Mówi: | prof. Lyndon Jones |
Funkcja: | dyrektor Centrum Badań nad Szkłami Kontaktowymi |
Firma: | Uniwersytet Waterloo w Kanadzie |
Pogarsza się nasz wzrok. 135 milionów osób na świecie używa soczewek zamiast okularów
Lekarze na całym świecie alarmują, że systematycznie pogarsza się nasz wzrok. To przede wszystkim efekt niezdrowych zachowań i przyzwyczajeń, np. długich godzin spędzanych przed komputerem. W krajach wschodniej Azji problem krótkowzroczności dotyka nawet 90 proc. dwudziestolatków. Coraz więcej osób zamienia też okulary na soczewki, które korygują problemy wzroku.
Według szacunków branży optycznej, z soczewek kontaktowych korzysta około 135 milionów ludzi na całym świecie. Głównie w Japonii, Ameryce Północnej i na północy Europy.
– Globalny rynek soczewek kontaktowych jest szacowany na około 16 miliardów dolarów – mówi prof. Lyndon Jones, dyrektor Centrum Badań nad Soczewkami Kontaktowymi z Uniwersytetu Waterloo w Kanadzie.
Co ważne, rynek wciąż rośnie i rozwija się. Pojawiają się nowe technologie produkcji soczewek kontaktowych, ale i nowe produkty. Dzięki zastosowaniu specjalnych materiałów oferta adresowana jest dzisiaj, m.in. do osób z astygmatyzmem oraz ludzi po 50. roku życia, którzy zaczynają mieć problem z widzeniem z bliska. Zdaniem eksperta, to właśnie w tych obszarach w najbliższym czasie będą obserwowane największe wzrosty.
Wciąż największym wyzwaniem dla producentów soczewek jest komfort użytkownika. Jak podkreśla prof. Lyndon Jones, ten problem został po części rozwiązany przez używanie soczewek jednodniowych, które można założyć rano i zdjąć wieczorem, bez konieczności czyszczenia. Jako pierwsi na świecie jednodniowe silikonowo-hydrożelowe soczewki kontaktowe wprowadzili na rynek specjaliści Johnson & Johnson Vision Care i póki co, są one jednymi z najczęściej wybieranych przez użytkowników.
– Szacuje się, że około pół procent światowej populacji nosi soczewki kontaktowe – mówi prof. Lyndon Jones – Co ciekawe, w Europie na niektórych rynkach, jak na przykład w Norwegii czy w Danii, wybiera je nawet 10 proc. osób z wadą wzroku.
Problemy ze wzrokiem stają się znakiem naszych czasów. Lawinowo rośnie przede wszystkim liczba osób z krótkowzrocznością.
– Szczególnie w Azji, gdzie obserwujemy, że 90 proc. osób w wieku dwudziestu paru lat staje się krótkowzroczna – mówi prof. Jones. – Powód? Coraz częściej wykonujemy pracę z bliska – głównie przy komputerach, używamy telefonów czy gramy w gry komputerowe.
I dodaje, że aby w porę uniknąć problemów ze wzrokiem albo ich nie pogłębiać, należy przede wszystkim unikać długotrwałej pracy z urządzeniami elektronicznymi i więcej czasu spędzać na świeżym powietrzu.
Czytaj także
- 2025-03-04: W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu
- 2023-06-06: Polacy pracują nad soczewkami, które rozwiążą problem starczowzroczności. Ich rozwiązanie ma zapewnić ostre widzenie z każdej odległości
- 2021-09-06: Katarzyna Cichopek: Dbanie o wzrok mój i moich najbliższych jest dla mnie bardzo ważne. Okulary „gotowce”, które można kupić właściwie wszędzie, uważam za zło absolutne
- 2020-02-21: Mobilne mikroskopy mogą już rozpoznawać choroby. Trwają prace nad wbudowaniem ich w okulary
- 2020-02-10: Opracowano skuteczną metodę leczenia dysleksji. Inteligentne okulary pozwalają niemal natychmiast osiągnąć efekt terapeutyczny
- 2019-09-18: Postęp technologii medycznych i inteligentnego domu wymusza miniaturyzację baterii. Opracowano już ogniwa o grubości mniejszej niż 1 milimetr
- 2019-05-27: Zenon Martyniuk: często fani w sklepie czy na ulicy chcą, żebym im zaśpiewał „Przez twe oczy zielone”. Jak nie jestem zajęty, to śpiewam
- 2019-01-24: Trwa walka ze szkodliwym promieniowaniem emitowanym przez panele LCD i LED. Na rynku pojawia się coraz więcej nowoczesnych filtrów oraz okularów
- 2019-02-08: Okulary rozszerzonej rzeczywistości z coraz większą liczbą nowych funkcji. Pozwolą sprawdzać ceny akcji, zamówić taksówkę oraz zrealizować transmisje na żywo
- 2019-02-13: Urządzenie w formie przystawki do smartfona pozwoli samodzielnie zbadać wzrok. To szansa na lepszą diagnostykę chorób oczu m.in. u osób starszych
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.