Newsy

Polskie firmy z sukcesem dokonują ekspansji zagranicznej. Ich przykład jest zachętą dla innych przedsiębiorców

2015-10-05  |  06:45

Produkty i usługi polskich firm coraz lepiej sprzedają się na zagranicznych rynkach. Prognozy KUKE mówią o 10-proc. wzroście eksportu – do 173 mld euro. Firmy, których działalność za granicą i najlepsze praktyki w tym zakresie mogą być punktem odniesienia dla innych przedsiębiorców, zostały nagrodzone podczas tegorocznego Europejskiego Forum Nowych Idei przez Fundację Kronenberga działającą przy Citi Handlowy. Zwycięzcami drugiej edycji konkursu zostali Grupa Nowy Styl i Samsung.

Przewagę konkurencyjną polskich produktów coraz częściej jest jakość. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy taką strategię stosuje już 56 proc. firm. 41 proc. stara się zdobywać rynki, konkurując ceną.

82 proc. firm, które prowadzą ekspansję zagraniczną, jest zadowolonych z jej efektów. Większość chce ją kontynuować, a 41 proc. podkreśla, że będzie ją rozwijać na szerszą skalę. Tych, którzy myślą o dalszej ekspansji, jest o 2 punkty procentowe więcej niż rok temu. Prawie połowa firm prowadzi swój biznes w co najmniej trzech krajach.

Ideą konkursu Emerging Market Champions jest promowanie liderów przedsiębiorczości.

Chcemy w tym konkursie nagradzać, wspierać i pokazywać najlepsze przykłady polskich firm za granicą, a od tej edycji również ekspansję zagranicznych firm w Polsce, czyli inwestowania w przedsięwzięcia w Polsce i budowania rynku pracy, zatrudniania ludzi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Kaczmar, prezes Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowym.

Nagroda przyznawana jest w dwóch kategoriach – Polskie inwestycje zagraniczne i Zagraniczne inwestycje w Polsce. W pierwszej z nich nagradzane są polskie firmy z powodzeniem rozwijające działalność za granicą, bo – jak podkreślają jej przedstawiciele – ich sukcesy są najlepszą motywacją dla innych przedsiębiorców.

Szczególne znaczenie dla firm, które nagradzamy, ma to, że w pierwszym etapie wyłaniania zwycięzców grupą, która rekomenduje, jest rada ekspertów złożona z 260 ludzi biznesu, ekonomistów, specjalistów od przedsiębiorczości, czyli de facto w pierwszym etapie zwycięzcy są nominowani często przez swoich konkurentów – podkreśla Krzysztof Kaczmar. – To jest największy rodzaj wyróżnienia dla firm nagrodzonych. Oczywiście później, w drugim etapie, jest specjalna kapituła złożona z ważnych osób, które dokonują ostatecznego wyboru.

W tym roku laureatem nagrody jest Grupa Nowy Styl, producent i eksporter mebli.

W kategorii polskich firm dokonujących ekspansji zagranicznej zwyciężyła Grupa Nowy Styl, która dokonała bardzo znaczących przejęć zarówno w Szwajcarii, w Niemczech, jak i w innych krajach, w Holandii, w Anglii, i poszerzyła swój biznes na tamtych rynkach – uzasadnia wybór szef Fundacji Kronenberga.

Druga kategoria adresowana jest do przedsiębiorstw zagranicznych pochodzących z rynków wschodzących, które dokonują w Polsce znaczących inwestycji, stwarzając tym samym nowe miejsca pracy oraz wpływając na rozwój gospodarki. Nagrodę w tej kategorii otrzymała firma Samsung.

W kategorii firm, które są firmami zagranicznymi, a zainwestowały w Polsce, nagrodzony został Samsung ze swoimi inwestycjami w wytwórstwo sprzętu AGD oraz w rozwój centrum badawczo-rozwojowego, które umiejscowiono w Warszawie – mówi Krzysztof Kaczmar.

Z badania Fundacji Kronenberga wynika, że polskie firmy nie mają kompleksów wobec konkurentów z innych rynków. 90 proc. działających za granicą przedsiębiorstw postrzega siebie jako przynajmniej tak samo innowacyjnych jak lokalnie funkcjonujące firmy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Rolnictwo

Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu

Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.

Prawo

Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów

Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.

Ochrona środowiska

Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru

Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.