Mówi: | Marta Mikliszańska |
Funkcja: | dyrektorka do spraw publicznych i ESG |
Firma: | Grupa Allegro |
Allegro wchodzi do kolejnych krajów europejskich. Platformy sprzedażowe uruchomi niedługo na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji
Polska jest najszybciej rozwijającym się rynkiem e-commerce w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugim najszybciej rosnącym w całej Europie. Zamierza na tym skorzystać Grupa Allegro, która w Polsce ma już blisko 15 mln aktywnych kupujących i stopniowo kontynuuje międzynarodową ekspansję: w Słowacji z sukcesem wystartowała w marcu platforma Allegro.sk, debiutując niecały rok po Allegro.cz w Czechach. Kolejne platformy sprzedażowe Allegro uruchomi niedługo na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. Ważnym obszarem inwestycji grupy są kwestie środowiskowe i obniżanie emisji własnych CO2.
Jak pokazał ubiegłoroczny raport CBRE („E-commerce in the post-pandemic era”), przyzwyczajenia zakupowe Polaków trwale zmieniła pandemia COVID-19. Wywołany przez nią skok w rozwoju e-commerce w Polsce wyniósł 55 proc. (w Czechach sięgnął 48 proc., a w Rumunii 25 proc.), a tendencja wzrostowa utrzymała się nawet po zniesieniu lockdownów. Zakupy internetowe zyskały na popularności nawet wśród osób, które do tej pory nie kupowały w sieci, np. z pokolenia silver power.
Polska jest obecnie najszybciej rozwijającym się rynkiem e-commerce w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugim najszybciej rosnącym w całej Europie (po Portugalii). Odpowiada za ponad 46 proc. zakupów online w regionie CEE i SEE. Na drugim miejscu pod tym względem znajdują się Czechy, z udziałem na poziomie prawie 17 proc., a na trzecim Rumunia, która odpowiada za ponad 9 proc. wydatków. Węgry, Słowacja, kraje Europy Południowo-Wschodniej i kraje bałtyckie odpowiadają łącznie za ok. 1/4 rynku.
– Rynek e-commerce w Polsce rośnie. Jesteśmy już po publikacji naszych kwartalnych wyników finansowych, które są nawet lepsze, niż przewidywaliśmy – mówi agencji Newseria Biznes Marta Mikliszańska, dyrektorka ds. publicznych i ESG w Grupie Allegro.
Platforma Allegro.pl na koniec marca br. miała 14,8 mln aktywnych kupujących, a ich liczba wzrosła już ósmy kwartał z rzędu. Wzrost wartości sprzedanych towarów brutto (GMV) w I kwartale br. w Polsce przyspieszył do 10 proc. r/r (do 13,6 mld zł), ponownie przewyższając dynamikę sprzedaży detalicznej, natomiast średnia wartość GMV na aktywnego kupującego wzrosła o 5,8 proc. r/r, do blisko 3,8 tys. zł rocznie. Klienci mogą wybierać spośród 445 mln ofert na blisko 130 mln produktów od ponad 150 tys. sprzedających.
– Mocno inwestujemy w ekspansję w regionie. W zeszłym roku otworzyliśmy platformę Allegro.cz w Czechach, kilka miesięcy temu ruszyliśmy ze sprzedażą w Słowacji i uruchomiliśmy platformę Allegro.sk. Tak więc widzimy bardzo duże zainteresowanie ze strony polskich konsumentów, ale zdobywamy też serca klientów w Czechach i w Słowacji i mamy nadzieję, że ten trend będzie zwyżkowy – mówi Marta Mikliszańska.
W całym regionie CEE Grupa Allegro ma już w tej chwili 20 mln aktywnych kupujących, z czego ponad 5 mln poza Polską. Zapowiada też dalszą, sukcesywną ekspansję – w majowym komunikacie grupa podała, że szacowane przez nią wydatki inwestycyjne w II kwartale br. mają wynieść 140–150 mln zł w Polsce i 25–35 mln zł za granicą. Wcześniej spółka informowała, że planuje uruchomić swoje platformy sprzedażowe na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. Nowe pięć rynków umożliwi podwojenie bazy potencjalnych klientów.
– Jeśli chodzi o plany rozwoju, to jesteśmy konsekwentnie skoncentrowani przede wszystkim na doskonaleniu naszych procesów zakupowych tutaj w Polsce, na utrzymaniu naszych konsumentów. Natomiast równie ważnym kierunkiem rozwoju jest też międzynarodowa ekspansja, cross border. Nasza ekspansja w Czechach i Słowacji już się dzieje, ale w przyszłym roku i w kolejnych latach planujemy także wejście na inne rynki środkowoeuropejskie, więc w tym aspekcie dużo będzie się działo – mówi dyrektorka ds. publicznych i ESG w Grupie Allegro.
Jak wskazuje, jednym z wiodących trendów w e-commerce jest w tej chwili fakt, że konsumenci są coraz bardziej wyczuleni na wszelkie niedociągnięcia związane z ekologią i zasadami zrównoważonego rozwoju. Konsekwentnie na znaczeniu zyskują też aspekty związane z odpowiedzialnym kupowaniem.
– Kwestie środowiskowe to jest coraz ważniejszy temat dla klientów. Z perspektywy e-commerce to są przede wszystkim dwie kwestie: transport i opakowania, a dla podmiotów takich jak Allegro również ograniczenie swoich własnych emisji, czyli dekarbonizacja swoich własnych operacji. Na tym się skupiamy. Przede wszystkim zamieniamy plastik na opakowania i wypełniacze, które pochodzą z recyklingu – nie tylko we własnych operacjach, oferujemy też bardzo dużą selekcję takich właśnie kartonów do wysyłki dla naszych sprzedających, z czego oni chętnie korzystają. Z drugiej strony kupujący zwracają też uwagę na to, jak wygląda dostawa, skąd mogą odebrać swoją paczkę. Tu zachęcamy ich, żeby decydowali się na odbiór z automatów paczkowych, ponieważ z naszych badań wynika, że ta forma dostawy jest o ponad 33 proc. mniej emisyjna niż tradycyjny kurier do drzwi – mówi Marta Mikliszańska.
Z badań Izby Gospodarki Elektronicznej („Odpowiedzialny e-commerce”) wynika, że aspekty związane ze zrównoważonym rozwojem przy wyborze e-sklepu bierze pod uwagę już 35 proc. polskich klientów e-commerce. Obejmuje to nie tylko działania prośrodowiskowe, ale również elementy takie jak m.in. uczciwość praktyk biznesowych, informacje o zaangażowaniu społecznym marki i jej działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju, posiadane certyfikaty i stosowane standardy, dostępność e-sklepu dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz przejrzystość i dostępność informacji dla konsumenta. Co więcej, 73 proc. internautów deklaruje, że działanie e-biznesu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju pozytywnie wpływa na wizerunek w ich oczach. W czołówce najczęściej dostrzeganych i nieakceptowanych praktyk jest m.in. pakowanie małych produktów w za duże paczki albo pakowanie produktów spożywczych w foliowe woreczki i reklamówki. Coraz częściej badani e-konsumenci dostrzegają też problem braku opcji odbioru paczki w dedykowanych punktach, co redukuje ekonomiczne i ekologiczne koszty tzw. ostatniej mili.
– Cały czas szukamy rozwiązań, które pozwolą nam zmniejszyć ślad węglowy w dostawach – podkreśla Marta Mikliszańska. – My przede wszystkim najpierw bardzo dokładnie mierzymy ten ślad, bo musimy wiedzieć, jak on wygląda, żeby nim dobrze zarządzać. Jako firma technologiczna wykorzystujemy w tym celu model predykcji, nasze rozwiązania machine learningowe, czyli sztuczną inteligencję, która pozwala nam na lepszą geolokalizację, skrócenie czasu i miejsca dostawy – właśnie po to, żeby wyeliminować sytuacje, kiedy kurier jeździ kilkukrotnie do tego samego miejsca, a automat paczkowy jest już wypełniony. Chodzi o to, żeby redukować, nawet w małym zakresie, ale przy naszym wolumenie przewozów i wolumenie paczek to ma duże znaczenie.
Grupa Allegro opublikowała w maju swój raport ESG za 2023 rok, który uwzględnia najnowszą, unijną dyrektywę CSRD dotyczącą raportowania zrównoważonego rozwoju i który podsumowuje realizowane w poprzednim roku inicjatywy. Publikacja pokazuje m.in., że w całej grupie w ub.r. emisje gazów cieplarnianych z zakresu 1 i 2 spadły o 5 proc., a udział zrównoważonych opakowań we własnych operacjach kształtował się na poziomie 49 proc.
Według prognoz firmy doradczej PwC do 2027 roku wartość rynku e-commerce w Polsce ma wzrosnąć do poziomu 187 mld zł (w 2020 roku przekroczyła 100 mld zł), a udział internetowego handlu w całości sprzedaży detalicznej na koniec tego okresu wynieść ma już 17 proc. Ponad połowa tego wzrostu ma pochodzić z trzech kategorii: mody, elektroniki oraz zdrowia i urody. Według analityków zmiana struktury popytu i podaży spowoduje też, że do 2027 roku liczba e-konsumentów w Polsce zwiększy się o 3,4 mln. Eksperci PwC spodziewają się również wzrostu udziału w handlu online takich graczy jak Allegro czy Amazon, z 45 do ponad 55 proc. w 2027 roku.
Czytaj także
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.