Newsy

Branża meblarska rośnie w siłę. Polskie meble cenione na rynkach europejskich

2016-08-29  |  06:30

Dobra sytuacja branży meblarskiej. Rośnie produkcja i eksport. Szacuje się, że w skali roku branża urośnie o ok. 13 proc., a eksport przekroczy 9 mld euro. Najważniejsze dla polskich producentów są kierunki europejskie, przede wszystkim Europa Zachodnia. Presja cenowa związana z importem tańszych płyt wiórowych z Białorusi i Ukrainy wymusza obniżenie cen, ale niższe ceny materiałów z nawiązką nam to rekompensują – przekonuje Michael Wolff, prezes Grupy Pfleiderer.

Rynek jest w bardzo dobrej kondycji. Branża meblarska w Polsce wzrosła w I półroczu o ok. 13 proc. Popyt na nasze meble jest bardzo wysoki, podobnie jak w Niemczech, gdzie rośnie rynek budowlany, a budownictwo potrzebuje drewna i mebli. Zakładamy, że w najbliższych latach wysoki popyt się utrzyma – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Michael Wolff, prezes Grupy Pfleiderer, producenta płyt laminowanych, wiórowych i blatów.

Z danych GUS wynika, że produkcja sprzedana przemysłu meblarskiego przez pierwsze 7 miesięcy tego roku wzrosła o 13,3 proc. Producenci liczą na dobrą koniunkturę zarówno na rynku polskim, jak i na Zachodzie. GUS wskazuje, że w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy roku oddano do użytkowania 85,8 tys. mieszkań (12 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku), rozpoczęto budowę ponad 100 tys. mieszkań (wzrost o 6 proc.), odnotowano ponad 12 proc. wzrost pozwoleń oraz zgłoszeń zamiaru budowy – niemal 116,5 tys.

Ceny surowców spadają, a konkurencja wciąż jest wysoka. Mamy tani import z Białorusi i Ukrainy do Polski, więc ceny sprzedaży znajdują się pod presją. My także musieliśmy nieznacznie obniżyć ceny, ale z nawiązką rekompensują nam to niższe ceny materiałów. Ogólnie nasza łączna marża na produktach rośnie – wskazuje Wolff.

Przychody netto grupy w I półroczu wyniosły 489,3 mln euro, co oznacza niewielki spadek w skali roku. Na poziom sprzedaży negatywny wpływ miała presja cenowa wynikająca z importu na polski rynek płyt wiórowych z Ukrainy i Białorusi oraz różnice kursowe (14,6 mln euro). Zostało to jednak zrekompensowane przez niższe ceny zakupu materiałów i stabilny wzrost wolumenu produkcji (9,2 mln euro).

Polscy producenci mebli wiele zainwestowali w podniesienie wydajności, w nowe maszyny, dzięki czemu poziom produkowanych w Polsce mebli to absolutna klasa światowa – zarówno we wzornictwie, jak i w jakości. Wielkie europejskie sieci kupują w Polsce i ta tendencja będzie się utrzymywać. Wielu naszych klientów w Polsce zwiększa obecnie wydatki kapitałowe i inwestycje. Rynek zdecydowanie będzie się rozwijał – ocenia Wolff.

Obecnie na rynku meblarskim działa ok. 25 tys. podmiotów, z których część rozwija własne wzornictwo i marki. Rocznie wdrażają ok. stu nowych brył meblowych, co przekłada się na tysiące nowych produktów. Polska jest cenionym eksporterem mebli. Zdaniem analizującej rynek meblarski firmy B+R Studio w tym roku wartość eksportu może przekroczyć 9 mld euro. Istotne są przede wszystkim kierunki europejskie, zwłaszcza kraje Europy Zachodniej.

Rynki w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, a nawet Francji odradzają się. Dotychczas nie zauważyliśmy zmian w Wielkiej Brytanii, ale zobaczymy, co się stanie po brexicie. Rynki wschodnie, czyli Rosja, Ukraina i Europa Południowo-Wschodnia, poza Polską, która radzi sobie bardzo dobrze, wciąż są pogrążone w kryzysie. Jesteśmy więc zadowoleni, że ulokowaliśmy się w silnym segmencie rynku. Polska i Niemcy są rynkowymi liderami – ocenia prezes Grupy Pfleiderer.

Firma podaje, że w pierwszym półroczu w segmencie w segmencie Europy Wschodniej przychody wyniosły blisko 170 mln euro, o 20 mln mniej niż przed rokiem. W segmencie Europy Zachodniej firma odnotowała 3,2 proc. wzrost (336 mln euro), mimo utrzymującej się presji na ceny sprzedaży. Na poprawę wyników miała wpływ przede wszystkim większa sprzedaż produktów, na których osiągane są najwyższe marże – płyty MFC i laminaty HPL. To właśnie sprzedaż na rynki zachodnie wpłynęła na wysokość EBITDA, która w I półroczu wyniosła 70,4 mln euro, co oznacza marżę EBITDA na poziomie 14,4 proc.

Jak wskazuje Wolff, równie optymistyczne są prognozy na drugą część roku.

W całym roku branża meblarska będzie się rozwijała w tym samym tempie, co w pierwszym półroczu, czyli o 13–14 proc., co jest korzystne i dla nas. W tym roku z pewnością zwiększymy nasz zysk EBITDA w porównaniu do ubiegłego roku, nieco powyżej 10 proc. Rozwój całego rynku wspiera także nasz rozwój – podkreśla Wolff.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Przemysł

Polityka

Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność

Parlament Europejski w tym tygodniu zaakceptował przyszłoroczny budżet Unii Europejskiej. Jest o 6 proc. wyższy niż tegoroczny i znalazły się w nim dodatkowe środki na skuteczniejsze wsparcie w zakresie ochrony zdrowia, pomocy humanitarnej, zarządzania granicami i zmian klimatu. – Wielkim zadaniem, które dzisiaj w budżecie nie ma swojego finansowania, jest pomaganie europejskiemu rynkowi zbrojeniowemu. Musimy znaleźć europejskie źródło finansowania tzw. militarnej strefy Schengen – ocenia europoseł Andrzej Halicki.

Infrastruktura

PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku

Wyniki finansowe i operacyjne PGE Polskiej Grupy Energetycznej za III kwartał 2024 roku są stabilne i zgodne z wcześniejszymi szacunkami, co pozwala utrzymać kurs na wielkoskalowe inwestycje transformujące polską energetykę – podała spółka. Jednym z flagowych projektów jest budowa Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica o łącznej mocy ok. 2,5 GW. W najbliższych dniach zapadnie decyzja inwestycyjna w sprawie jej pierwszego etapu, projektu Baltica 2.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.