Mówi: | Adam Chróścielewski |
Funkcja: | Dyrektor Działu Audytu |
Firma: | Deloitte |
Polacy postawią na praktyczne prezenty. Będą ich szukać w internecie i porównywać ceny
Blisko 1300 zł – tyle polska rodzina wyda na tegoroczne święta Bożego Narodzenia. To 12 proc. więcej niż w ubiegłym roku – wynika z raportu Deloitte. Po raz pierwszy w tym roku wydamy więcej na jedzenie niż prezenty. Zgodnie z deklaracjami na podarunkach dla najbliższych Polacy zamierzają oszczędzać. Będą szukać bardziej praktycznych pomysłów i to w internecie lub w tańszych sklepach.
Tegoroczne deklaracje niewiele odbiegają od ubiegłorocznych wydatków. Statystyczna rodzina chce wydać na świąteczne prezenty i jedzenie 1280 zł. W ubiegłym wydała 1150 zł. Jednak przed zeszłoroczną Gwiazdką Polacy zdecydowanie przeszacowali swoje plany zakupowe.
– W 2011 deklarowaliśmy, że wydamy kwotę bliską 2000 złotych. Czyli widać bardzo dużą różnice między tym, co planowaliśmy a tym, co rzeczywiście wydaliśmy w poprzednim roku. Jest to bardzo ciekawy trend, którego nie było w latach poprzednich – mówi Adam Chróścielewski, Dyrektor w Dziale Audytu Deloitte, współautor raportu „Zakupy Świąteczne 2012”.
Podobna sytuacja miała miejsce również wśród Włochów. Natomiast Grecy i Słowacy wydali znacznie więcej niż deklarowali. W tym roku statystyczna europejska rodzina przeznaczy na świąteczne wydatki 2 420 zł.
Badanie Deloitte wskazuje, że Polacy coraz bardziej pesymistycznie patrzą w przyszłość.
– W Polsce ok. 80 procent ankietowanych uważa, ze sytuacja nie idzie w dobrym kierunku. Natomiast w takich krajach jak Włochy, Grecja czy Portugalia ankietowanym wydaje się, że kryzys mają już za sobą. Patrzą bardziej optymistycznie w przyszłość. – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Adam Chróścielewski.
Jedynie 13 proc. ankietowanych uważa, że polska gospodarka jest w dobrej kondycji. Większość spodziewa się pogorszenia sytuacji w 2013 roku. W Europie pesymistyczne nastroje dominują wśród 45 proc. badanych.
W związku z tym Polacy zapowiadają, że będą szukać oszczędności w świątecznych wydatkach. Jak podkreślają autorzy raportu, charakteryzuje nas bardzo pragmatyczne podejście, jeśli chodzi o prezenty gwiazdkowe.
– Kupujemy zdecydowanie prezenty praktyczne. Stawiamy na nie szczególnie w przypadku dzieci i młodzieży. Kupujemy takie podarunki jak zabawki edukacyjne, co ma służyć rozwojowi – wyjaśnia Adam Chróścielewski.
Jego zdaniem Polacy stają się bardziej świadomymi konsumentami i szukają optymalnych rozwiązań za pośrednictwem różnych kanałów sprzedaży. Nadal preferujemy tradycyjne sklepy, ale aż 44 proc. badanych zadeklarowało, że gwiazdkowe prezenty kupi przez internet. W Europie odsetek ten jest 11 pkt. proc. niższy.
– Jesteśmy mistrzami procedury tzw. ‘cross channel’, czyli staramy się porównywać ceny. Porównujemy je zarówno przez porównywarki internetowe, przez media społecznościowe, jak i w sklepach stacjonarnych. Robi to zdecydowana większość z nas, ponad 90 procent – podkreśla dyrektor działu audytu w Deloitte.
Jednak popularność zakupów online nie dotyczy produktów spożywczych. Składniki na świąteczne potrawy kupi w internecie tylko co dziesiąty Polak. Większość wybiera hipermarkety, supermarkety i tradycyjne sklepy.
W tym roku wymarzonym prezentem dla Europejczyków jest gotówka. Po raz pierwszy od lat wygrała z książkami. W Polsce gotówkę chciałoby dostać 40 proc. ankietowanych, książkę nieco więcej – 41 proc. Natomiast pieniądze wyprzedziły bardzo popularne dotąd kosmetyki i perfumy (37 proc).
– Co interesujące, w koszyku dóbr, które chcielibyśmy otrzymać od św. Mikołaja w 2012 roku pojawiły się takie prezenty, jak smartfony czy tablety, których nie widzieliśmy w latach poprzednich – mówi Adam Chróścielewski.
O takim prezencie marzy odpowiednio 22 proc. i 24 proc. badanych, czyli ok. 10 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Takich podarunków nie zamierzamy jednak sprawiać najbliższym. Przede wszystkim będziemy kupować książki, kosmetyki i słodycze. Gotówkę podaruje tylko 13 proc. ankietowanych.
Z badania Deloitte wynika, że Polacy nie zamierzają zadłużyć się przed Bożym Narodzeniem. Co czwarty z ankietowanych zamierza płacić za gwiazdkowe zakupy kartą kredytową, a tylko 5 proc. z nas chce zaciągnąć na ten cel kredyt w banku lub u znajomych.
Badanie „Zakupy Świąteczne 2012” roku zostało przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte w 18 europejskich krajach .
Czytaj także
- 2025-02-05: Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2024-12-24: Alicja Węgorzewska: Święta Bożego Narodzenia nie są o Mikołajku, prezentach czy światełkach. W tym czasie trzeba wracać myślami do Betlejem
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2024-12-16: Krystian Ochman: Zawsze odrzucałem różne propozycje na sylwestra, ale teraz wezmę udział w wyjątkowym koncercie. Stworzę duet z moim dziadkiem
- 2024-12-13: Luna: Fajną opcją jest praca w sylwestra zamiast skupiania się na zabawie. Jeszcze nie mam planów na ten czas
- 2024-12-17: Wiktor Dyduła: W sylwestra po raz pierwszy będę pracował jako muzyk, a nie kelner
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-14: Artur Barciś: Wystawy sklepowe są już świąteczne – to jest biznes. Jednak kolędy słuchane od listopada zaczynają się nudzić
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
Pomimo brexitu relacje handlowe między Polską a Wielką Brytanią nie tylko się utrzymały, ale też nabrały nowej dynamiki. W 2023 roku wartość wymiany towarów i usług osiągnęła rekordowe 36,4 mld euro – wynika z raportu Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. Rosną także obustronne inwestycje. W Polsce działa już ponad 1,4 tys. firm z kapitałem brytyjskim zatrudniających 113 tys. osób. Również polskie firmy coraz częściej eksplorują rynek brytyjski. Szczególnie dynamicznie rozwija się współpraca w sektorach strategicznych energetycznym, obronnym, technologicznym i finansowym.
Transport
Dziennie policjanci zatrzymują średnio 69 osób z zakazem prowadzenia pojazdów. Trwają prace nad zaostrzeniem przepisów dla kierowców

W 2024 roku policjanci przeprowadzili ponad 16 mln badań na zawartość alkoholu w organizmie i zatrzymali 91,3 tys. nietrzeźwych kierujących. W 2022 roku, przy mniejszej liczbie kontroli, było ich niemal 104,5 tys. Spadek jest zauważalny, ale problem wciąż jest poważny. Dodatkowo 16,5 tys. osób naruszyło sądowy zakaz prowadzenia pojazdów, a 8,2 tys. nie zastosowało się do decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania. Trwają prace nad przepisami, które zaostrzą kary w tym obszarze.
Handel
Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin

Polska jest nadal największym producentem sprzętu AGD w UE, ale traci na znaczeniu pod wpływem silnej konkurencji z krajów trzecich, przede wszystkim Chin. Ostatnie dwa lata były trudne dla branży, wciąż pojawiają się nowe zagrożenia, ale – jak podkreślają jej przedstawiciele – widać światełko w tunelu. Producenci AGD liczą na pozytywny wpływ deregulacji, również w obszarze środowiskowym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.