Newsy

PARP: 36 mld zł na przedsiębiorczość ze starego budżetu UE. Agencja zmienia się, by wspierać innowacyjność

2014-11-25  |  06:50

W ramach perspektywy finansowej 2007-2013 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wydała już 23 mld zł na wsparcie przedsiębiorców i nauki. Łącznie zakontraktowano blisko 36 mld zł i środki te przekraczają pierwotny plan, bo agencja przejęła fundusze niewykorzystane przez inne instytucje. W nowej unijnej perspektywie do 2020 r. PARP udostępni ponad 20 nowych instrumentów i zapowiada ciągłe zmiany w kierunku większej efektywności i unowocześniania agencji.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uczestniczy w realizacji programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Poziom zakontraktowania z budżetu na lata 2007-2013 wynosi obecnie prawie 36 mld zł. To jest już około 110 proc. pierwotnej alokacji. Mamy do czynienia z wykorzystaniem środków, które w różnych innych instytucjach nie zostały wykorzystane. Te środki zostały przesunięte do agencji i przeznaczyliśmy je łącznie już na około 20 tys. projektów dla przedsiębiorców – podsumowuje w rozmowie z agencją informacyjną Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.

Agencja do tej pory wydała już 23 mld zł, w tym roku zamknie budżet wypłat kwotą 6 mld zł dla przedsiębiorców. Jak podkreśla Lublińska-Kasprzak, to rekordowy wynik, bo nigdy w historii PARP nie przeznaczył takich funduszy w ciągu jednego roku.

Duża część tych projektów jest już zakończona. To są projekty najczęściej bardzo innowacyjne, realizowane przez przedsiębiorców wdrożenia innowacyjnych rozwiązań, przygotowanie nowych innowacyjnych produktów i usług – podkreśla Lublińska-Kasprzak. ‒ Planujemy oczywiście w całości wykorzystać dotychczasowe środki, które zostały skierowane do polskich przedsiębiorców w ramach programów unijnych.

PARP ma mieć też ważną rolę w nowej perspektywie unijnej 2014-2020. Jak przypomina Lublińska-Kasprzak, zgodnie ze stanowiskiem polskiego rządu a także resortów gospodarki oraz infrastruktury i rozwoju agencja będzie dysponować środkami w ramach programu „Inteligentny rozwój”. Jego budżet to 8,6 mld euro ‒ wszystko zostanie przeznaczone na wspieranie badań i innowacyjności sektora biznesu i naukowego.

Agencja przygotowała już ponad 20 nowych instrumentów finansowych, które będą w różny sposób wspierały przedsiębiorców i naukę. Jak podkreśla prezes PARP, fundusze unijne w kolejnych latach mają stworzyć fundament nowoczesnej gospodarki, która po 2020 r. będzie mogła dalej dynamicznie się rozwijać już ze znacznie niższym wsparciem z Brukseli.

Większość z tych programów została już przyjęta, zaakceptowana, ale trzeba pamiętać, że jeszcze toczą się negocjacje z Komisją Europejską i ostateczny kształt i kwoty programu, jeszcze nie są znane. Te programy powinny się rozpocząć w I połowie przyszłego roku – prognozuje Lublińska-Kasprzak.

Dodaje, że programy będą wspierały nie tylko innowacje, lecz także zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwach.

Zmiany nie ominą też samego PARP-u. Agencja ma również stać się innowacyjną instytucją i cały czas się unowocześniać. W ten sposób będzie mogła lepiej pobudzać przedsiębiorców do kreatywności i innowacyjności.

Dostrzegamy potrzebę dalszego unowocześniania, usprawniania agencji. Ponadto chcemy zmienić swój sposób działania i różnymi nowymi instrumentami oddziaływać na innowacyjność – podkreśla prezes PARP i dodaje, że specjalny zespół powołany w celu zmiany podejścia Agencji funkcjonuje już od dwóch lat.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.