Firmy w coraz większym stopniu opierają swoją działalność na analizie danych w czasie rzeczywistym. Systemy do jej obsługi nie wymagają specjalistycznej wiedzy IT [DEPESZA]
Dla każdej firmy – niezależnie od wielkości i branży – dane są dziś jednym z kluczowych zasobów pozafinansowych. Efektywne wykorzystywanie tych danych jest fundamentem większości biznesów, wpływając m.in. na produktywność przedsiębiorstwa i wypracowywane przez nie wyniki. – Połączenie uczenia maszynowego, analityki danych oraz zdarzeń (ang. events) generowanych w czasie rzeczywistym rozpoczyna jednak nowy etap bardziej optymalnego wykorzystania tych danych, co przekłada się na oszczędności, lepsze decyzje biznesowe i większy poziom satysfakcji klientów – mówi Sebastian Gawęda, ekspert Goldenore. Jak wskazuje, takie innowacyjne narzędzia mają zastosowanie m.in. w finansach, telekomunikacji, transporcie i logistyce, a zwłaszcza w handlu, pozwalając np. na bieżąco zarządzać doświadczeniami klientów i wpływać na ich decyzje zakupowe. Co istotne, obsługa tego typu systemów nie wymaga wiedzy programistycznej.
– Integracja systemów uczenia maszynowego i analityki w czasie rzeczywistym to dzisiaj klucz do wykorzystania potencjału ukrytego w danych, podejmowania lepszych decyzji biznesowych oraz optymalizacji procesów i poprawy doświadczeń użytkowników – mówi agencji Newseria Biznes Bartłomiej Wlazłowski, executive business partner w Goldenore.
Wykorzystanie danych jest dziś fundamentem działania każdej firmy. Natomiast technologia logicznej replikacji danych w czasie rzeczywistym (CDC) pozwala na wykorzystanie danych z wielu różnych baz na bieżąco. Jej integracja z systemami uczenia maszynowego i analityki umożliwia tworzenie zaawansowanych raportów oraz modeli prognostycznych, wykorzystujących także dane historyczne z działalności przedsiębiorstwa, do przewidywania przyszłych zdarzeń czy trendów i wykrywania anomalii. To z kolei pozwala zoptymalizować procesy decyzyjne i działanie firmy.
– Te zintegrowane narzędzia mają zastosowanie m.in. w celu wykrywania oszustw i fraudów w sektorze finansowym, przewidywania przyszłych awarii systemów w firmach produkcyjnych, prognozowania zapotrzebowania na produkty i dynamicznej aktualizacji stanów magazynowych bądź też dopasowywania oferty firmy do potrzeb klientów w czasie rzeczywistym, co jest dziś kluczowe np. w sektorze e-commerce – wymienia Sebastian Gawęda, senior solution architect w Goldenore.
W handlu internetowym tego typu rozwiązania umożliwiają np. wdrożenie dynamicznych cen, czyli ustalanie cen, ofert i opracowywanie promocji w czasie rzeczywistym na podstawie aktualnych potrzeb klientów, dokładnego prognozowania przyszłej sprzedaży, przewidywania przyszłych wzorców zakupowych klientów czy też generowania ofert marketingowych w czasie rzeczywistym na podstawie ich lojalności czy lokalizacji. Zdaniem eksperta kolejne branże, w których zintegrowane narzędzia mają duży potencjał zastosowania, to sektory finansowy i bankowy, telekomunikacja, retail, transport i logistyka, ale już dziś można znaleźć dla nich zastosowanie niemal w każdym przedsiębiorstwie i każdej branży.
– Wdrożenie w firmie nowoczesnej analityki w czasie rzeczywistym umożliwiają innowacyjne technologie Oracle Stream Analytics oraz Oracle GoldenGate, która pozwalają korzystać z danych praktycznie w każdym systemie opartym o bazę danych. Co więcej, pozwalają też analizować dane niestrukturalne z takich źródeł jak systemy produkcyjne (SCALA), czujniki IoT czy geolokalizacja – mówi Bartłomiej Wlazłowski.
– Oracle Stream Analytics może automatycznie przetwarzać i analizować duże ilości informacji w czasie rzeczywistym, korzystając z zaawansowanych wzorców korelacji, wzbogacania danych i algorytmów uczenia maszynowego. Dzięki temu można szybko rozpoznać sytuacje czy wydarzenia krytyczne, by skutecznie im przeciwdziałać – dodaje Sebastian Gawęda. – Wdrożenie takich narzędzi rozpoczyna nowy etap wykorzystania danych w firmie, co przekłada się na oszczędności, lepsze decyzje biznesowe i większy poziom satysfakcji klientów.
Połączenie rozwiązań Oracle GoldenGate oraz Oracle Stream Analytics zapewnia integrację, replikację oraz dystrybucję danych i umożliwia ich jednoczesną analizę w czasie rzeczywistym.
– Co ważne, nie trzeba być ekspertem w dziedzinie analizy danych, żeby skorzystać z tego rozwiązania. Wszystko to jest dostępne dla użytkownika biznesowego nawet bez umiejętności programowania (low-code, no-code). Jest to możliwe dzięki prostemu, intuicyjnemu i przejrzystemu interfejsowi, który podpowiada wiele istniejących wzorców korelacji zdarzeń i detekcji anomalii – mówi ekspert Goldenore.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.