Mówi: | Dariusz Marzec |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PGE Polska Grupa Energetyczna |
Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
W pierwszych sześciu miesiącach br. wydatki inwestycyjne PGE zwiększyły się do poziomu 4,64 mld zł wobec 3,95 mld zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Spółka podkreśla, że jest to odpowiedź na dynamiczne zmiany zachodzące na rynku energetycznym i konieczność adaptacji do nowych realiów regulacyjnych. – Nasze najważniejsze inwestycje w drugiej połowie tego roku to zamknięcie finansowania największej, wielkoskalowej morskiej farmy wiatrowej Baltica 2 oraz finalizacja inwestycji w naszym segmencie gazowym – zapowiada Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
– Wyniki naszej grupy po drugim kwartale br. cały czas znajdują się pod presją segmentu energetyki konwencjonalnej. Jednak dzięki temu, że mamy zdywersyfikowaną strukturę produkcji i różne segmenty działalności, firma prezentuje stabilne wyniki, a nawet udało nam się zwiększyć inwestycje, aby utrzymać stabilny rozwój grupy w kolejnych okresach – mówi w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dariusz Marzec.
W pierwszych sześciu miesiącach br. PGE wypracowała zysk netto na poziomie blisko 2,09 mld zł, co jest wynikiem zbliżonym do 2,17 mld zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Powtarzalny wynik EBITDA w II kwartale br. wyniósł nieco ponad 2,3 mld zł. Zmagający się z problemami segment energetyki konwencjonalnej wykazał w tym okresie wynik EBITDA -177 mln zł. Spółka podała, że jest to konsekwencją spadku marży na wytwarzaniu energii elektrycznej. Wzrost odnotował za to segment energetyki odnawialnej, z wynikiem na poziomie 267 mln zł, dzięki niższym kosztom zakupu energii i wzrostowi przychodów z rynku mocy.
Uwagę zwraca duży wzrost nakładów na inwestycje – wydatki wzrosły do poziomu 4,64 mld zł wobec 3,95 mld zł w pierwszym półroczu ub.r.
– Nasze najważniejsze inwestycje w drugiej połowie tego roku to zamknięcie finansowania największej, wielkoskalowej morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Planujemy zamknąć finansowanie tej inwestycji w IV kwartale br., ponieważ jest to kluczowe dla rozwoju bezemisyjnego segmentu wytwórczego PGE – mówi prezes spółki.
Program offshore Grupy PGE zakłada wybudowanie do 2030 roku morskiej farmy wiatrowej Baltica, realizowanej w dwóch etapach o łącznej mocy ok. 2,5 GW. Projekty te realizowane są wspólnie z duńską firmą Ørsted. Po 2030 roku do portfolio dołączy Baltica 1 o mocy ok. 0,9 GW. Dzięki pozyskaniu nowych obszarów do zagospodarowania na Bałtyku PGE będzie mogła do 2040 wybudować kolejne morskie farmy wiatrowe. Łącznie ma to być ponad 7 GW mocy wytwórczych zainstalowanych w technologii offshore.
– W drugim półroczu br. będziemy również finalizować inwestycje w naszym segmencie gazowym – w dwa bloki gazowe w Gryfinie oraz elektrociepłownię i bloki gazowo-parowe we Wrocławiu, w Czechnicy. To są kluczowe inwestycje w segmencie Ciepłownictwa, ale również w segmencie produkcji energii elektrycznej niskoemisyjnej z gazu naturalnego – mówi Dariusz Marzec.
Jeden z bloków w Zespole Elektrowni Dolna Odra w Gryfinie został już przekazany do eksploatacji w połowie sierpnia br. Z kolei przekazanie drugiego bloku nr 10 jest zaplanowane na 30 września br.
W kolejnych miesiącach ma też zostać uruchomiona realizowana pod Wrocławiem inwestycja EC Czechnica-2, czyli nowa niskoemisyjna elektrociepłownia, która będzie się składać z bloku gazowo-parowego, czterech kotłów szczytowo-rezerwowych i akumulatora ciepła. Wyprodukuje energię dla mieszkańców Siechnic i południa stolicy Dolnego Śląska. Będzie zasilana gazem ziemnym, co oznacza odejście od węgla, dzięki czemu roczna emisja CO2 obniży się o 622 tys. t, czyli ponad 60 proc. Moc cieplna nowej jednostki osiągnie 315 MWt (dzisiaj 247 MWt), a moc elektryczna 179 MWe (dzisiaj 100 MWe).
Czytaj także
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-10-15: Klaudia Carlos: Nie myślę o konkurowaniu z innymi formatami. „Pytanie na śniadanie” jest programem interdyscyplinarnym i wielopokoleniowym
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-11-06: Martyna Wojciechowska: Cudownie mieć 50 lat, wiedzieć, czego się chce i czego się na pewno nie chce. To dla mnie bardzo dobry czas
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
Europejscy rolnicy sprzeciwiają się umowie między UE a krajami Mercosur w obecnie wynegocjowanym kształcie. Obawiają się, że unijny rynek zostanie zalany przez tanią żywność z Ameryki Południowej, ponieważ tamtejsi rolnicy w przypadku większości produktów nie muszą przestrzegać zasad zrównoważonego rozwoju, które z kolei podnoszą koszty produkcji we wspólnocie. Zdaniem prof. Łukasza Ambroziaka z IERiGŻ – PIB, choć umowa handlowa jako całość w wielu aspektach jest korzystna dla UE, to akurat produkcja rolno-spożywcza może na niej ucierpieć.
Infrastruktura
Zadyszka na rynku ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury przyhamował
Bardzo powolny, ale stabilny wzrost na rynku samochodów elektrycznych – tak sytuację swojej branży oceniają firmy, które w niej działają. Zauważają także delikatną zadyszkę spowodowaną dość niską dynamiką rozwoju infrastruktury ładowania względem oczekiwań, co przekłada się na popyt aut. Elektromobilny biznes liczy na działania, które mogłyby pobudzić rynek.
Transport
Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
Sektor przemysłowy jest jednym z głównych emitentów CO2, a jego dekarbonizacja ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia unijnych celów neutralności klimatycznej. Dla przedsiębiorstw, zwłaszcza z branż energochłonnych, oznacza to jednak konieczność modernizacji zakładów i przeprojektowania procesów produkcyjnych. Kluczowe są m.in. ich automatyzacja, cyfryzacja i maksymalne skracanie łańcuchów dostaw, również wewnątrzzakładowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.