Newsy

Polacy szukają prezentów świątecznych w mediach społecznościowych. Nowy trend wykorzystują sprzedawcy

2015-12-10  |  06:30

Polacy coraz częściej pomysłów na świąteczne prezenty szukają w internecie. Tylko w pierwszym tygodniu grudnia Instytut Monitorowania Mediów doliczył się 4,5 tys. publikacji na ten temat. Dominującym kanałem komunikacji były social media, głównie Facebook. Ten trend starają się wykorzystać także firmy, prezentując w mediach społecznościowych swoje produkty i usługi.

– W okresie od 1 października do 7 grudnia Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował ponad 13 tys. wzmianek na temat prezentów i zakupów przedświątecznych, a tylko w pierwszym tygodniu grudnia pojawiło się ok. 4,5 tys. tego typu wzmianek – mówi agencji informacyjnej Newseria Monika Tomsia, PR Manager w Instytucie Monitorowania Mediów.

Monika Tomsia wyjaśnia, że zwiększony ruch na początku grudnia był to efekt mikołajek.

Dyskusja na temat zakupów przedświątecznych toczyła się na portalach internetowych oraz w mediach społecznościowych. Na Facebooku IMM odnotował 71 proc. wzmianek dotyczących prezentów. Mniej popularny był Twitter, na którym opublikowano 14 proc. wszystkich informacji na ten temat. Na trzecim miejscu, z odsetkiem 6 proc., znalazło się forum internetowe Zapytaj.onet.pl.

– Wszystkie wzmianki, zapytania i komentarze, które pojawiają się w mediach społecznościowych przed świętami można podzielić na dwie grupy: pierwszą, najliczniejszą stanowią prośby o porady, opinie osób, które poszukują po prostu pomysłów na prezent, co kupić najbliższym – mówi Monika Tomsia.

Drugą grupę stanowią osoby, które social media traktują jako zamiennik tradycyjnego listu wysyłanego do świętego Mikołaja. Za pośrednictwem Facebooka lub innych portali społecznościowych deklarują, jakie prezent chciałyby otrzymać od rodziny lub przyjaciół.

– Wśród tej lawiny zapytań, opinii czy podpowiedzi bardzo dobrze odnajdują się firmy. Mają tu duże pole do popisu, żeby wyeksponować markę i jej potencjał. Firmy oferują bardzo liczne oferty, sypią tymi ofertami jak św. Mikołaj ze swojego worka – mówi Tomsia.

Wykorzystując kanały społecznościowe, producenci oferują m.in. kosmetyki, artykuły spożywcze czy pakiety zdrowotne.

– Jeżeli internauci są dosyć uważni, to mogą odnaleźć nie tylko pomysł na zakup prezentu, lecz także mogą ten prezent zdobyć, ponieważ na swoich fanpage'ach na Facebooku bardzo często w ostatnich dwóch miesiącach firmy organizowały różnego rodzaju konkursy, gdzie taki prezent można było wygrać – dodaje Monika Tomsia.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.