Newsy

Logo „made in Poland” zachęca Polaków do kupowania. W promocji polskich marek pomaga godło Teraz Polska”

2016-01-13  |  06:45
Mówi:Krzysztof Przybył
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska
  • MP4
  • Ostatnie lata przyniosły rozkwit patriotyzmu konsumenckiego. Polacy coraz większą wagę przywiązują do pochodzenia produktu i chętnie sięgają po krajowe marki, w ten sposób wspierając polskie firmy i gospodarkę. Wzmacnianiu produktów „made in Poland” służy godło Teraz Polska, które rozpoznaje 70 proc. konsumentów. Firmy, instytucje badawcze i samorządy zainteresowane otrzymaniem godła mogą składać wnioski do 22 stycznia.

    Budowanie świadomości marki w społeczeństwie jest wciąż niedostateczne. Ostatnie lata przyniosły wyraźny postęp. Widać zwiększone zainteresowania społeczne polskimi produktami, czyli zjawisko patriotyzmu konsumenckiego – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska. – To może jest zbieżne z tym, że społeczeństwo się bogaci, zarówno w środki materialne, jak i w wiedzę.

    Jak podkreśla, stwierdzenie, że Polacy są patriotami zakupowymi jest wciąż jeszcze zbyt daleko idące, ale widać postępy. Coraz częściej o zakupie danego produktu decyduje kraj pochodzenia. W badaniach przeprowadzonych przez dr. Tomasza Barana i prof. Dominikę Maison w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego „Ariadna” 84 proc. Polaków deklaruje, że często sięga po polskie produkty. 86 proc. społeczeństwa chce wspierać rodzime firmy poprzez kupowanie ich produktów.

    Oczywiście, produkty te zawsze muszą być konkurencyjne cenowo, bo liczy się nie tylko najwyższa jakość, lecz także cena. Na szczęście jest ona w miarę przyzwoita, a i jakość od lat jest coraz lepsza – mówi Krzysztof Przybył.

    Po rodzime produkty chętnie sięgają również najbogatsi Polacy. Raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Polskie marki premium i luksusowe. Edycja 2015” wskazuje, że dla 56 proc. najbogatszych osób metka „made in Poland” stanowi zachętę do zakupu. Dla blisko połowy pochodzenie marki ma duże znaczenie.

    Jest jeszcze cała grupa społeczna – mówię o dojrzalszej części społeczeństwa – zachłyśnięta zachodnimi markami, które przez lata nie były dostępne i chociażby z tego powodu są poszukiwane przez konsumentów. Młodzi już zupełnie inaczej do tego podchodzą – patrzą na kwestie przydatności i jakości. Jeśli ich stać, to patrzą na element polskości – wyjaśnia prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska.

    Budowaniu świadomości polskiej marki służy m.in. godło Teraz Polska. To odznaczenie dla najlepszych polskich produktów i usług, a także gmin i innowacyjnych przedsięwzięć. Do 22 stycznia zainteresowane uzyskaniem godła podmioty mogą składać wnioski do Fundacji.

    Przez ostatnie 25 lat prowadzenia konkursu Teraz Polska dorobiliśmy się ponad 40 komisji eksperckich opartych o instytuty naukowe i wyższe uczelnie zapewniające nam bezstronność przy badaniu konkretnego produktu, usługi czy samorządu – wyjaśnia Krzysztof Przybył. – Po pierwszym etapie konkursu, czyli po badaniu eksperckim, każdy zainteresowany otrzymuje odpowiedni dokument, w którym jest opisane, na jakim poziomie i jak wygląda na tle pozostałych dany produkt czy usługa. Po działaniu komisji eksperckiej, czyli po nominacji, kapituła przechodzi do głosowania i wybiera najlepszych z najlepszych.

    Laureaci konkursu mają prawo przez kolejne 12 miesięcy posługiwać się godłem Teraz Polska przy promocji swoich produktów, usług i przedsięwzięć. To daje pewną przewagę konkurencyjną. Badania opinii wskazują, że ponad 70 proc. konsumentów zna konkurs i jego godło, a także kojarzy go z potwierdzeniem wysokiej jakości produktu.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

    Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

    Bankowość

    RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

    W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

    Handel

    Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

    – Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.