Mówi: | Bożena Lublińska-Kasprzak |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości |
PARP pomoże polskim firmom wejść na chiński rynek
Rusza rządowy program wspierania współpracy polsko-chińskiej. Projekt Go China będzie rozwijać i inicjować działania, które przyciągną chińskich inwestorów nad Wisłę, a polskim firmom pomogą w ekspansji na rynek Państwa Środka.
Pomysłodawcy projektu chcą w ten sposób wykorzystać zainteresowanie Chińczyków Polską po ubiegłorocznym EXPO w Szanghaju oraz po grudniowej wizycie prezydenta Bronisława Komorowskiego w Pekinie, kiedy podpisano porozumienie w sprawie strategicznego partnerstwa obu państw.
Przy uruchomieniu programu zaangażowane są 4 ministerstwa: gospodarki, sportu i turystyki, rolnictwa oraz spraw zagranicznych. Dodatkowo przedsiębiorcy będą mogli korzystać z pomocy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Państwowej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Agencji Rynku Rolnego oraz Polskiej Organizacji Turystycznej.
- W tym roku w ramach inicjatywy Go China szczególnie będziemy chcieli wesprzeć polskie firmy, które są zainteresowane wejściem na rynek chiński, zwłaszcza z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Nasze działania na rynku chińskim będziemy opierać na współpracy z chińskimi organizacjami biznesu. Mamy już podpisane porozumienia, planujemy podpisać kolejne, tak aby wymieniać się informacjami, aby wspólnie organizować spotkania biznesowe polskich i chińskich firm - wymienia Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Agencja będzie w tym celu współpracować również z organizacjami finansowanymi przez Komisję Europejską, działającymi w Chinach. W Polsce PARP planuje organizacje kilku konferencji w największych miastach kraju, poświęconych możliwościom współpracy z Chińczykami, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii związanych z własnością intelektualną.
W ramach programu uruchomiono portal www.gochina.gov.pl, na którym zgromadzono najważniejsze i najbardziej przydatne informacje dla inwestorów, eksporterów i importerów. Jak podkreślają pomysłodawcy portalu odpowiednia wiedza o potencjalnym partnerze to połowa sukcesu.
- Zainteresowany przedsiębiorca w tej chwili może zacząć poszukiwanie informacji czy wsparcia dotyczącego rynku chińskiego w portalu Go China. Tam znajdzie informacje o Chinach, o tym, jak się prowadzi biznes w Chinach oraz o instytucjach w Polsce, w których może dalsze informacje pozyskać - mówi Bożena Lublińska-Kasprzak.
PARP jest jedną z instytucji, która udziela nie tylko informacji o rynku Państwa Środka, ale też wsparcia finansowego dla przedsiębiorców zainteresowanych współpracą z Chinami.
- Jest program „Paszport do Eksportu”. Nie jest on kierowany szczególnie na chiński rynek, ale w ramach tego programu przedsiębiorca może pozyskać finansowanie na wejście na rynek chiński oraz na działania marketingowe i promocyjne na tym rynku - podkreśla prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Działanie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka jest skierowane do małych i średnich przedsiębiorstw, które rozpoczynają działalność eksportową. Maksymalna wysokość dofinansowania to 200 tys. zł. W tym roku PARP przewiduje 3 konkursy w ramach „Paszportu do Eksportu”. Nabór wniosków do pierwszego ruszy prawdopodobnie jeszcze w marcu. Szczegółowy harmonogram dostępny jest na stronach Agencji.
Czytaj także
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.