Newsy

Dwa lata członkostwa Polski w Europejskiej Agencji Kosmicznej. Składki członkowskie mogą wrócić do kraju w postaci kontraktów

2014-11-18  |  06:15
Mówi:Paweł Wojtkiewicz
Funkcja:dyrektor biura
Firma:Związek Pracodawców Sektora Kosmicznego
  • MP4
  • W środę miną dwa lata członkostwa Polski w Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Przynależność do tej organizacji to dla naszego przemysłu duża szansa rozwoju. Jeszcze przez trzy lata potrwa program przetargów adresowanych tylko do polskich firm. Dzięki kontraktom zawartym z ESA do Polski ma wrócić większość wynoszącej niemal 30 mln euro składki członkowskiej, którą nasz rząd co roku płaci agencji. 

    Polskie przedsiębiorstwa negocjują z Europejską Agencją Kosmiczną udział w szeregu ciekawych misji. Niestety, dowiemy się o nich za 5, może za 6 lat, musimy jeszcze poczekać. Pierwszym podstawowym sukcesem jest to, i to okaże się dość niedługo, że polskie przedsiębiorstwa konsumują naszą składkę do Europejskiej Agencji Kosmicznej – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Wojtkiewicz, dyrektor biura Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego.

    Polska przystąpiła do ESA w listopadzie 2012 r. Poza opłatą wstępną w wysokości ponad 11 mln euro musimy płacić roczną składkę. Obowiązkowa składka wynosi ok. 19 mln euro rocznie, a po uwzględnieniu dobrowolnej kontrybucji w 2013 r. wyniosła 28,9 mln euro. To niecały 1 proc. całego budżetu ESA.

    Jako nowy członek agencji Polska może liczyć na preferencyjny 5-letni program przetargów adresowanych szczególnie do polskich firm. W jego ramach co najmniej 45 proc. płaconej przez Polskę składki ma wrócić do kraju w postaci kontraktów. To duża szansa dla start-upów i dużych przedsiębiorstw w tej branży.

    Firmy, które chcą rozpocząć działalność w sektorze kosmicznym, mogą zaproponować realizację jakiegoś projektu. To nie musi być produkt, który od razu poleci w kosmos, może być to produkt mniej zaawansowany technologicznie – tłumaczy Wojtkiewicz. ‒ Sektor kosmiczny jest bardzo atrakcyjny, bardzo innowacyjny, ale też dosyć trudny. Firmy, które zamierzają w nim działać, muszą nie tylko mieć bardzo dobry produkt, na bardzo wysokim poziomie technologicznym, lecz także muszą zainwestować w czas, pieniądze oraz mieć kadry.

    Dodaje, że na razie w Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego zrzeszonych jest 31 małych i dużych firm oraz ośrodków badawczych. Liczba ta jednak może rosnąć w miarę napływu finansów i kontraktów do branży kosmicznej. Bardzo dużym impulsem są właśnie przetargi ogłaszane przez ESA, do których Polska ma teraz łatwy dostęp. Nie brakuje również inwestorów prywatnych, co pokazało np. niedawne spotkanie młodych przedsiębiorców z rynkiem kapitałowym zorganizowane przez PARP.

    Wojtkiewicz zauważa, że choć przemysł kosmiczny w Polsce wciąż jest niewielki, to ma już pierwsze sukcesy. W lądowniku Philae, który 12 listopada jako pierwszy zbudowany przez człowieka obiekt wylądował na komecie, znalazł się instrument MUPUS zbudowany w Centrum Badań Kosmicznych PAN.

    Jest to niewątpliwy sukces, który pokazuje, że w Polsce są kadry, które potrafią tworzyć produkty mogące z powodzeniem konkurować na europejskim rynku kosmicznym – podkreśla Wojtkiewicz.

    W dalszej promocji i rozwoju polskiego przemysłu kosmicznego ma pomóc Polska Agencja Kosmiczna. Choć Wojtkiewicz krytykuje plany ulokowania jej siedziby w Gdańsku (bo większość firm z branży ma siedziby w Warszawie), to liczy na skuteczne wsparcie przemysłu. Podkreśla, że dużym wyzwaniem stojącym przed agencją będzie koordynacja działań wszystkich zaangażowanych resortów, czyli m.in. obrony, gospodarki, nauki, spraw wewnętrznych i spraw zagranicznych. Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę o powołaniu Polskiej Agencji Kosmicznej 20 października. Jej roczny budżet ma wynieść do 10 mln zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.