Mówi: | Joao Bras Jorge |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Bank Millennium SA |
Prezes Millennium: Polska ma największy potencjał rozwoju w regionie. Polacy są przedsiębiorczy, dobrze wykształceni i pracowici
Outsourcing usług i IT oraz produkcja to obszary, w których polska gospodarka będzie się rozwijać najprężniej w najbliższych latach. Stabilne otoczenie polityczne i wykształcona siła robocza zapewniają Polsce największy potencjał rozwoju spośród krajów Europy Środkowo-Wschodniej ‒ ocenia Joao Bras Jorge, prezes Banku Millennium. Jego zdaniem Polacy są też wyjątkowo przedsiębiorczy.
‒ Cała Europa Środkowa i Wschodnia to obszar z bardzo dobrze wykształconą siłą roboczą, stabilnym otoczeniem i dużymi umiejętnościami w zakresie procesów, logistyki i możliwości przemysłowych. Polska na tym tle jest wyjątkowa – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Joao Bras Jorge, prezes zarządu Banku Millennium.
Według niego Polska ma największy potencjał spośród wszystkich krajów regionu. Wynika to nie tylko z rozmiaru i różnorodności gospodarki, lecz także jej charakterystyki. Choć dane statystyczne mogą wskazywać na szybszy rozwój innych krajów, np. Czech, to jednak Polska jest dla przedsiębiorców najbardziej obiecująca. Prezes Banku Millennium chwali przedsiębiorczość Polaków, która wyróżnia ich w regionie.
Joao Bras Jorge uważa, że Polska wykonała w ciągu 25 lat największy postęp, bo przed transformacją ustrojową miała najgorsze warunki. Dużą rolę w rozwoju odegrał chłonny rynek wewnętrzny, dzięki któremu rozwinęły się firmy w różnych sektorach gospodarki.
‒ To z kolei otwiera więcej szans na eksport i rozwój – przekonuje Joao Bras Jorge. ‒ Wierzę, że region cały czas ma dużo do zaoferowania jako miejsce lokowania przemysłu, fabryk, które mogą mieć konkurencyjne koszty produkcji z uwagi na dobrą organizację i wykształconą siłę roboczą. Ponadto centra usług, centra back office i centra IT mają szansę na to, by trafiać do Polski. To są inwestycje, które mogą być międzynarodowe albo lokalne.
Dodaje jednak, że Polska to kraj atrakcyjny nie tylko dla przemysłu zagranicznego i usług outsourcingowych. Istnieje również potencjał rozwoju produkcji, w tym żywności przetworzonej, dóbr konsumenckich (np. mebli) oraz produktów IT.
Po 25 latach transformacji nie ma już wątpliwości, że proeuropejski kurs obrany przez Polskę był dobrym wyborem. Kraje, które zwróciły się na Wschód, są na nieporównywalnie niższym poziomie rozwoju. Gorzej powodzi się również krajom bałtyckim, które rozwijały się bardzo szybko do wybuchu kryzysu, ale potem odnotowały nawet kilkunastoprocentowe spadki PKB.
‒ Gdy otoczenie jest stabilne pod względem prawa, orientacji, realizacji obietnic i napływają inwestycje, to kraj się rozwija – ocenia prezes Banku Millennium. ‒ Powodem takiego biegu spraw była bardzo pragmatyczna polityka gospodarcza prowadzona przez kilku ministrów finansów, którą zapoczątkował oczywiście profesor Balcerowicz.
Czytaj także
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.