Newsy

Kuczyński (Xelion): RPP i minister finansów nie wiedzą, co się będzie działo w przyszłym roku

2011-12-23  |  12:00
Wszystkie newsy
Mówi:Piotr Kuczyński
Funkcja:Główny analityk
Firma:Xelion. Doradcy Finansowi

Piotr Kuczyński, główny analityk Xelion. Doradcy Finansowi podkreśla, że minister finansów ma pełną świadomość, że nie wie, co będzie się działo w przyszłym roku, dlatego mówi, że jest gotowość nowelizacji budżetu.

Rada Polityki Pieniężnej skrytykowała przyszłoroczny budżet.

 - Według szacunków Narodowego Banku Polskiego, planowane na 2012 roku zacieśnienie fiskalne ma w większym stopniu polegać na zwiększeniu dochodów sektora finansów publicznych, niż na ograniczeniu wydatków. Tymczasem jak wskazują wyniki badań empirycznych, z punktu widzenia trwałości przeprowadzanych dostosowań fiskalnych bardziej pożądane są dostosowania skoncentrowane po stronie wydatkowej - napisała w komunikacie RPP.

 - Ani się nie zgadzam z budżetem, ani krytyką tego budżetu, bo to nie ma najmniejszego sensu. RPP ocenia budżet patrząc z pozycji na dzisiaj. Budżet też był tworzony patrząc z pozycji na dzisiaj. Zarówno członkowie RPP, jak i minister finansów nie wiedzą, co się będzie działo w przyszłym roku – zaznacza Piotr Kuczyński główny analityk z Xelion. Doradcy Finansowi.

Główny Analityk Xelion dodaje, że jeśli potwierdzi się zakładany wzrost gospodarczy na poziomie 2,5% to z wykonaniem budżetu nie będzie problemu.

 - Jeżeli u nas będzie recesja to oczywiście sobie nie poradzi, ale tego nikt w tej chwili nie wie, jaka będzie sytuacja – podkreśla ekonomista.

Przyszłoroczny budżet zakłada maksymalnie 35 mld deficytu, 2,8% inflacji i bezrobocie na koniec roku na poziomie 12,3%.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.