Mówi: | Adam Chróścielewski |
Funkcja: | Dyrektor Działu Audytu |
Firma: | Deloitte |
Polacy postawią na praktyczne prezenty. Będą ich szukać w internecie i porównywać ceny
Blisko 1300 zł – tyle polska rodzina wyda na tegoroczne święta Bożego Narodzenia. To 12 proc. więcej niż w ubiegłym roku – wynika z raportu Deloitte. Po raz pierwszy w tym roku wydamy więcej na jedzenie niż prezenty. Zgodnie z deklaracjami na podarunkach dla najbliższych Polacy zamierzają oszczędzać. Będą szukać bardziej praktycznych pomysłów i to w internecie lub w tańszych sklepach.
Tegoroczne deklaracje niewiele odbiegają od ubiegłorocznych wydatków. Statystyczna rodzina chce wydać na świąteczne prezenty i jedzenie 1280 zł. W ubiegłym wydała 1150 zł. Jednak przed zeszłoroczną Gwiazdką Polacy zdecydowanie przeszacowali swoje plany zakupowe.
– W 2011 deklarowaliśmy, że wydamy kwotę bliską 2000 złotych. Czyli widać bardzo dużą różnice między tym, co planowaliśmy a tym, co rzeczywiście wydaliśmy w poprzednim roku. Jest to bardzo ciekawy trend, którego nie było w latach poprzednich – mówi Adam Chróścielewski, Dyrektor w Dziale Audytu Deloitte, współautor raportu „Zakupy Świąteczne 2012”.
Podobna sytuacja miała miejsce również wśród Włochów. Natomiast Grecy i Słowacy wydali znacznie więcej niż deklarowali. W tym roku statystyczna europejska rodzina przeznaczy na świąteczne wydatki 2 420 zł.
Badanie Deloitte wskazuje, że Polacy coraz bardziej pesymistycznie patrzą w przyszłość.
– W Polsce ok. 80 procent ankietowanych uważa, ze sytuacja nie idzie w dobrym kierunku. Natomiast w takich krajach jak Włochy, Grecja czy Portugalia ankietowanym wydaje się, że kryzys mają już za sobą. Patrzą bardziej optymistycznie w przyszłość. – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Adam Chróścielewski.
Jedynie 13 proc. ankietowanych uważa, że polska gospodarka jest w dobrej kondycji. Większość spodziewa się pogorszenia sytuacji w 2013 roku. W Europie pesymistyczne nastroje dominują wśród 45 proc. badanych.
W związku z tym Polacy zapowiadają, że będą szukać oszczędności w świątecznych wydatkach. Jak podkreślają autorzy raportu, charakteryzuje nas bardzo pragmatyczne podejście, jeśli chodzi o prezenty gwiazdkowe.
– Kupujemy zdecydowanie prezenty praktyczne. Stawiamy na nie szczególnie w przypadku dzieci i młodzieży. Kupujemy takie podarunki jak zabawki edukacyjne, co ma służyć rozwojowi – wyjaśnia Adam Chróścielewski.
Jego zdaniem Polacy stają się bardziej świadomymi konsumentami i szukają optymalnych rozwiązań za pośrednictwem różnych kanałów sprzedaży. Nadal preferujemy tradycyjne sklepy, ale aż 44 proc. badanych zadeklarowało, że gwiazdkowe prezenty kupi przez internet. W Europie odsetek ten jest 11 pkt. proc. niższy.
– Jesteśmy mistrzami procedury tzw. ‘cross channel’, czyli staramy się porównywać ceny. Porównujemy je zarówno przez porównywarki internetowe, przez media społecznościowe, jak i w sklepach stacjonarnych. Robi to zdecydowana większość z nas, ponad 90 procent – podkreśla dyrektor działu audytu w Deloitte.
Jednak popularność zakupów online nie dotyczy produktów spożywczych. Składniki na świąteczne potrawy kupi w internecie tylko co dziesiąty Polak. Większość wybiera hipermarkety, supermarkety i tradycyjne sklepy.
W tym roku wymarzonym prezentem dla Europejczyków jest gotówka. Po raz pierwszy od lat wygrała z książkami. W Polsce gotówkę chciałoby dostać 40 proc. ankietowanych, książkę nieco więcej – 41 proc. Natomiast pieniądze wyprzedziły bardzo popularne dotąd kosmetyki i perfumy (37 proc).
– Co interesujące, w koszyku dóbr, które chcielibyśmy otrzymać od św. Mikołaja w 2012 roku pojawiły się takie prezenty, jak smartfony czy tablety, których nie widzieliśmy w latach poprzednich – mówi Adam Chróścielewski.
O takim prezencie marzy odpowiednio 22 proc. i 24 proc. badanych, czyli ok. 10 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Takich podarunków nie zamierzamy jednak sprawiać najbliższym. Przede wszystkim będziemy kupować książki, kosmetyki i słodycze. Gotówkę podaruje tylko 13 proc. ankietowanych.
Z badania Deloitte wynika, że Polacy nie zamierzają zadłużyć się przed Bożym Narodzeniem. Co czwarty z ankietowanych zamierza płacić za gwiazdkowe zakupy kartą kredytową, a tylko 5 proc. z nas chce zaciągnąć na ten cel kredyt w banku lub u znajomych.
Badanie „Zakupy Świąteczne 2012” roku zostało przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte w 18 europejskich krajach .
Czytaj także
- 2024-03-20: Coraz więcej samorządów chce zakładać spółdzielnie energetyczne. Na ten cel trafi 2 mld zł z funduszy europejskich
- 2024-03-11: Lokalne spółdzielnie energetyczne mogą być rozwiązaniem problemu ubóstwa energetycznego. Mają szansę poprawić także sytuację kobiet na rynku pracy
- 2024-02-15: Energia jest towarem jak każdy inny. Eksperci zachęcają do wdrażania oszczędności w domach [DEPESZA]
- 2024-02-19: Kasy samoobsługowe mają wpływ na spadek lojalności klientów. Irytuje ich brak pomocy kasjera przy większych zakupach
- 2024-03-01: Kraje afrykańskie w bezprecedensowym kryzysie żywnościowym. Potrzebne wsparcie rozwojowe dla lokalnego rolnictwa
- 2024-02-13: Maja Sablewska: Jestem w związku już bardzo długo i staram się, żeby walentynki były wtedy, kiedy mamy na to czas, a nie tylko 14 lutego
- 2024-02-12: Ewa Wachowicz: Każda okazja jest dobra do okazywania miłości i sprawiania komuś radości. Byle tylko nie robić z tego wyłącznie walentynkowej szopki serduszkowej
- 2024-01-26: Napięcia na Bliskim Wschodzie na razie bez większego wpływu na ceny ropy. Może o nich zdecydować sytuacja w Chinach
- 2024-01-22: Silne zakłócenia w transporcie międzynarodowym. Niedługo mogą odczuć je też europejscy konsumenci
- 2024-02-09: Popyt na używane samochody przyspiesza. Na rynku dwukrotnie wzrosła liczba ofert elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna
Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę.
Handel
Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.
Problemy społeczne
Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem
Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.