takich branż, które pomagają nam w promocji i ekspansji polskich przedsiębiorstw na cały świat – mówi Krzysztof Przybył.
Prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” ocenia, że dla promocji rodzimej marki za granicą bardzo ważne jest stabilna strategia i długofalowe działania oraz wsparcie dla eksporterów ze strony państwa.
– Żeby umocnić nasze rodzime marki w działalności zagranicznej, trzeba te same stosować standardy przez dłuższy czas. Największym problemem są te sytuacje, kiedy zmienia się ekipa rządowa i zmienia się też pomysł na to, jak się promować. W tej dziedzinie osiąga się sukcesy powolną, ciężką pracą. Korzystamy z handicapu, z tego, że jesteśmy nowi na wielu rynkach, więc to nam pomaga, ale trwałość osiągamy tylko dzięki ciężkiej pracy i najwyższej jakości produktów – mówi Krzysztof Przybył.
Jakub Barański z uAvionix Technologies ocenia, że dla promowania swojej marki za granicą duże znaczenie mają pokazy na targach, docieranie do konkretnych osób poprzez znajomości, relacje networkingowe czy konkursy takie jak „Teraz Polska”. Certyfikat przyznawany od blisko 30 lat przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego jest dla firm sposobem na potwierdzenie wysokiej jakości oferowanych przez siebie produktów i usług. Właśnie odbył się finał kolejnej, 28. edycji konkursu, w której firma uAvionix Technologies otrzymała nagrodę.
– Nasz dron, za który otrzymaliśmy nominację i statuetkę „Teraz Polska”, to bezzałogowy statek powietrzny o bardzo dużym zasięgu i różnorodnym zastosowaniu. Stosowany w klasie cywilnej bezzałogowy statek latający może latać nawet 20 godzin i pokonać w tym czasie 1800 km lotu. Zainteresowanie produktem jest coraz większe, aczkolwiek trudno jest dotrzeć do konkretnej grupy docelowej klientów, ponieważ nie są to standardowe drony – bardziej przemysłowe, dla większych firm. Tutaj standardowe metody marketingu nie działają tak jak bezpośrednie relacje, stąd nadal większą sprzedaż notujemy w Polsce, ale już wychodzimy za granicę – mówi Jakub Barański.
Krajowe firmy bardzo dobrze radzą sobie w wyspecjalizowanych, niszowych branżach – dla przykładu w trzech pierwszych kwartałach ubiegłego roku eksport ubiegłym roku eksport jachtów i motorówek osiągnął wartość blisko 340 mln euro.
– Coraz więcej polskich firm działa na skalę światową. Największym problemem w rozwoju polskiej marki na zagranicznych rynkach jest wydaje się dotarcie do odpowiednich klientów, odpowiednich kontaktów. Nie tylko w Polsce ludzie lubią swoje własne, krajowe produkty, więc często biznesmeni i większe firmy wybierają rozwiązania lokalne, a nie konkretnie polskie. To może być dużym utrudnieniem, aczkolwiek jeżeli produkt jest bardzo dobry, na pewno zostanie doceniony poza granicami kraju – mówi Jakub Barański.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-19: Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-26: Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
- 2024-11-15: Rynek roślinnych zamienników nabiału jest wart 640 mln zł. Polski start-up promuje na nim produkty z łubinu
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-10-24: Dekarbonizacja coraz ważniejsza w strategiach polskich firm. Branże energochłonne liderem takich inwestycji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.