Newsy

Na przedświątecznym sezonie zakupowym korzystają również fast foody, kawiarnie i restauracje

2014-12-10  |  06:30

Im lepiej radzi sobie gospodarka, tym chętniej Polacy jadają poza domem. IV kwartał jest wyjątkowo dobry dla barów szybkiej obsługi, kawiarni i restauracji – sprzyja im sezon zakupowy i zwiększony ruch w galeriach handlowych. Restauratorzy wierzą w siłę trwającego trendu.

Tradycyjnie III i IV kwartał to dla restauratorów lepsza połowa roku. W grudniu zwiększone obroty to efekt sezonu zakupowego przed Bożym Narodzeniem.

W naszych restauracjach rosną transakcje, co jest bardzo dobrym prognostykiem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Mroczyński, dyrektor ds. strategii z AmRest, która zarządza w Polsce takimi markami, jak KFC, Pizza Hut, Burger King czy Starbucks.

Większy ruch w restauracjach i fast foodach to jednak nie tylko efekt sezonowy. Coraz większa zamożność społeczeństwa i zmiana przyzwyczajeń powodują, że Polacy chętniej jadają poza domem.

Branża jest bardzo mocno skorelowana ze wzrostem gospodarczym, a ten trwa nieprzerwanie od 25 lat i z tego korzystamy – mówi Mroczyński. – Polacy zmieniają swoje przyzwyczajenia, coraz częściej wychodzą do restauracji i m.in. dzięki temu możemy rozwijać naszą działalność w takim tempie jak dziś.

Zapowiada, że w przyszłym roku spółka będzie koncentrować się na rozwoju marek, które już ma w portfelu, i rynków, na których już jest obecna.

– Tradycyjnie planujemy skupić się na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej z markami KFC, Burger King, Starbucks oraz Pizza Hut. Poza tym regionem pragniemy rozwijać nasze własne marki – La Tagliatella w Hiszpanii oraz Blue Frog w Chinach – stwierdza dyrektor ds. strategii AmRest.

Szczególnie z chińską marką firma wiąże duże nadzieje. Już teraz Blue Frog notuje najwyższą sprzedaż w strukturze AmRest.

– Istnieje szansa, że będziemy jedną z polskich spółek, która odniesie olbrzymi sukces w Chinach – przekonuje Wojciech Mroczyński.

Łączna liczba restauracji w portfelu AmRestu to 781. Spółka założyła na ten rok plan 90 otwarć nowych restauracji i wyniki po III kwartałach wskazują, że uda się zbliżyć do tej liczby (w III kwartale otworzyła ich 21). Zapowiada, że w przyszłym chce zachować tempo otwarć, widząc duży potencjał na każdym z rynków .

AmRest Holdings SE jest największą firmą prowadzącą sieć restauracji w Europie Środkowo-Wschodniej. Działa w oparciu o franczyzę znanych brandów oraz rozwija własne marki.

Kurs akcji spółki od kilku miesięcy znajduje się w trendzie wzrostowym (w ciągu 4 miesięcy wzrósł o ponad 50 proc.), co wynika z poprawiających się wyników finansowych AmRestu (m.in. wzrost zysku EBITDA w trzecim kwartale 2014 r. o 30 proc. w stosunku do roku poprzedniego oraz wzrost sprzedaży o 9,9 proc. w takim samym okresie).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy

Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.

Ochrona środowiska

W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.

Konsument

Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.