Newsy

Pogarsza się nasz wzrok. 135 milionów osób na świecie używa soczewek zamiast okularów

2013-04-25  |  06:00
Mówi:prof. Lyndon Jones
Funkcja:dyrektor Centrum Badań nad Szkłami Kontaktowymi
Firma:Uniwersytet Waterloo w Kanadzie
  • MP4
  • Lekarze na całym świecie alarmują, że systematycznie pogarsza się nasz wzrok. To przede wszystkim efekt niezdrowych zachowań i przyzwyczajeń, np. długich godzin spędzanych przed komputerem. W krajach wschodniej Azji problem krótkowzroczności dotyka nawet 90 proc. dwudziestolatków. Coraz więcej osób zamienia też okulary na soczewki, które korygują problemy wzroku.

    Według szacunków branży optycznej, z soczewek kontaktowych korzysta około 135 milionów ludzi na całym świecie. Głównie w Japonii, Ameryce Północnej i na północy Europy. 

     – Globalny rynek soczewek kontaktowych jest szacowany na około 16 miliardów dolarów – mówi prof. Lyndon Jones, dyrektor Centrum Badań nad Soczewkami Kontaktowymi z Uniwersytetu Waterloo w Kanadzie.

    Co ważne, rynek wciąż rośnie i rozwija się. Pojawiają się nowe technologie produkcji soczewek kontaktowych, ale i nowe produkty. Dzięki zastosowaniu specjalnych materiałów oferta adresowana jest dzisiaj, m.in. do osób z astygmatyzmem oraz ludzi po 50. roku życia, którzy zaczynają mieć problem z widzeniem z bliska. Zdaniem eksperta, to właśnie w tych obszarach w najbliższym czasie będą obserwowane największe wzrosty.

    Wciąż największym wyzwaniem dla producentów soczewek jest komfort użytkownika. Jak podkreśla prof. Lyndon Jones, ten problem został po części rozwiązany przez używanie soczewek jednodniowych, które można założyć rano i zdjąć wieczorem, bez konieczności czyszczenia. Jako pierwsi na świecie jednodniowe silikonowo-hydrożelowe soczewki kontaktowe wprowadzili na rynek specjaliści Johnson & Johnson Vision Care i póki co, są one jednymi z najczęściej wybieranych przez użytkowników.

     – Szacuje się, że około pół procent światowej populacji nosi soczewki kontaktowe – mówi prof. Lyndon Jones – Co ciekawe, w Europie na niektórych rynkach, jak na przykład w Norwegii czy w Danii, wybiera je nawet 10 proc. osób z wadą wzroku.

    Problemy ze wzrokiem stają się znakiem naszych czasów. Lawinowo rośnie przede wszystkim liczba osób z krótkowzrocznością. 

     – Szczególnie w Azji, gdzie obserwujemy, że 90 proc. osób w wieku dwudziestu paru lat staje się krótkowzroczna – mówi prof. Jones. – Powód? Coraz częściej wykonujemy pracę z bliska – głównie przy komputerach, używamy telefonów czy gramy w gry komputerowe.

    I dodaje, że aby w porę uniknąć problemów ze wzrokiem albo ich nie pogłębiać, należy przede wszystkim unikać długotrwałej pracy z urządzeniami elektronicznymi i więcej czasu spędzać na świeżym powietrzu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Ochrona środowiska

    Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje

    Fundacja ClientEarth w imieniu dwóch osób chorych na astmę pozwała właśnie Skarb Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Po raz pierwszy w Polsce sąd będzie musiał zbadać, czy istnieje bezpośredni związek między zanieczyszczeniem powietrza a poważnymi schorzeniami. To przełomowa sprawa, która może zmienić sposób egzekwowania prawa do życia i zdrowia.

    Polityka

    1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności

    Parlament Europejski w środę zatwierdził skład nowej Komisji Europejskiej. Nowi komisarze obejmą urzędy 1 grudnia. Wśród nich po raz pierwszy znaleźli się komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności. Start drugiej kadencji KE pod wodzą Ursuli von der Leyen tylko o miesiąc wyprzedza rozpoczęcie polskiej prezydencji w Radzie UE. Polska będzie więc mieć wpływ na dwustronną współpracę między tymi dwiema instytucjami.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.