Newsy

Prof. Jerzy Buzek: Polska jest miedziowym potentatem

2012-06-06  |  06:55
Mówi:Prof. Jerzy Buzek
Funkcja:Europoseł, Były Przewodniczący Parlamentu Europejskiego
  • MP4

    Potencjałem Polski jest przede wszystkim dostęp do bogatych złóż miedzi i innych dodatków stopowych, czyli np. niklu czy molibdenu. I choć trudno mówić o Polsce jako zagłębiu surowcowym, to według prof. Jerzego Buzka mamy do odegrania coraz większą rolę w polityce surowcowej Unii Europejskiej, która zmierza do uniezależnienia od zagranicznych monopoli.

     – Jeśli chodzi o miedź to jesteśmy potentatem – mówi prof. Jerzy Buzek, były premier i były przewodniczący Parlamentu Europejskiego. – Są również metale ziem rzadkich, dodatki stopowe, są również minerały, których w ogóle w Polsce nie można znaleźć.

    KGHM Polska Miedź zajmuje 4. miejsce pod względem wielkości złóż miedzi i jest 7. producentem tego surowca na świecie. W ubiegłym roku spółka była również światowym liderem wśród producentów srebra.

    Polskie zasoby prof. Jerzy Buzek określa jako potężny oręż Polski, który mógłby pomóc w kreowaniu polityki surowcowej UE i zapewnieniu jej bezpieczeństwa surowcowego.

     – Jeśli ktoś nam blokuje sprzedaż niewielkich ilości tego rodzaju metali czy innych minerałów, to mamy duże problemy z wykorzystaniem naszej miedzi, ale też z produkcją w wielu naszych zakładach. Mamy ogromny oręż w ręku, jeśli chodzi o zasoby surowcowe UE, sposób gospodarowania tymi zasobami i przeciwdziałanie działaniom monopolistycznym, np. ze strony Chin na rynku światowym – wymienia były premier.

    Ważną rolę może w tej polityce odgrywać, zdaniem profesora Buzka, KGHM Polska Miedź. Już dziś spółka przewodzi Europejskiej Platformie Zasobów Mineralnych.

     – To jest rola, która może być twórcza. Skoro mamy takie zasoby miedzi, tak wielkie bogactwo, to możemy w pewnym sensie narzucać właściwe sposoby gospodarowania surowcami mineralnymi w UE tak, żeby stała się niezależna – uważa prof. Jerzy Buzek.

    Jak podkreśla, to uniezależnienie jednolitego rynku unijnego od monopolistów zewnętrznych jest głównym celem europejskiej polityki surowcowej. I temu służy wiele inicjatyw podejmowanych na forum UE.

     – Mamy platformę europejską, która działa w tym zakresie. Mamy program Horyzont 2020, który skupia się na badaniach naukowych, w dużym stopniu dofinansowanych. Mamy również działania na rzecz wspólnego rynku dotyczące infrastruktury energetycznej. Potrzebujemy bardzo dużo surowców, żeby taką infrastrukturę zbudować – mówi Jerzy Buzek.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Handel

    Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

    Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.