Newsy

Pod choinkę Polacy wolą dostać książkę niż pieniądze. Większość zostanie obdarowana kryminałem lub powieścią sensacyjną

2014-12-24  |  06:20
Mówi:Karolina Wójtowicz
Funkcja:sprzedawca
Firma:księgarnia Matras
  • MP4
  • Blisko połowa Polaków chciałaby pod choinką znaleźć książki. Tyle samo z nas po prezent wybierze się właśnie do księgarni  wynika z badań firmy Deloitte. Wybierając książkę na prezent, Polacy nie kupują swoich ulubionych autorów, szukają raczej nowości lub literackiej klasyki. Najchętniej kupowane pozycje to kryminały i powieści sensacyjne.

    Badania przeprowadzone przez firmę Deloitte pokazują, że w tym roku książki podaruje swojej rodzinie i przyjaciołom aż 41 proc. Polaków. Książkowe prezenty równie chętnie wręczają zarówno mężczyźni (40 proc.), jak i kobiety (43 proc.). Książka okazała się też najbardziej pożądanym prezentem o znalezieniu jej pod choinką marzy bowiem aż 42 proc. respondentów, podczas gdy tylko 38 proc. chciałoby dostać gotówkę. Polacy, zwłaszcza kobiety, lubią wręczać prezenty praktyczne, a za taki uważają właśnie książki. Jest to także ich zdaniem upominek uniwersalny.

    – Pierwszy pomysł, na jaki wpadają ludzie, szukając prezentu świątecznego, to książka, bo to jest uniwersalny podarunek, którym możemy obdarować zarówno dziecko, jak i osobę dorosłą. Książka to jest dobry prezent dla każdego, w każdym wieku. Coraz więcej osób czyta – to nie prawda, że Polacy nie czytają książek. A w grudniu rzeczywiście zainteresowanie pozycjami wydawniczymi bardzo wzrasta – mówi Karolina Wójtowicz, sprzedawca w księgarni Matras, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.

    Osoby, które regularnie czytają, mają swoich ulubionych pisarzy, gatunki literackie i tematykę. Szukając książkowego upominku, Polacy nie zawsze kierują się jednak swoimi preferencjami. Najczęściej wybierają modne nowości lub literacką klasykę. Chętnie też zdają się na opinię sprzedawców księgarni.

    – Najczęściej wybierane są kryminały i powieści grozy, np. najnowsza książka Stephena Kinga „Przebudzenie”. Zależy też dla kogo kupujemy książkę, bo kobiety wolą czytać powieści obyczajowe, romanse i powieści historyczne, choć nie jest to regułą – dobra powieść sensacyjna też ucieszy na pewno wiele kobiet – mówi Karolina Wójtowicz.

    Nie tylko Polacy chętnie podarują bliskim literackie upominki pod choinkę. Z badań firmy Deloitte, przeprowadzonych w siedemnastu krajach, wynika, że książka będzie najpopularniejszym prezentem gwiazdkowym także w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i we Włoszech.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.