Newsy

Na prezenty pod choinkę Polacy wydadzą ok. 500 złotych

2014-12-05  |  06:00
Mówi:Aniela Hejnowska
Funkcja:dyrektor zarządzający
Firma:Groupon Polska
  • MP4
  • Blisko 90 proc. Polaków zamierza w tym roku kupić prezenty najbliższym. Średni budżet na ten cel to 500 zł, czyli 14 proc. domowego budżetu. Podarunki znajdują się jednak na ostatnim miejscu świątecznych priorytetów. Z badań przeprowadzonych przez firmę Groupon wynika, że w tym roku najważniejsze jest spędzanie czasu z rodziną, wspólne ubieranie choinki i wigilijna kolacja.

    Przedświąteczna gorączka nie jest dla Polaków powodem do stresu. Tylko 30 proc. ankietowanych przyznało, że zaczyna się denerwować z tego powodu. 18,7 proc. z nich jako świąteczną zmorę wskazało korki i opóźnienia komunikacyjne. Na świecie najmniej zestresowani z powodu Bożego Narodzenia są Hiszpanie, tylko 15 proc. z nich deklaruje, że czuje jakiekolwiek podenerwowanie związane ze świętami. Natomiast najbardziej zestresowanym narodem są Belgowie – stres świąteczny odczuwa aż 60 proc. z nich.

    Badania pokazały też, że wbrew pozorom święta dla Polaków nie mają charakteru komercyjnego – prezenty są na ostatnim miejscu pod względem świątecznych priorytetów. Jako najważniejsze wskazało je tylko 2,6 proc. badanych. Zdecydowanie ważniejsze jest spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi.

    77 proc. Polaków deklaruje, że najistotniejsze w świętach jest ich przeżywanie i bliskość z rodziną, czyli właśnie kolacja wigilijna czy wspólne ubieranie choinki. To przeżywanie i bycie razem jest dla nas na pierwszym miejscu. Oczywiście prezenty są w tle tego wszystkiego, one są ważnym elementem, ale nie najważniejszym – mówi Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzający Groupon Polska, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.

    86 proc. badanych Polaków planuje kupić prezenty, średnio każdy z nas wręczy dziewięć podarunków. Na tegoroczne upominki świąteczne Polacy zamierzają wydać średnio 486,54 zł, co będzie stanowić 14 proc. budżetu domowego. Własnoręcznie zrobione prezenty planuje przygotować jedynie 0,3 proc. respondentów. Podobną kwotę na upominki zamierzają wydać Hiszpanie i Argentyńczycy. Najhojniejsi okazali się Brytyjczycy, którzy zamierzają wydać średnio 2 783 zł, czyli 19 proc. swojego budżetu domowego. Mieszkańcy wszystkich krajów, które zostały poddane badaniu, najwięcej zamierzają wydać na prezenty dla dzieci. Polakom najtrudniej wybrać prezent dla chłopaka lub męża oraz ojca, kłopoty z wybraniem odpowiedniego upominku dla partnera ma 19 proc. badanych, a taty aż 15 proc. Zdecydowanie najłatwiej znaleźć pomysł na prezent dla kobiety: mamy, siostry lub babci.

    Większość mężczyzn deklaruje, że z dużym wyprzedzeniem myśli o prezencie dla kobiecej części rodziny i że planuje, co kupi. Natomiast kobiety zakup prezentów dla mężczyzn odkładają na ostatni moment – mówi Aniela Hejnowska.

    Część badanych zadeklarowała, że zdarza się im zapomnieć o bożonarodzeniowych prezentach. Najczęściej zapomina się o dalszej rodzinie i dziadkach. Prawie połowa zapominalskich przyznałaby się do błędu, ale co trzeci skłamałby, że sklep nie zdążył dostarczyć prezentu na czas.

    Aż 37 proc. badanych przyznaje, że liczy na osobisty i znaczący prezent. Polacy chcą także, aby prezenty ich inspirowały i spełniały ich marzenia. Wysoko znalazły się takie podarunki, jak romantyczna wycieczka z ukochanym i więcej czasu z bliskimi, ale także „doświadczenie życia”, takie jak skok ze spadochronem czy rajd samochodowy.

    Co ważne, ponad połowa Polaków chciałaby znaleźć prezenty pod żywą choinką.

    Firma Groupon zbadała zwyczaje świąteczne mieszkańców jedenastu krajów, w tym Polski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.