Newsy

Sposoby na oszczędzanie bez podatku Belki

2011-12-01  |  15:00
Wszystkie newsy
Mówi:Paweł Majtkowski
Funkcja:Główny analityk
Firma:Expander

Około 4 miesiące zostały tym, którzy oszczędzają na lokatach jednodniowych. Po tym terminie fiskus sięgnie po podatek nawet od jednogroszowego zysku z lokat. Batem na wykorzystujących lukę w prawie ma być ustawa okołobudżetowa, która przygotowało Ministerstwo Finansów.

Do tej pory właściciele depozytów z dzienną kapitalizacją nie płacili podatku Belki, jeśli dzienny zysk z lokaty wyniósł do 2,50 zł. Od przyszłego roku opodatkowaniu będzie podlegała każda kwota. Ze wstępnych wyliczeń resortu finansów wynika, że zmiana ustawy pozwoli ściągnąć fiskusowi około 380 mln zł podatku od oszczędności Polaków rocznie.

Zdaniem Pawła Majtkowskiego, głównego analityka firmy Expander dotychczasowi właściciele lokat antybelkowych nie zamierzają łatwo złożyć broni. W walce z nowymi przepisami MF chcą pomagać im instytucje finansowe, tworząc nowe produkty finansowe.

- Wydaje mi się, że ponieważ wielu z nich przyzwyczaiło się do tego, ażeby podatku Belki nie płacić będzie poszukiwało tych alternatywnych sposobów lokowania pieniędzy bez podatku Belki - właśnie w polisolokaty. Być może część z nich – co bym bardzo rekomendował, pomyśli o długoterminowym oszczędzaniu. W takim wypadku o wiele łatwiej jest uniknąć podatku Belki. To mogą być też długoterminowe programy oszczędnościowe także ubrane w formę polis ubezpieczeniowych. To mogą być też IKE, to mogą być też IKZE, to mogą być produkty, które teraz pojawiają się po raz pierwszy na rynku – mówi Majtkowski.

Nowy podatek zacznie obowiązywać w ciągu 3 miesięcy od opublikowania ustawy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.