Newsy

Polscy informatycy i przedstawiciele służb mundurowych mają najwyższe oszczędności. Najbardziej rozrzutni są przedstawiciele branży handlowej i usługowej

2017-11-16  |  06:40

Mimo wysokich zarobków informatycy nie są rozrzutni – świadczą o tym ich oszczędności, które stanowią równowartość ich kilkunastu miesięcznych pensji. Równie dobrą sytuację finansową mają przedstawiciele sektora mundurowego. Z kolei najgorzej oceniają swoją sytuację budowlańcy. Za to przedstawicielom branży handlowej i usługowej najczęściej zdarza się przekraczać domowy budżet – wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie Grupy KRUK.

– Branża IT najlepiej radzi sobie z zarządzaniem domowym budżetem. Prawie 60 proc. ankietowanych przez nas pracowników tego sektora uważa, że ich sytuacja materialna wygląda dobrze – przy czym 13 proc. odpowiedziało, że żyją bardzo dostatnio i mogą sobie pozwolić na zakup usług czy dóbr luksusowych. Najgorzej sytuację finansową oceniają z kolei pracownicy branży budowlanej, którzy nie mogą sobie pozwolić na regularne oszczędzanie. W tej branży jest sporo osób, które mimo niskich zarobków deklarują, że starają się z rozwagą planować swój domowy budżet – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Salach z Grupy KRUK.

Na zlecenie Grupy KRUK Kantar TNS przeprowadził badanie wśród przedstawicieli różnych zawodów w siedmiu krajach Europy, pytając ich, jak radzą sobie z zarządzaniem domowym budżetem. Poza Polską sondaż objął również pracowników branż: informatycznej, finansowej, usługowej, handlowej, medycznej, transportowej, budowlanej, edukacji i służb mundurowych z Czech, Słowacji, Rumunii, Włoszech, Hiszpanii i Niemczech.

Wyniki pokazują, że pracownicy branży IT to grupa zawodowa, która może się pochwalić najlepszą sytuacją finansową. Ponad połowa specjalistów (54 proc.) ocenia ją dobrze, a 13 proc. ma poczucie, że żyje dostatnio i nie musi się martwić o pieniądze. Dla porównania wśród innych grup zawodowych ten odsetek waha się pomiędzy 3 a 9 proc.

Informatycy okazali się jedną z najlepiej zarabiających grup zawodowych również w pozostałych krajach europejskich. Najlepiej swoją sytuację finansową oceniają przedstawiciele tej profesji z Hiszpanii i Polski. Jednak – mimo wysokich zarobków – informatycy nie są rozrzutni. Świadczą o tym choćby ich oszczędności, które średnio stanowią równowartość ich kilkunastu miesięcznych pensji. Rekordzistami są niemieccy informatycy, którzy na czarną godzinę mają odłożoną średnio dziewiętnastokrotność swoich zarobków.

 Pracownicy branży IT w Polsce także mają wysokie oszczędności – to prawie trzynastokrotność ich wynagrodzenia. Zbliżoną sytuację materialną ma sektor mundurowy – pracownicy służb mundurowych oszczędzają i dbają o swoją przyszłość finansową – mówi Agnieszka Salach.

Prawie połowa pracowników polskich służb mundurowych (49 proc.) dobrze ocenia swoją sytuację materialną. Co więcej, przedstawiciele sektora mundurowego deklarują posiadanie najwyższych oszczędności – średnio jest to prawie osiemnastokrotność ich comiesięcznej pensji. Obok informatyków i służb mundurowych zadowoleni ze swoich dochodów są też finansiści, jednak ta grupa w mniejszym stopniu planuje swój domowy budżet.

 Tutaj było pewne zaskoczenie. Wydawało nam się, że finansiści są grupą, która bacznie obserwuje swój budżet domowy i skrzętnie go planuje. Natomiast – jak wynika z naszych badań – jest to grupa, która bardzo lubi spontaniczne wydatki – mówi Agnieszka Salach.

W grupie tych branż, które wydają więcej, niż pozwala im na to domowy budżet, znaleźli się m.in. przedstawiciele sektora usług (52 proc.) oraz handlu – 57 proc. z nich ma poczucie, że wydaje więcej, niż może.

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy KRUK, w Polsce najgorzej swoją sytuację finansową oceniają budowlańcy. Prawie co piąty (18 proc.) pracownik tej branży ocenia ją jako trudną. Z drugiej strony to właśnie przedstawiciele tej profesji bardzo odpowiedzialnie podchodzą do zarządzania domowym budżetem i rzadko zdarza się im go przekraczać (43 proc.).

Niskie zarobki nie oznaczają od razu problemów finansowych, a wysokie dochody nie świadczą o rozrzutności – to najważniejszy wniosek z sondażu, który Kantar TNS przeprowadziła w siedmiu krajach Europy. Jak podkreśla ekspertka Grupy KRUK, kontrola wydatków i przemyślane planowanie domowego budżetu pozwalają uniknąć kłopotów finansowych i przygotować sobie poduszkę finansową, która zapewnia poczucie bezpieczeństwa, kiedy przydarzą się nieprzewidziane wydatki.

– Przede wszystkim trzeba zacząć od domowego budżetu – należy się przyjrzeć stałym wydatkom: ile płacimy za czynsz, media, prąd i gaz, a potem odłożyć jakąś kwotę, bo wiadomo, że poduszka finansowa bywa bardzo przydatna. Czujemy się bezpieczniej, jeżeli trzeba niespodziewanie kupić na przykład lodówkę, która nagle się zepsuje. Powinniśmy zadbać o to, żeby ten budżet był bardzo zrównoważony – podkreśla Agnieszka Salach.

Zarządzanie domowym budżetem staje się szczególnie ważne w okresach przedświątecznych, które z reguły wiążą się z dużymi wydatkami. Kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem – 17 listopada – wypada również Dzień bez Długów, który jest dobrą okazją do uporządkowania domowych finansów.

– W listopadzie zaczynamy się już zastanawiać nad świątecznymi zakupami, zaczynają kusić nas różnego rodzaju reklamy i promocje. To dobry moment, żeby zacząć planować wydatki świąteczne, a przy okazji uporządkować swoją sytuację finansową. Powinniśmy podejść do tego tematu długoterminowo, nie czekać na ostatni moment. Dobrze jest w ciągu roku odkładać pewną kwotę pieniędzy, nawet taniej kupować różne produkty, żeby przed okresem świątecznym nie wydawać zbyt dużo – mówi Agnieszka Salach. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

Farmacja

Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Edukacja

RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów

Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.