Mówi: | Emma Kendrew |
Funkcja: | Artificial Intelligence & Intelligent Automation Lead |
Firma: | Accenture Technology Wielka Brytania i Irlandia |
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje biznes. Jej wykorzystanie będzie kluczowe dla firm w najbliższych 3–5 latach
Sztuczna inteligencja będzie mieć kluczowe znaczenie dla biznesu w ciągu kolejnych 3–5 lat – podkreśla Emma Kendrew, specjalistka od AI w Accenture Technology UKI. Jak ocenia, w projektach związanych ze sztuczną inteligencją przoduje w tej chwili biznes w USA i Europie, ale gonią ich także Chiny. AI jest szeroko wykorzystywana we wszystkich branżach i w coraz większym stopniu wkracza też do codziennego życia. Dlatego firmy – zarówno duże, jak i małe i średnie – muszą uświadomić sobie kluczowe znaczenie tej technologii i innowacji dla swojej konkurencyjności.
– Znaczny wzrost zainteresowania sztuczną inteligencją można zauważyć na całym świecie. Rynki, które zajmują czołowe pozycje w tym zakresie, to USA i UE, ale również Chiny inwestują w AI znaczne środki – mówi agencji Newseria Biznes Emma Kendrew, Artificial Intelligence & Intelligent Automation Lead, Accenture Technology w Wielkiej Brytanii i Irlandii. – Dopiero teraz dostrzegliśmy, że sztuczna inteligencja może zmienić nasze codzienne życie. Zarówno w Polsce, jak i innych częściach świata wiele osób ma kontakt z AI codziennie – za pośrednictwem smartfonów czy przy korzystaniu z wyszukiwarki Google, nawet nie zdając sobie z tego sprawy.
Jak podkreśla, sztuczna inteligencja jest technologią, która będzie mieć kluczowe znaczenie dla biznesu i konsumentów na całym świecie w ciągu kolejnych 3–5 lat, lecz także w dalszej przyszłości. Już w tej chwili AI (ang. Artificial Intelligence) jest szeroko wykorzystywana w medycynie, finansach czy kancelariach prawnych.
Bank JP Morgan Chase od dwóch lat wykorzystuje bazujące na AI oprogramowanie o nazwie COIN, które analizuje umowy kredytowe. Maszyna w ciągu kilku minut wykonuje zadanie, które wcześniej zajmowało prawnikom łącznie ok. 360 tys. godzin pracy rocznie. Z ubiegłorocznego badania SAS Accenture Applied Intelligence, Intela i Forbes Insights wynika natomiast, że 72 proc. organizacji na całym świecie prowadzi już projekty z zakresu AI.
– Sztuczna inteligencja może się wydawać czymś tajemniczym, science fiction. Ta technologia bardzo się jednak rozwinęła w ciągu ostatnich kilku lat i teraz już jesteśmy w stanie ją wykorzystać w biznesie. Obserwujemy takie zjawiska, jak wirtualni agenci i inteligencja konwersacyjna. Jesteśmy również świadkami ogromnego wzrostu popularności inteligentnych głośników domowych, dzięki czemu firmy zyskują całkowicie nowy kanał kontaktu z klientami, mogą oferować nowe produkty i usługi. To zaledwie jeden z przykładów, jak AI stwarza nowe możliwości dla biznesu – mówi Emma Kendrew.
Wirtualni asystenci są już w tej chwili coraz szerzej wykorzystywani m.in. w bankowości. W ubiegłym roku ING Bank Śląski udostępnił chatbota Mój Asystent, który odpowiada na pytania klientów, wykorzystując mechanizmy sztucznej inteligencji. Dell Technologies prognozuje z kolei, że do 2030 roku spersonalizowani, wirtualni asystenci działający w oparciu o AI upowszechnią się również w codziennym życiu (raport „The Next Era of Human-Machine Partnerships”).
– Sztuczna inteligencja może też pomóc firmom w zróżnicowaniu swoich operacji. To swego rodzaju podróż w kierunku inteligentnych rozwiązań, aby firmy mogły w lepszy sposób wykorzystać dane i informacje o klientach, produktach lub rynkach. Dzięki AI mogą też podnieść status swoich pracowników, żeby ci mogli się zająć bardziej wartościowymi zadaniami – mówi Emma Kendrew.
Jak podkreśla, w realiach cyfrowej gospodarki wszystkie firmy muszą uświadomić sobie kluczową rolę innowacji w ich działalności. Te nie są zarezerwowane tylko dla dużych podmiotów, które same kreują albo pozyskują innowacyjne rozwiązania we współpracy ze start-upami. Innowacje to też warunek konkurencyjności i utrzymania się na rynku dla MŚP.
– Jesteśmy świadkami czwartej rewolucji przemysłowej, czyli połączenia technologii opartych na chmurze i zwiększonej mocy przetwarzania. Blockchain w kombinacji ze sztuczną inteligencją i rzeczywistością rozszerzoną dostarczą całkowicie nowe doświadczenia, produkty i usługi, których być może nie jesteśmy jeszcze w stanie sobie wyobrazić – mówi Emma Kendrew.
Emma Kendrew jest wybitną specjalistką od rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją oraz automatyzacją, a także propagatorką aktywizacji kobiet w obszarze IT. W 2015 roku została wyróżniona w konkursie Management Today’s 35 Women Under 35. Do Polski przejechała w związku z wystąpieniem na konferencji Women in Tech Summit – największej w Europie konferencji dla kobiet w nowych technologiach odbywającej się w Warszawie 13–14 listopada.
Czytaj także
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-07: Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-05: Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2025-01-31: Sztuczna inteligencja pomoże we wczesnym wykrywaniu wrodzonych wad serca. Obecnie rozpoznawalność wynosi 40 proc.
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Transport
![](https://www.newseria.pl/files/11111/samochody-autostrada-tan-kaninthanond-vevfbqtyb8s-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
– Będę proponować, żeby w marcu na sesji plenarnej w Strasburgu odbyła się debata i żebyśmy przyjęli rezolucję w sprawie rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku – zapowiedział europoseł PO Dariusz Joński. Jego zdaniem to zbyt ambitny i nierealny do zrealizowania plan, który może doprowadzić do upadku sektora motoryzacyjnego, dziś wciąż poważnej siły napędowej europejskiej gospodarki. Przemysł w UE od lat traci na konkurencyjności, przede wszystkim na rzecz Chin i USA, dlatego zdaniem europarlamentarzysty propozycja rewizji może zyskać szerokie poparcie w PE.
Handel
Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
![](https://www.newseria.pl/files/11111/spoleczenstwo-goz-foto-4,w_133,_small.jpg)
Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.
Transport
Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
![](https://www.newseria.pl/files/11111/moya-stacje-foto2,w_133,_small.jpg)
– Mamy zbudowany portfel lokalizacji pod budowę na następne dwa–trzy lata – zapowiada Paweł Grzywaczewski z Anwim, właściciela sieci stacji paliw MOYA. Ta polska, niezależna sieć w ciągu 15 lat funkcjonowania na krajowym rynku rozbudowała się do 500 punktów, co oznacza kilkadziesiąt nowych otwarć rocznie. Kolejne inwestycje będą realizowane w lokalizacjach, które będą uzupełnieniem białych plam na paliwowej mapie Polski. Spółka zapowiada też nowe inwestycje w obszarze elektromobilności.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.