Newsy

Polacy postawią na praktyczne prezenty. Będą ich szukać w internecie i porównywać ceny

2012-11-08  |  12:20
Mówi:Adam Chróścielewski
Funkcja:Dyrektor Działu Audytu
Firma:Deloitte
  • MP4

    Blisko 1300 zł – tyle polska rodzina wyda na tegoroczne święta Bożego Narodzenia. To 12 proc. więcej niż w ubiegłym roku – wynika z raportu Deloitte. Po raz pierwszy w tym roku wydamy więcej na jedzenie niż prezenty. Zgodnie z deklaracjami na podarunkach dla najbliższych Polacy zamierzają oszczędzać. Będą szukać bardziej praktycznych pomysłów i to w internecie lub w tańszych sklepach.

    Tegoroczne deklaracje niewiele odbiegają od ubiegłorocznych wydatków. Statystyczna rodzina chce wydać na świąteczne prezenty i jedzenie 1280 zł. W ubiegłym wydała 1150 zł. Jednak przed zeszłoroczną Gwiazdką Polacy zdecydowanie przeszacowali swoje plany zakupowe.

     – W 2011 deklarowaliśmy, że wydamy kwotę bliską 2000 złotych. Czyli widać bardzo dużą różnice między tym, co planowaliśmy a tym, co rzeczywiście wydaliśmy w poprzednim roku. Jest to bardzo ciekawy trend, którego nie było w latach poprzednich – mówi Adam Chróścielewski, Dyrektor w Dziale Audytu Deloitte, współautor raportu „Zakupy Świąteczne 2012”.

    Podobna sytuacja miała miejsce również wśród Włochów. Natomiast Grecy i Słowacy wydali znacznie więcej niż deklarowali. W tym roku statystyczna europejska rodzina przeznaczy na świąteczne wydatki 2 420 zł.

    Badanie Deloitte wskazuje, że Polacy coraz bardziej pesymistycznie patrzą w przyszłość. 

     – W Polsce ok. 80 procent ankietowanych uważa, ze sytuacja nie idzie w dobrym kierunku. Natomiast w takich krajach jak Włochy, Grecja czy Portugalia ankietowanym wydaje się, że kryzys mają już za sobą. Patrzą bardziej optymistycznie w przyszłość.  – podkreśla  w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Adam Chróścielewski.

    Jedynie 13 proc. ankietowanych uważa, że polska gospodarka jest w dobrej kondycji. Większość spodziewa się pogorszenia sytuacji w 2013 roku. W Europie pesymistyczne nastroje dominują wśród 45 proc. badanych.

    W związku z tym Polacy zapowiadają, że będą szukać oszczędności w świątecznych wydatkach. Jak podkreślają autorzy raportu, charakteryzuje nas bardzo pragmatyczne podejście, jeśli chodzi o prezenty gwiazdkowe.

     – Kupujemy zdecydowanie prezenty praktyczne. Stawiamy na nie szczególnie w przypadku dzieci i młodzieży. Kupujemy takie podarunki jak zabawki edukacyjne, co ma służyć rozwojowi – wyjaśnia Adam Chróścielewski.

    Jego zdaniem Polacy stają się bardziej świadomymi konsumentami i szukają optymalnych rozwiązań za pośrednictwem różnych kanałów sprzedaży. Nadal preferujemy tradycyjne sklepy, ale aż 44 proc. badanych zadeklarowało, że gwiazdkowe prezenty kupi przez internet. W Europie odsetek ten jest 11 pkt. proc. niższy.

     – Jesteśmy mistrzami procedury tzw. ‘cross channel’, czyli staramy się porównywać ceny. Porównujemy je zarówno przez porównywarki internetowe, przez media społecznościowe, jak i w sklepach stacjonarnych. Robi to zdecydowana większość z nas, ponad 90 procent – podkreśla dyrektor działu audytu w Deloitte. 

    Jednak popularność zakupów online nie dotyczy produktów spożywczych. Składniki na świąteczne potrawy kupi w internecie tylko co dziesiąty Polak. Większość wybiera hipermarkety, supermarkety i tradycyjne sklepy.

    W tym roku wymarzonym prezentem dla Europejczyków jest gotówka. Po raz pierwszy od lat wygrała z książkami. W Polsce gotówkę chciałoby dostać 40 proc. ankietowanych, książkę nieco więcej – 41 proc. Natomiast pieniądze wyprzedziły bardzo popularne dotąd kosmetyki i perfumy (37 proc).

     – Co interesujące, w koszyku dóbr, które chcielibyśmy otrzymać od św. Mikołaja w 2012 roku pojawiły się takie prezenty, jak smartfony czy tablety, których nie widzieliśmy w latach poprzednich – mówi Adam Chróścielewski.

    O takim prezencie marzy odpowiednio 22 proc. i 24 proc. badanych, czyli ok. 10 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Takich podarunków nie zamierzamy jednak sprawiać najbliższym. Przede wszystkim będziemy kupować książki, kosmetyki i słodycze. Gotówkę podaruje tylko 13 proc. ankietowanych.

    Z badania Deloitte wynika, że Polacy nie zamierzają zadłużyć się przed Bożym Narodzeniem. Co czwarty z ankietowanych zamierza płacić za gwiazdkowe zakupy kartą kredytową, a tylko 5 proc. z nas chce zaciągnąć na ten cel kredyt w banku lub u znajomych.

    Badanie „Zakupy Świąteczne 2012” roku zostało przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte w 18 europejskich krajach .

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie

    Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.

    Ochrona środowiska

    Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro

    Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.

    IT i technologie

    Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu

    Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.