Mówi: | Patryk Darowski |
Funkcja: | Dział Doradztwa Finansowego |
Firma: | Deloitte |
Niewielki wzrost przychodów dużych spółek w ubiegłym roku. 2013 r. może przynieść spadki
Największe spółki z 17 krajów Europy Środkowej i Wschodniej miały w 2012 r. przychody wyższe o 3,3 proc. niż rok wcześniej. To znacznie mniejszy przyrost niż w 2011 r. Pierwszy kwartał tego roku był jeszcze gorszy, bo zakończył się spadkiem przychodów. Polskie spółki straciły nawet więcej niż średnia w regionie. Najgorzej jest w budownictwie.
Jeszcze w 2011 r. średni wzrost przychodów wyniósł niemal 10 proc., w ubiegłym roku było to już tylko 3,3 proc. – wynika z siódmego już badania rocznego największych spółek z 16 krajów Europy Środkowej oraz Ukrainy przeprowadzonego przez Deloitte.
– Spółki polskie radziły sobie przeciętnie, ich przychody wzrosły o około 3 proc., co jest porównywalne ze średnią 3,3 proc. Natomiast patrzyliśmy też na wyniki po pierwszym kwartale 2013 roku, oczywiście tutaj zdołaliśmy zebrać dane dla dużo mniejszej liczby spółek, bo dla około 1/3 badanych, ale już widzimy pewne symptomy spowolnienia. Średnio przychody spółek spadły o 0,5 proc., w Polsce ten spadek był już prawie 2 proc. – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Patryk Darowski z działu doradztwa finansowego Deloitte.
Podkreśla, że wyniki największych spółek odzwierciedlają wyniki makroekonomiczne. Tempo wzrostu PKB uległo znacznemu wyhamowaniu, co przełożyło się na wolniejszy wzrost przychodów.
Najgorsza sytuacja jest w sektorze budowlanym. Zaledwie 8 spółek z tej branży, czyli o 3 mniej niż w 2011 r., ma wystarczająco duże przychody, by znaleźć się w rankingu Deloitte. Ich przychody zmalały w ubiegłym roku o prawie 12 proc. Na przeciwnym skraju rankingu jest branża dóbr konsumpcyjnych oraz transport. Wzrost wyniósł tam prawie 5 proc. Choć to wynik powyżej średniej, i tak jest gorszy od wyniku z 2011 r., kiedy to ten sektor zanotował wzrost przychodów o ponad 7 proc.
– Kolejnym takim sektorem, gdzie widzimy pewien trend na przestrzeni ostatnich lat, jest sektor technologia, media i telekomunikacja. Tutaj już drugi rok z rzędu zaobserwowaliśmy spadek przychodów o ponad 3 proc., a od 2008 reprezentacja tego sektora w naszym rankingu zmniejszyła się z 48 do 33 spółek. Jest to związane z realizacją niższych przychodów na abonenta, obniżką cen, ale także kończeniem się jakiejś perspektywy dla spółek operatorów kablowych – dodaje Patryk Darowski.
Darowski nie chce jednak wyrokować, czy spadki przychodów w pierwszym kwartale tego roku oznaczają trwałe spowolnienie. Podkreśla, że w ostatnich tygodniach napłynęło wiele pozytywnych sygnałów związanych m.in. z wzrostem PKB dla strefy euro oraz wskaźnika PMI dla Polski. To pozwala na umiarkowany optymizm.
Jak podkreśla ekspert Deloitte, na razie ożywienie widać jedynie w danych makroekonomicznych. Prognozując sytuację mikroekonomiczną należy zachować ostrożność, a trendy powinny wyklarować się w ciągu kilku miesięcy.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.