Newsy

Coca-cola „odchudza” butelki. Mają być bardziej przyjazne środowisku i tańsze w produkcji

2013-03-22  |  06:40
Mówi:Iwona Jacaszek
Funkcja:Dyrektor ds. Korporacyjnych
Firma:Coca-Cola HBC Polska Sp. z o.o.
  • MP4
  • Butelki, w których Coca-Cola sprzedaje napoje, będą „chudsze”. Z jednej strony lżejsze opakowania to niższe koszty produkcji, ale równie ważna jest ekologia. Producent musi recyklować część butelek, dlatego poza zmniejszeniem ilości plastiku Coca-Cola prowadzi kampanie skłaniające Polaków do proekologicznych zachowań.

     – Mamy w tym zakresie strategię, żeby mieć zamknięty obieg opakowań. Produkujemy napoje, oddajemy je w ręce konsumentów, konsumenci je wypijają. Jeśli je wysegregują, te opakowania z powrotem staną się opakowaniami albo innymi przedmiotami codziennego użytku, na które można przerobić opakowania po naszych produktach – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska.

    Koncern rozpoczął już działania w tym kierunku. Ruszyła kampania zachęcająca Polaków do zgniatania wyrzucanych butelek. W ten sposób łatwiej transportować plastik do recyklingu, bo można go jednorazowo przewieść więcej. Według Iwony Jacaszek na Coca-Coli, jako na liderze rynku, ciąży szczególna odpowiedzialność i dlatego prowadzi rozmowy z innymi firmami na temat nowych technologii produkcji oraz edukacji w zakresie segregowania i recyklingu.

    Jak podkreśla dyrektor ds. korporacyjnych w koncernie, z uwagi na liczbę produkowanych opakowań, „odchudzenie” butelki nawet o 2-3 gramy przynosi znaczne oszczędności. Jednak proces ten jest stale kontrolowany, by zmiany w opakowaniach nie odbiły się na jakości produktu i bezpieczeństwie konsumentów.

     – Robimy bardzo dużo testów. Zmieniamy też technologię produkcji, żeby się upewnić, że ten napój będzie dalej spełniał standardy jakościowe, standardy bezpieczeństwa, nie będzie uciekał gaz – mówi Jacaszek. – Opakowania są przede wszystkim po to, żeby produkty spożywcze były bezpieczne. Nie możemy w nieskończoność „odchudzać” opakowań, jeżeli stracą walor bezpieczeństwa dla konsumenta.

    Coca-Cola cały czas pracuje nad nowymi materiałami. Przedstawicielka koncernu nie chce zdradzić, czego możemy spodziewać się w najbliższym czasie, ale podkreśla, że z założenia wszystkie butelki koncernu mogą być recyklowane. Coca-Cola nie używa żadnych opakowań, które nie mogą zostać użyte ponownie.

    Lżejsze butelki oznaczają spadek kosztów produkcji, ale Jacaszek podkreśla, że czynnik ekologiczny jest równie ważny. Coca-Cola jest objęta normami unijnymi, które zobowiązują producentów napojów do recyklingu określonej części opakowań. W zależności od materiału jest to od 22 do nawet 60 proc. Najwyższe normy dotyczą papieru, nieco niższe – plastiku i szkła.

    Zbudowanie sprawnego systemu recyklingu to kosztowny i wieloletni proces. Jak przyznaje Jacaszek, nie można obciążać Polaków kosztami szybkiego gonienia zachodniej Europy w tym zakresie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Kongres MOVE

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

    Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

    Ochrona środowiska

    Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

    Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

    Prawo

    Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

    Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.