Newsy

Polskie firmy szukają nowych rynków zbytu

2014-10-08  |  06:40
Mówi:Szymon Wiliński
Funkcja:dyrektor ds. rozwoju usług informacji i windykacji
Firma:Coface
  • MP4
  • Trudna sytuacja na Wschodzie powoduje, że eksporterzy szukają nowych rynków zbytu, również tak egzotycznych, jak Malediwy czy Belize. Prawie co piąta firma deklaruje, że w decyzji o podjęciu współpracy z zagranicznym partnerem mogłoby pomóc sprawdzenie jego wiarygodności i wypłacalności.

    Polscy przedsiębiorcy próbują zrekompensować straty wynikające z sytuacji panującej na wschodzie Europy oraz trudności we współpracą z krajami Unii Europejskiej. Wszystko to powoduje, że coraz intensywniej szukają alternatywnych rynków zbytu. Widać to szczególnie po liczbie pytań, które otrzymuje nasza wywiadownia handlowa – mówi agencji Newseria Biznes Szymon Wiliński, dyrektor ds. rozwoju usług informacji i windykacji w Coface.

    Dane Ministerstwa Gospodarki wskazują, że w związku z trudną sytuacją w regionie w I półroczu znacząco zmniejszył się eksport na rynki wschodnie. Sprzedaż towarów na Ukrainę spadła o ponad 26 proc., a do Rosji o blisko 11 proc. Dynamiczny wzrost odnotowano natomiast w eksporcie do krajów rozwijających się – dwukrotnie wzrósł eksport do Algierii, do Zjednoczonych Emiratów Arabskich o 64 proc., a do Arabii Saudyjskiej o ponad 45 proc. Przedsiębiorcy interesują się również krajami dalekowschodnimi, nie tylko Chinami i Indiami, lecz także Japonią.

    Otrzymujemy pytania dotyczącego całego świata, w ostatnim czasie m.in. z Malediwów, Kataru, Belize, czyli rajów podatkowych – przyznaje Wiliński.

    Jak wynika z badań przeprowadzonych wśród małych i średnich przedsiębiorstw przez Bibby Financial Services, 20 proc. badanych przyznaje, że pomoc w sprawdzeniu wiarygodności kontrahenta mogłaby ich skłonić do nawiązania współpracy handlowej. 15 proc. deklaruje, że do wejścia na inne rynki brakuje im większej wiedzy na ich temat. Przedsiębiorcy, którzy zwracają się do Coface z prośbą o stworzenie raportu handlowego, szukają informacji, na bazie których będą mogli podjąć decyzję odnośnie nawiązania bądź kontynuowania współpracy.

    Informacje, które dostarczamy, zawierają w szczególności wszystkie dane dotyczące rejestracji danego podmiotu. Są to również informacje finansowe i te oparte na naszych doświadczeniach, jako ubezpieczyciela należności, firmy faktoringowej i windykacyjnej – podkreśla ekspert Coface.

    Raporty handlowe wspomagają procesy decyzyjne oraz zwiększają bezpieczeństwo handlowe. Choć większość podanych informacji znajduje się w powszechnie dostępnych publikacjach sądowych i gospodarczych, to dotarcie do nich często wiąże się z dodatkowymi kosztami i jest czasochłonne.

    W raportach są też informacje oparte na naszych doświadczeniach. Wskaźnikiem, który pokazuje poziom wiarygodności klienta, jest limit rekomendowany przez Coface – tłumaczy Wiliński.

    Raport podaje też ocenę ryzyka nawiązania współpracy z danym podmiotem, a dzięki stosowanemu systemowi również prawdopodobieństwo niewypłacalności w ciągu najbliższego roku. Jak podkreśla Wiliński, Coface jest w stanie dostarczyć raporty o firmach zagranicznych z każdego zakątka świata.

    Dla przedsiębiorców istotna jest  szybkość dostarczenia danych, dlatego oferujemy możliwość pobierania informacji online. W danym momencie można pobrać informację o firmie funkcjonującej np. we Francji czy w innych krajach, z którymi dany przedsiębiorca chce współpracować – mówi Szymon Wiliński.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.