Mówi: | Adam Chróścielewski |
Funkcja: | Dyrektor Działu Audytu |
Firma: | Deloitte |
Polacy postawią na praktyczne prezenty. Będą ich szukać w internecie i porównywać ceny
Blisko 1300 zł – tyle polska rodzina wyda na tegoroczne święta Bożego Narodzenia. To 12 proc. więcej niż w ubiegłym roku – wynika z raportu Deloitte. Po raz pierwszy w tym roku wydamy więcej na jedzenie niż prezenty. Zgodnie z deklaracjami na podarunkach dla najbliższych Polacy zamierzają oszczędzać. Będą szukać bardziej praktycznych pomysłów i to w internecie lub w tańszych sklepach.
Tegoroczne deklaracje niewiele odbiegają od ubiegłorocznych wydatków. Statystyczna rodzina chce wydać na świąteczne prezenty i jedzenie 1280 zł. W ubiegłym wydała 1150 zł. Jednak przed zeszłoroczną Gwiazdką Polacy zdecydowanie przeszacowali swoje plany zakupowe.
– W 2011 deklarowaliśmy, że wydamy kwotę bliską 2000 złotych. Czyli widać bardzo dużą różnice między tym, co planowaliśmy a tym, co rzeczywiście wydaliśmy w poprzednim roku. Jest to bardzo ciekawy trend, którego nie było w latach poprzednich – mówi Adam Chróścielewski, Dyrektor w Dziale Audytu Deloitte, współautor raportu „Zakupy Świąteczne 2012”.
Podobna sytuacja miała miejsce również wśród Włochów. Natomiast Grecy i Słowacy wydali znacznie więcej niż deklarowali. W tym roku statystyczna europejska rodzina przeznaczy na świąteczne wydatki 2 420 zł.
Badanie Deloitte wskazuje, że Polacy coraz bardziej pesymistycznie patrzą w przyszłość.
– W Polsce ok. 80 procent ankietowanych uważa, ze sytuacja nie idzie w dobrym kierunku. Natomiast w takich krajach jak Włochy, Grecja czy Portugalia ankietowanym wydaje się, że kryzys mają już za sobą. Patrzą bardziej optymistycznie w przyszłość. – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Adam Chróścielewski.
Jedynie 13 proc. ankietowanych uważa, że polska gospodarka jest w dobrej kondycji. Większość spodziewa się pogorszenia sytuacji w 2013 roku. W Europie pesymistyczne nastroje dominują wśród 45 proc. badanych.
W związku z tym Polacy zapowiadają, że będą szukać oszczędności w świątecznych wydatkach. Jak podkreślają autorzy raportu, charakteryzuje nas bardzo pragmatyczne podejście, jeśli chodzi o prezenty gwiazdkowe.
– Kupujemy zdecydowanie prezenty praktyczne. Stawiamy na nie szczególnie w przypadku dzieci i młodzieży. Kupujemy takie podarunki jak zabawki edukacyjne, co ma służyć rozwojowi – wyjaśnia Adam Chróścielewski.
Jego zdaniem Polacy stają się bardziej świadomymi konsumentami i szukają optymalnych rozwiązań za pośrednictwem różnych kanałów sprzedaży. Nadal preferujemy tradycyjne sklepy, ale aż 44 proc. badanych zadeklarowało, że gwiazdkowe prezenty kupi przez internet. W Europie odsetek ten jest 11 pkt. proc. niższy.
– Jesteśmy mistrzami procedury tzw. ‘cross channel’, czyli staramy się porównywać ceny. Porównujemy je zarówno przez porównywarki internetowe, przez media społecznościowe, jak i w sklepach stacjonarnych. Robi to zdecydowana większość z nas, ponad 90 procent – podkreśla dyrektor działu audytu w Deloitte.
Jednak popularność zakupów online nie dotyczy produktów spożywczych. Składniki na świąteczne potrawy kupi w internecie tylko co dziesiąty Polak. Większość wybiera hipermarkety, supermarkety i tradycyjne sklepy.
W tym roku wymarzonym prezentem dla Europejczyków jest gotówka. Po raz pierwszy od lat wygrała z książkami. W Polsce gotówkę chciałoby dostać 40 proc. ankietowanych, książkę nieco więcej – 41 proc. Natomiast pieniądze wyprzedziły bardzo popularne dotąd kosmetyki i perfumy (37 proc).
– Co interesujące, w koszyku dóbr, które chcielibyśmy otrzymać od św. Mikołaja w 2012 roku pojawiły się takie prezenty, jak smartfony czy tablety, których nie widzieliśmy w latach poprzednich – mówi Adam Chróścielewski.
O takim prezencie marzy odpowiednio 22 proc. i 24 proc. badanych, czyli ok. 10 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Takich podarunków nie zamierzamy jednak sprawiać najbliższym. Przede wszystkim będziemy kupować książki, kosmetyki i słodycze. Gotówkę podaruje tylko 13 proc. ankietowanych.
Z badania Deloitte wynika, że Polacy nie zamierzają zadłużyć się przed Bożym Narodzeniem. Co czwarty z ankietowanych zamierza płacić za gwiazdkowe zakupy kartą kredytową, a tylko 5 proc. z nas chce zaciągnąć na ten cel kredyt w banku lub u znajomych.
Badanie „Zakupy Świąteczne 2012” roku zostało przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte w 18 europejskich krajach .
Czytaj także
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-14: Artur Barciś: Wystawy sklepowe są już świąteczne – to jest biznes. Jednak kolędy słuchane od listopada zaczynają się nudzić
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-10-09: Monika Mrozowska: Mamy w mieszkaniu małą lodówkę i dlatego nie robię zakupów na zapas. Dzięki temu nie marnuję jedzenia
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
- 2024-09-24: Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny
- 2024-10-02: Jan Błachowicz: Podczas wyprawy do Azji czasami byliśmy głodni. Próbowaliśmy jajka z płodem rozwiniętym w środku
- 2024-08-26: Mimo wybudowania ponad miliona mieszkań w ciągu dekady warunki mieszkaniowe Polaków się nie poprawiają. Rządowe programy też nie przynoszą rezultatów
- 2024-09-18: Właściciele mieszkań obawiają się nierzetelnych najemców. Rynek najmu profesjonalizuje się bardzo powoli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Ochrona środowiska
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.