Newsy

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

2025-07-17  |  06:25

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Z raportu Deloitte’a „2024 CxO Sustainability Report: Signs of a shift in business climate action”, obejmującego badania z 27 krajów świata, wynika, że w ubiegłym roku 85 proc. organizacji zwiększyło swoje inwestycje w praktyki proekologiczne, co stanowi wzrost o 10 pp. w porównaniu z 2023 rokiem.

– Firmy koncentrują się na swoich usługach, na rozwoju własnej działalności gospodarczej. Ważne jest to, aby rozwijać spółkę, ale jednocześnie zadbać o to, w jaki sposób tworzymy usługi czy produkty. W jaki sposób możemy przyspieszyć transformację? Poprzez wybory produktów, które są potrzebne dzisiaj do wygenerowania usługi czy produktu – mówi agencji Newseria Jarosław Chwastowicz, dyrektor ds. customer experience w Lyreco Polska. – Dzisiaj klient jest w stanie wybrać sobie produkt, który wpływa mniej negatywnie na środowisko lub też pozytywnie, w takim znaczeniu, że możemy go wrócić do obiegu zamkniętego.

Zrównoważone podejście firm do procesów zakupowych może uwzględniać zarówno wpływ na środowisko naturalne, jak i kwestie społeczne. W tym pierwszym aspekcie chodzi m.in. o redukcję emisji CO2, ilości odpadów, zanieczyszczenia plastikiem czy wykorzystania zasobów naturalnych. Z kolei w drugim aspekcie ważne dla zamawiających są takie wartości jak uczciwe warunki pracy, wsparcie dla lokalnych społeczności czy też walka z wykorzystywaniem do pracy dzieci. Zrównoważone zamówienia stają się coraz częściej istotną częścią strategii ESG w organizacjach mocno stawiających nacisk na zrównoważony rozwój. W części firm wdrażana jest nawet odrębna strategia zrównoważonych zakupów, która uwzględnia wymienione kwestie. Jednym z kroków do tego, by zmieniać proces zakupowy w firmach, jest współpraca z dostawcami.

– Rynek oczekuje od firm produktu, usługi i etycznego działania w stosunku i do pracowników, i do planety, dlatego nasza synergia z biznesem jest następująca: dostarczamy w sposób zrównoważony produkty, usługi do każdego miejsca pracy po to właśnie, aby biznes mógł się skoncentrować na tym, co dla niego jest najważniejsze – mówi przedstawiciel Lyreco. – Nasza oferta daje pewne poczucie stabilności, transparentnego działania i współpracy po to, aby nasi partnerzy biznesowi mogli się rozwijać, a my w tak zwanym zakresie trzecim (ślad węglowy – red.) będziemy w stanie dostarczać ofertę, która będzie policzalna z punktu widzenia raportowań niefinansowych.

W Lyreco służy do tego program Sustainable Selection by Lyreco i specjalna metodyka oceny produktów audytowana co roku przez z SGS, firmę wyspecjalizowaną w dziedzinie certyfikacji. Dzięki specjalnym oznaczeniom produktów klient biznesowy może wybierać spośród tych bardziej przyjaznych środowisku (Planet), np. środków czystości czy opakowań wielokrotnego użytku, wspierających wellbeing i bezpieczeństwo pracowników (People at work) oraz wspierających lokalne społeczności, programy społeczne i organizacje charytatywne (Community).

– Klient, filtrując na naszej stronie produkty poprzez tę etykietę, wie, kogo wspiera. Znajdziemy tam głównie produkty od producentów polskich, a jeżeli produkt jest z zagranicy, wówczas klient wie, że dana organizacja wspiera swoje otoczenie lokalne różnymi inicjatywami. My te inicjatywy audytujemy, w centrali działa specjalnie powołana do tego jednostka – mówi Jarosław Chwastowicz. – Zanim zaczniemy pracę z jakimkolwiek podmiotem, chcemy sprawdzić, czy nasz poziom wartości jest ten sam. Zaczynamy od kodeksu etycznego i to jest coś, co musi zostać podpisane, następnie uzupełniamy razem tzw. kartę dostawcy, która została zaudytowana przez SGS, abyśmy mieli pewność, że certyfikaty, o które pytamy naszych nowych producentów, mają faktyczny wpływ na biznes i na naszą planetę.

Ocena dostawcy jest pierwszym obowiązkowym kryterium, które opiera się na standardzie ESG. W drugim kroku dokonywana jest ocena samego produktu (pod warunkiem że ocena dostawcy została pomyślnie ukończona) pod kątem takich kwestii jak możliwość recyklingu samego produktu i jego opakowania, możliwość ponownego użycia lub odnowienia produktu. Lyreco wskazuje, że w 2023 roku połowę sprzedaży stanowiły zielone produkty. Zgodnie ze strategią firmy do 2026 roku 90 proc. obrotów ma pochodzić z kategorii Sustainable Selection by Lyreco.

– Chcemy szerzyć wiedzę wśród nowego pokolenia, które za chwilę wejdzie na rynek pracy, ale również budować strategiczne partnerstwa z tymi, którzy również chcą się długoterminowo rozwijać i stawiają na zrównoważony, długoterminowy wzrost – wskazuje dyrektor ds. customer experience w Lyreco Polska.

Jak wskazują eksperci od ESG, decyzje zakupowe biznesu mogą mieć realne przełożenie na kwestie środowiskowe i społeczne. Długoterminowa strategia w obszarze zamówień przynosi firmom korzyści zarówno wizerunkowe, jak i ekonomiczne, zmniejszając koszty operacyjne i zwiększając przychody od klienta końcowego, który coraz bardziej docenia zrównoważone działania biznesu.

Budowanie zrównoważonych łańcuchów dostaw jest jednak dla firm sporym wyzwaniem. Jak wynika z ubiegłorocznego globalnego badania Amazon Business na temat zrównoważonych zamówień publicznych, 85 proc. respondentów (spośród osób odpowiedzialnych za ten obszar w organizacjach reprezentujących dziewięć różnych branż) stwierdziło, że ma problem z pozyskaniem dostawców, którzy przestrzegają zrównoważonych praktyk, przez co trudno im osiągnąć własne cele w zakresie odpowiedzialnych zakupów. Czterech na 10 badanych spośród tych, którzy nie mają wyznaczonych celów w tej dziedzinie, i tak bierze pod uwagę kwestie ESG u dostawcy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności

W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.

Farmacja

Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.

Prawo

Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.