Mówi: | Olga Wółkiewicz-Kosior, kierowniczka działu ESG, T-Mobile Polska Konrad Koterba, ekspert ds. technologii, twórca internetowy Irena Wielocha, influencerka, "Kobieta Zawsze Młoda" |
Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
44 proc. Polaków w 2023 roku posiadało przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe przy średniej unijnej na poziomie 56 proc. – wynika z danych Eurostatu. Dla grupy osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi kilkanaście procent. T-Mobile – w ramach projektu „Sieć Pokoleń” – burzy cyfrowe bariery oraz pokazuje, jakie możliwości daje technologia. W tym prowadzi cykl warsztatów stacjonarnych oraz udostępnia kurs online z podstaw obsługi smartfona.
– Wykluczenie cyfrowe seniorów w Polsce jest bardzo dużym problemem, który był nieuświadomiony do momentu pandemii. Badania pokazują, że blisko połowa osób, która jest dotknięta cyfrowym wykluczeniem, to seniorzy. Mówi się, że blisko 70 proc. z nich w ogóle nie korzysta z internetu. Wiemy, że technologia potrafi być oknem na świat, z którego seniorzy rezygnują ze strachu przed tym, co się może wydarzyć – mówi agencji Newseria Olga Wółkiewicz-Kosior, kierowniczka Działu ESG w T-Mobile Polska.
Według danych Eurostatu w 2023 roku 44 proc. Polaków posiadało przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe przy średniej unijnej na poziomie 56 proc. Ten odsetek jest jeszcze niższy w przypadku seniorów – podstawowe umiejętności cyfrowe ma jedynie 13 proc. z nich. Wśród osób, które nigdy nie korzystały z internetu, największą grupę w 2023 roku stanowiły osoby w wieku 60–74 lata (niemal 2 mln, 75 proc.),
Z kolei raport GUS „Sytuacja osób starszych w Polsce w 2023 roku” wskazuje, że 62 proc. osób w wieku 60–74 lata korzystało z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy poprzedzających badanie. Udział użytkowników internetu w tej grupie wieku był nadal dużo niższy niż u młodszych. Wśród osób w analizowanej grupie wieku odsetek tych korzystających z internetu, które posiadają co najmniej podstawowe ogólne umiejętności cyfrowe, wyniósł 15,4 proc. Najczęściej wykonywanymi czynnościami przez osoby starsze było czytanie online wiadomości, gazet lub czasopism, wyszukiwanie informacji na temat zdrowia własnego lub bliskich oraz informacji o towarach lub usługach. Osoby starsze znacznie rzadziej niż młodsze korzystały ze stron internetowych lub aplikacji jednostek administracji publicznej, a także z możliwości dokonywania zakupów przez internet.
Z myślą o takich osobach T-Mobile prowadzi projekt społeczno-edukacyjny Sieć Pokoleń, w ramach którego burzy bariery cyfrowego wykluczenia seniorów w Polsce.
– W ramach projektu chcemy dotrzeć do osób starszych i pokazać im pozytywną stronę technologii. Skupiamy się na edukacji, ale próbujemy to robić w sposób bardzo prosty i dostępny dla każdego, niezależnie od tego, jaki jest punkt wyjścia i jaki jest poziom wiedzy osoby, która bierze udział w projekcie – wskazuje Olga Wółkiewicz-Kosior.
Raport „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?”, przygotowany przez Fundację Digital Poland we współpracy z GfK Polonia i T-Mobile Polska, podaje, że osoby starsze częściej odczuwają, że technologia jest dla nich zbyt skomplikowana (37 proc. seniorów). Dlatego też celem projektu Sieć Pokoleń jest oswajanie seniorów z podstawowymi technologiami.
– Pokazujemy seniorom, że jest tego dużo więcej i tak naprawdę technologia stoi przed nimi otworem. Mogą być w kontakcie z wnukami, cieszyć się wysyłanymi filmami z zajęć baletu albo ze strzelonego na boisku gola, mogą zrobić zakupy online, umówić się do lekarza, to wszystko jest w zasięgu ich ręki – podkreśla ekspertka T-Mobile.
We współpracy z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej T-Mobile organizuje warsztaty „Cyfrowy świat dla każdego”, które odbywają się we wtorkowe poranki w Magenta Experience Center, salonie T-Mobile w Westfield Mokotów w Warszawie. Kurs podstawowy potrwa od 1 kwietnia do 6 maja (z wyjątkiem 22 kwietnia).
– Zaczynamy od podstaw i rozpracowujemy budowę telefonu, czyli pokazujemy, gdzie go włączyć i wyłączyć, jak ustawić PIN, hasło, jak włączyć tryb samolotowy. Przechodzimy przez kolejne tematy, czyli na przykład czym jest sieć Wi-Fi, jak wysłać SMS-a, MMS-a, jak zapisać kontakty, jak korzystać z social mediów czy komunikatorów – wymienia Olga Wółkiewicz-Kosior.
20 maja z kolei wystartuje kurs zaawansowany – także z obsługi smartfona, ale dla osób, które chcą pogłębić swoją wiedzę i poznać nowe umiejętności.
Oprócz warsztatów stacjonarnych T-Mobile przygotował też kurs online na stronie www.siecpokolen.pl, aby bez względu na miejsce zamieszkania każdy mógł zdobyć wiedzę z obsługi telefonów. Kurs prowadzi Konrad Koterba, twórca internetowy i pasjonat technologii. Tematy odcinków wideo odpowiadają zagadnieniom, które poruszane są podczas warsztatów stacjonarnych.
– W poznawaniu nowych technologii najbardziej istotne jest burzenie barier i pozbycie się wewnętrznego lęku, że ja mogę coś zepsuć, mogę źle kliknąć, pojawi mi się jakieś okienko, co ja mam zrobić. Na takie właśnie momenty staramy się przygotować naszych kursantów zarówno stacjonarnie, jak i internetowo. Jeżeli pozbędziemy się tego lęku, to technologia stanie się dla nas zjadliwa, a ma ona przecież ułatwić nam życie – podkreśla Konrad Koterba.
Raport „Technologia w służbie społeczeństwu” wskazuje, że choć osoby starsze częściej odczuwają, że technologia jest dla nich zbyt skomplikowana, to jednocześnie widzą w niej wiele korzyści i są otwarci na technologiczne innowacje, takie jak np. monitorowanie zdrowia za pomocą opasek. Kluczowe jest jednak, by przełamać barierę strachu w kontakcie ze smartfonem czy podczas korzystania z internetu.
– Cały świat wchodzi w technologię cyfrową, jeżeli my nie wejdziemy, to po prostu nie będziemy znali tego świata, będzie dla nas obcy. W związku z tym bardzo ważne jest, żeby jednak tę technologię ruszyć i za nią podążać – przekonuje Irena Wielocha, influencerka, autorka książki i profilu Kobieta Zawsze Młoda. – Warto burzyć bariery. Jest to trudne i trzeba się trochę wysilić, ale bardzo dużo się na tym zyskuje. Ja korzystam bardzo dużo z aplikacji, robię zakupy przez aplikacje, sprawdzam, gdzie co można kupić. Również media społecznościowe są bardzo fajne dla osób, które rozsądnie z nich korzystają, dlatego że można się dużo dowiedzieć. To jest też bardzo duża wartość, bo można wymienić swoje poglądy, a przed telewizorem nic się nie wymieni.
T-Mobile już od kilku lat realizuje różnorodne działania z zakresu cyfrowego włączenia, aby przełamywać bariery komunikacyjne i technologiczne wśród seniorów. Firma przygotowała szkolenie online w czasie pandemii, aby wprowadzić seniorów w cyfrowy świat. Walczy też z wykluczeniem ekonomicznym.
– We współpracy z Fundacją „Pod Dębem” właściwie od czasu pandemii przekazujemy jej podopiecznym laptopy, aby osoby z domów seniora również mogły korzystać na równych zasadach z technologii – mówi Olga Wółkiewicz-Kosior.
Od lutego 2023 roku klienci T-Mobile mogą korzystać ze specjalnej usługi na infolinii „8 dla seniora”, gdzie otrzymują pomoc od przeszkolonych konsultantów, którzy zapewniają wsparcie dostosowane do potrzeb starszych osób – z cierpliwością, uważnością i zrozumieniem wyjaśniając wszelkie zapytania. Infolinia została wyróżniona certyfikatem „OK Senior” i obsługuje średnio ponad 11 tys. połączeń miesięcznie.
Czytaj także
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-07: Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.